HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tweaket som blev ett tweak genom att avlägsna det?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts

Posted - 2002/08/17 :  12:22:20  Show Profile Send Johansson a Private Message
Äntligen något som förbättrade ljudet och samtidigt frigjorde lite golvyta! Halleluja.

I egenskap av magnetostat-ägare så anammade jag tidigt en massa idéer om hur strålningen bakåt mest effektivt skulle dämpas/diffuseras. Min första tanke var att plantera två små hibiskus-liknande as till blommor som tack vare goda (visst...) kunskaper och kärleksfull omvårdnad snabbt skulle växa sig stora och kunna användas som diffusorer. De planerna grusades efter att ha blivit utskrattad av en som var lite insatt i botanik och jag fick förklarat att en planta inte växer två meter inom överskådlig tid...

Det blev rör istället. Sex långa avloppsrör i prima plast blev tejpade mot ett par stolsryggar (som vid senare tillfälle blev utbytta mot stiliga fötter i tjock spånskiva.) Detta skulle sprida ljudet och förbättra allt möjligt.

Nu efter ett halvår kastade jag ut dom, och se där! Vilket ljud! Allt blev bredare, djupare och mer sammanhängande.


Mitt tips till er som inte redan provat är att ställa upp ett gäng plaströr runt i rummet, vänta ett halvår för att sedan förpassa dessa till närmaste miljöbod och njuta av det nyvunna välljudet.


Over and out...


//Johansson

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2002/08/17 :  13:11:54  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Ligger nog en hel del sanning i det du säger.


Tiden går fort när man ligger i koma (Blackie Lawless - W.A.S.P
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/08/17 :  13:28:22  Show Profile Send Flint a Private Message
Ett litet bevis på att man direkt efter tweakandet hör det man hade hoppats höra. Har man tur så kommer verkligheten ifatt.

Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2002/08/17 :  16:54:02  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
I egenskap av tidigare Magnepan ägare och nuvarande Mirage OM ägare, har jag ofta fått höra att man ska dämpa bakåtstrålningen, placera mitt i rummet, diffusera mm. Vad många glömmer att dessa högtalare är konstruerade att sprida som de gör!? Om man inte vill ha högtalare som sprider ljudet på detta sätt ska man köpa direktstrålande stativare med dålig spridningsvinkel .
Därmed inte sagt att man inte ska exprimentera med placeringen!

//StefanZ
"Art is just short for Arthur
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/08/17 :  17:22:15  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Vi dämpade ordentligt en gång bakom ett par Martin Logan SL3 eftersom de stog en smula nära väggen.

Det blev inget liv kvar alls. Koma.....

- - Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt - -
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/08/17 :  17:45:01  Show Profile Send Nagref a Private Message
Ska man se det strikt vetenskapligt så har dipoler generellt sämre spridningsegenskaper än normala högtalare och om membranen är stora så blir saken inte bättre.

Av det så skulle man kunna dra slutsatsen att om man dämpar energiflödet till rummet på en dipol så borde det låta mindre bra...


-The world is my oyster...
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/08/17 :  17:50:24  Show Profile Send Timbre a Private Message


Aningen rörigt.




Men nog blir ljudet bättre...

Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre.
Go to Top of Page

Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts

Posted - 2002/08/17 :  18:34:33  Show Profile Send Johansson a Private Message
quote:



Aningen rörigt.




Men nog blir ljudet bättre...

Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre.





Rent teoretiskt sett, borde inte utställda rör fokusera ljudet mot sig så den upplevda förbättringen i ljudbilden egentligen bara är reflektioner från rören? Det är i alla fall min kvalificerade gissning över vad jag först upplevde när jag testade.

Nåja.

//Johansson

Go to Top of Page

dax
Member

644 Posts

Posted - 2002/08/18 :  14:44:00  Show Profile Send dax a Private Message
Skulle jag sätt ihop något dylikt hemma skulle jag nog bli misshandlad omedelbums! Orättvis värld man lever i!

Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/08/18 :  14:56:39  Show Profile Send Timbre a Private Message


Det här är ingenting du behöver sätta ihop.
Argent Room Lenses.
Dom kommer som dom ser ut. Färdigmonterade och klara att pryda rummet med...
Faktiskt ganska estetiskt tilltalande i verkligheten...()
Perfekt present till frun eller flickvännen...()

Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/08/19 :  10:59:12  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:

I egenskap av tidigare Magnepan ägare och nuvarande Mirage OM ägare, har jag ofta fått höra att man ska dämpa bakåtstrålningen, placera mitt i rummet, diffusera mm. Vad många glömmer att dessa högtalare är konstruerade att sprida som de gör!? Om man inte vill ha högtalare som sprider ljudet på detta sätt ska man köpa direktstrålande stativare med dålig spridningsvinkel .
Därmed inte sagt att man inte ska exprimentera med placeringen!

//StefanZ
"Art is just short for Arthur"



Visst är det klart att de är konstruerade att sprida som de gör. Men det är ett mycket litet fåtal tillverkare av den typen av högtalare som har någon förklaring till varför de bygger sådana högtalare. Det kanske är för att de skapar ett "luftigare" ljud som påverkas mer av rummet? En av få med insikt är ju Linkwitz.

Men tycker man om det suddiga ljudet så...


/Johan

Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2002/08/19 :  12:04:12  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Man vill ju att det ska vara LITE skillnad jämfört med lurar!

//StefanZ
"Art is just short for Arthur
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000