HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 cd direkt in - potentiometerfråga
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2003/07/27 :  13:17:00  Show Profile Send Per100 a Private Message
Tänkte köra cdn direkt in i effektförstärkaren. Melllan sätter jag en av elfas potentiometrar som har 2 separata motståndsspår. Kan jag använda EN sådan pot till höger + vänster genom att bara sätta motståndet på ena polen av vardera kanal? Eller måste jag ha två sådana potentiometrar, dvs en på varje kanal där både minus och plus på varje kanal styrs av potentiomentern?

Tack för hjälp.

per

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/07/27 :  17:05:22  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Man ansluter normalt det ena "ändläget" på poten till signal och det andra "ändläget" på samma pot till jord sedan tar du ut lagom signal på mittuttaget som du ställer med ratten. Till vanlig signalanslutning räcker alltså en dubbel pot. Volympotar är logaritmiska så signal och jord skall anslutas ut rätt håll, annars får du "allt" eller "inget" i stället för en jämn ökning. I så fall får du löda dom åt andra hållet, helt enkelt.
Är det balanserat blir det lite mer komplicerat. Då behövs det dubbelt upp, även om det finns andra varianter också.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2003/07/28 :  08:44:52  Show Profile Send Per100 a Private Message
Tack Bernt! Nu fungerar det bra!

mvh/per
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/07/28 :  14:35:10  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det gläder mig. Mycket nöje!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

bernu
Member

424 Posts

Posted - 2003/07/28 :  22:29:50  Show Profile Send bernu a Private Message
Lustigt att det ofta är någon som sitter och pular med sånt man själv funderar över...

Får man vara så fräck att fråga om någon av er har lust att skapa ett litet bildreportage om hur man gör? Jag kan gärna lägga upp bilder om det behövs.

Något bra tips på en lämpligt pot att använda?

Tack!

/Björn

/Björn, Halmstad (http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=15306)
Go to Top of Page

bernu
Member

424 Posts

Posted - 2003/07/28 :  22:33:02  Show Profile Send bernu a Private Message
Är detta något att ha? Fast då skulle man ju behöva 2 st...

http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/2012603.htm

men då borde väl en sån här fungera kanske...

http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/2012613.htm

/Björn

/Björn, Halmstad (http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=15306)
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/07/29 :  01:07:09  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Den övre har jag i mitt försteg. Titta noggrannare så ser du att den är dubbel.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

bernu
Member

424 Posts

Posted - 2003/07/29 :  08:25:31  Show Profile Send bernu a Private Message
Ja ser det nu... jag hade lite för bråttom igår...

Vet du varför det är så stor skillnad på priset för 20 och 250 kOhms varianten jämfört med de andra (174:- vs 95:-)?

/Björn

/Björn, Halmstad (http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=15306)
Go to Top of Page

bernu
Member

424 Posts

Posted - 2003/07/29 :  08:35:03  Show Profile Send bernu a Private Message
Jag har 10 kOhm på ingången till mitt slutsteg så då skall jag väl använda 10 kOhms varianten eller?

/Björn

/Björn, Halmstad (http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=15306)
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2003/07/29 :  10:35:39  Show Profile Send Per100 a Private Message
Bernu, Tänk dig att du tittar på poten (dubbla spår) underifrån, då ser du:

1 2 3
4 5 6

Höger kanal: 1= svart in+svart ut 2= röd ut 3= röd in
Vänster kanal: 4= svart in+svart ut 5= röd ut 6= röd in

Allt enligt Bernts tips!



Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/07/29 :  12:41:25  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Prisskillnaden beror nog på tillgång och efterfrågan. 250k är väl mest rörkillar som skulle använda. Jag har för mig att jag har 100k.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

bernu
Member

424 Posts

Posted - 2003/07/29 :  12:46:50  Show Profile Send bernu a Private Message
Då börjar jag känna mig redo för att beställa...

Jag kör på 100kOhms varianten jag med så borde det ju fungera.

Jag skall försöka skaffa en digitalkamera och föreviga arbetet :)

Tack Bernt och Per för er hjälp!

/Björn

/Björn, Halmstad (http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=15306)
Go to Top of Page

KentTomas
Member

198 Posts

Posted - 2003/07/30 :  17:18:45  Show Profile Send KentTomas a Private Message
Ett litet tips den här finns på Clas Ohlson du monterar då volym poten i den så får du både låda och RCA-växel på en gång.

Edited by - KentTomas on 2003/07/31 09:33:22
Go to Top of Page

Fyhr
Member

236 Posts

Posted - 2003/07/30 :  19:17:30  Show Profile Send Fyhr a Private Message
hur vet man vilken pot man ska välja, jag planerar något i stil med det Björn beskrivit, jag har letat efter ingångs impedans på mitt slutsteg (sugden A21aP) men kan inte hitta den. Jag har mailat dem och frågat men.

spelar CDspelaren utgångsimpedans någon roll? den är 50 ohm enl. arcam ivf.

//Pontus Fyhr
Go to Top of Page

bernu
Member

424 Posts

Posted - 2003/07/31 :  12:28:16  Show Profile Send bernu a Private Message
kenttomas: tack för förslaget :)

Någon som kan hjälpa Fyhr? För jag funderar på samma sak... Skall man kolla på slutstegets impedans eller cd-spelarens, eller ingen av dom kanske?

/Björn




/Björn, Halmstad (http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=15306)
Go to Top of Page

TinituZ
va?

126 Posts

Posted - 2003/07/31 :  15:13:19  Show Profile Send TinituZ a Private Message
Jag skulle vilja haka på ett litet sidospår på den här tråden.
Är själv ute efter att byta ut potten i min hörlursförstärkare då den har något förskjuten balans...

Är elfas alps-pot (tidigare nämnd i denna tråd) något att ha, eller finns det bättre prylar att köpa till rimligt pris? (under ~300:-)

Jag är också intresserad av var man kan hitta en snygg ratt till volympotten. Även ett par snygga fötter hade varit fint. Gärna mässing/guld-färgat. Känner ni till något ställe som säljer sådant?

/ Jonas

EDIT: Potten är på 100K.

Edited by - TinituZ on 2003/07/31 15:14:20
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2003/07/31 :  15:49:17  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
Beroende på hur ingångssteget på enheten som man skall driva är konsturerat kan en stor resistans i potten (100k ger 25k utimpedans i sämsta läget) göra så att man även får en tonkontroll i en och samma ratt.
Jag skulle ta en pot med ett värde så lågt som 5 - 10k för att slippa ev. fenomen åtminstone i det hörbara området.

Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/08/04 :  16:53:09  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Så lågt skulle jag passa mig för om man har rörelektronik innan. 50k är det lägsta jag skulle gå då. Med halvledare är det dock inget problem.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2003/08/04 :  17:15:43  Show Profile Send AndersP a Private Message
Det diskuteras ingångsimpedanser här hör jag!

Utan att vara det minsta kunnig på området tänker jag delge andra okunniga här mina erfarenheter. Rörhäckar förstår jag mig inte på ( men respect iaf. )

Med lägre inimpedans flyter högre ström och det blir lägre sus och brus tills dess att preampen ( CD,n ) kroknar och klipper med sedvanliga ljudfenomen. Solidstateutrustning orkar vanligtvis med förfärligt låga inimpedanser, ibland < 600 Ohm.

Satsa därför på lite lägre impedanser om du har transistoriserad utrustning. Gärna under 5k Ohm totalt.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000