HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Färdiga stativare + stativ
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

PelleW
Member

311 Posts

Posted - 2003/07/27 :  21:55:44  Show Profile Send PelleW a Private Message
Tänkte dela med mig av mina senaste byggen som består av Vifa:s P13WH-00-08 och D27TG-05-06. Dessa kommer att biampas med hjälp av emblas filter och två NAD 216.
Lådan är en sluten konstruktion, men kommer nog att portas senare om basen inte räcker till i 80Hz-området där de kommer att delas aktivt för att låta subben ta hand om allt under 80Hz. Lådan består av 44mm mdf i baffel och bakstycke, resten är 22mm. Lådan är även stagad invändigt och har fått den inre baksidan rundat för att minska eventuella stående vågor i lådan. Sedan är den klädd med bitumenfolie invändigt och fylld med MDS blå dämpvadd. Fronten är som synes också lutad cirka 7 grader för att få elementen i fas då emblas aktiva filter är helt faskorrekta sett till hög- och lågpass.
Under lådorna sitter justerabara spikes som gör att baffeln kan lutas mer eller mindre för att få elementen i fas. Lyssningsintryck och mätningar kommer senare.
Synpunkter på bygget mottages mer än gärna!




-Pelle

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/27 :  22:04:32  Show Profile Send Xover a Private Message
Detta börjar bli som knivslöjd det blir mer eller mindre omöjligt att bli bra som vanlig diy:are, när man ser sådant som det här blir det utomjordiskt för mig, jag har för många projekt på G.
Ok! om jag var dommare i högtalarsljödsföreningen så skulle du få en preliminär 7:a som kan sänkas eller höjas helt beroende på hur det låter och ser ut.

Skall det bli så att vi också kommer att träffas och bli bedömmda för de alster vi producerar, jag tror att det blir så det är en kommande trend.

Edited by - Xover on 2003/07/27 22:22:53
Go to Top of Page

orthanc
Member

627 Posts

Posted - 2003/07/27 :  22:59:51  Show Profile Send orthanc a Private Message
Mycket vackert bygge !

Undersöker för tillfälle.
Go to Top of Page

orthanc
Member

627 Posts

Posted - 2003/07/27 :  23:02:27  Show Profile Send orthanc a Private Message
Vad är det för faner? oljad, lackad hur är den behandlad?

Undersöker för tillfälle.
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/07/27 :  23:02:38  Show Profile Send divander a Private Message
Tjusigt! Så skall det se ut. Inga halvmesyrer med naken spånplatta eller rollad svart färg. Hoppas att de låter lika bra som de ser ut.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

Belker
Member

504 Posts

Posted - 2003/07/27 :  23:14:10  Show Profile Send Belker a Private Message
Stiligt! Men var är dom svarta skruvarna??? Stativen inspirerade mig till en quickndirty variant med Ytongblock och limträskiva i topp o botten. Bilder kommer. Fanersort?
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2003/07/27 :  23:15:19  Show Profile Send matson a Private Message
Snyggt!
Lådorna ser stora ut för att vara P13 slutna, men du kanske har stagat som en dåre.

Borde funka att dela dom aktivt vid 80 men kanske skulle ha olika branthet för HP och LP

Mvh
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/07/27 :  23:44:23  Show Profile Send brumel a Private Message
Jodu minsann. Här är en som prioriterar det yttre. Och med 44 mm godstjocklek så är det inte undra på att den ser helgjuten ut. Var har du fått tag i 22mm mdf. Det skulle jag också vilja ha. Och hur är det med filtret (du har väl nåt passivt filter eller skulle du köra aktivt rakt igenom), internkablage etc. etc.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

PelleW
Member

311 Posts

Posted - 2003/07/28 :  00:13:18  Show Profile Send PelleW a Private Message
Tackar för alla kommentarer.
Fanéren är enligt honom jag köpte den av mahogny, vilket jag tvivlar starkt på. Dock visste jag det innan så det blev inget "Oj, vilken konstig färg det blev".
En kompis gissade på körsbär, men det är fritt fram att spekulera.
Fanéren är behandlad med linolja och terpentin 50/50.
Svarta skruvar kommer så fort jag är hemma i Luleå.
De kommer att delas aktivt rakt igenom, och det kommer att vara olika branthet på filtren. Det blir 24dB till subben och 12dB till stativarna vid 80Hz. Sen är det 24dB vid valfri frekvens mellan 1000-5000Hz. Antagligen hamnar det en konding i serie med diskanten för att skona den mot likspänning om nåt skulle hända. Internkablaget är just nu 4mm^2 mångtrådig koppar, inget speciellt mao.
MDF:en är köpt och tillkapad på ett lokalt snickeri, totalkostnad 250:-.
Alla kontakter och spikes är förövrigt köpt på http://www.valutronic.se/ljudsidan.html och jag är mycket nöjd med kvalitén och deras pris på det mesta.

-Pelle

Edited by - PelleW on 2003/07/28 00:21:20
Go to Top of Page

PelleW
Member

311 Posts

Posted - 2003/07/28 :  00:19:11  Show Profile Send PelleW a Private Message
På tal om storleken så är de för närvarande på cirka 10 liter, vilket är ovanligt stort för ett 5½":s element. Vad är det för problem att ha lite för stor låda då den är sluten annat än att konutslaget blir lite större vid låga frekvenser och grupplöptiden någon ms sämre? Jag har funderat på att fylla botten med sand, men vill inte göra detta innan jag förstått varför det är problem med en lite för stor låda. Man minskar väl iofs lådans Q-värde med en för stor låda, men kommer detta att innebära några problem om man delar vid 80Hz?

-Pelle
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/07/28 :  05:55:37  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Väldigt snyggt bygge!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/07/28 :  12:54:49  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Jättefina!!!

Hur stor volym får P13???

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

PelleW
Member

311 Posts

Posted - 2003/07/28 :  13:41:06  Show Profile Send PelleW a Private Message
Som sagt, det är cirka 10 liter till P13 nu. Därav mina frågor om jag ska fylla ut botten med blästersand för att minska volymen. Frågan är vad jag vinner på att minska volymen?

-Pelle
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/07/28 :  13:44:19  Show Profile Send henricsson a Private Message
Mums
Minskar du volymen och förlänger röret så du får samma avstämning så får du en liten knuff i basen. Men basen lär rulla på brantare. Tror jag iaf.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2003/07/28 :  22:16:27  Show Profile Send Kraniet a Private Message
ser mera ut som ek tycker jag.. lite svårt att se på bilderna men körsbär är det inte.. det blir rödare när man oljar det..

edit: snygga var dom iaf..

Carlssoninspirerade självbyggen

NAD 2200

Källa? Dator..

"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy..

Edited by - Kraniet on 2003/07/28 22:16:56
Go to Top of Page

Belker
Member

504 Posts

Posted - 2003/07/28 :  22:20:13  Show Profile Send Belker a Private Message
Det tar ett tag innan körsbär blir rött.
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/07/28 :  23:38:36  Show Profile Send brumel a Private Message
Lokalt snickeri. Hm. I en sån "metropol" som Umeå finns bara 16mm mdf att tillgå.
Prove me wrong och jag blir med ens gladare.
Ja furuplywood kan man få tag på i grövre tjocklekar men det är ju svindyrt. Går ju finfint att köra dubbla lager men ett lager är enklare att få passform på.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

PelleW
Member

311 Posts

Posted - 2003/07/29 :  01:43:52  Show Profile Send PelleW a Private Message
Låter konstigt om det inte ens skulle gå att få tag på 19 mm MDF i Umeå. Har inte beijer bygg MDF?
Det lokala snickeriet ligger förresten i Brån vilket ju bara är nån mil från Umeå. Om han säljer hela MDF-skivor vet jag inte.

-Pelle
Go to Top of Page

Kemppi
Member

524 Posts

Posted - 2003/07/29 :  03:37:52  Show Profile Send Kemppi a Private Message
Brumel: Nog går det att få tag på tjockare än 16mm. Köp en hel platta av dom så är det nog inga problem... MDF är ett bra ämne som går att göra mkt annat än högtalare av.

Du säger svetsa. Jag säger stabilt! Bor inte i fjollträsk.
Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2003/07/29 :  06:03:42  Show Profile Send Kraniet a Private Message
klart det finns tjockare mdf i umeå.. bäcklunds har iaf 19mm på lager.. grövre skivor måste gå att ta hem..
Umekök brukar också kunna ta hem skivor.. Dom sågar upp dom också för en billig peng.

Carlssoninspirerade självbyggen

NAD 2200

Källa? Dator..

"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy..
Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2003/07/29 :  09:17:52  Show Profile Send Kraniet a Private Message
höll på fundera om man skulle tagit hem lite grövre mdf.. till framtida bruk.. 25mm finns det?

Carlssoninspirerade självbyggen

NAD 2200

Källa? Dator..

"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy..
Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2003/07/29 :  13:25:17  Show Profile Send Kraniet a Private Message
har kollat upp bäcklunds leverantör.. det finns 22, 25, 28, 30 och 38 mm mdf att få tag på.
Ljungberg och CO AB heter dom 0854583900 ifall nån nu skulle vilja kontakta dom direkt. Hässlehom ligger väl närmare en del här på forumet än vad Umeå gör..

Carlssoninspirerade självbyggen

NAD 2200

Källa? Dator..

"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy..
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/07/29 :  19:26:42  Show Profile Send brumel a Private Message
Ursäkta om jag går lite utanför din topic Pelle W men det går väl bra eftersom vi är inom socknes.

Nu blev jag gladare. Mina efterforskningar har tydligen inte varit nog lyckosamma alt enträgna. Jag hade bara idats gå till Beijers nån km från där jag bor. Men nu har dom sågat orakt och då min låda består av 12 bitar blir precisionen lidande. Så nu blir det Bäcklunds ist.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000