HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Inspelningstid för förstärkare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

peter_gbg
Member

529 Posts

Posted - 2003/07/27 :  10:52:10  Show Profile Send peter_gbg a Private Message
Skall skaffa ny förstärkare i dagarna och undrar hur lång inspelningstiden är. Funderar på en Primare I20 men hittar inget i manualerna på primare´s hemsida. Räcker det med 50 timmar?
/Peter

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=53743

mcbiff
Member

218 Posts

Posted - 2003/07/27 :  11:12:55  Show Profile Send mcbiff a Private Message
När jag var och hämtade min I20 så sa killen på Esoterisk-Hifi att det tog ca. 50h innan det värsta släppte, sen så förbättras den ytterligare under 50-100h till. Verkar stämma änsålänge.

Edited by - mcbiff on 2003/07/27 11:13:41
Go to Top of Page

peter_gbg
Member

529 Posts

Posted - 2003/07/27 :  13:02:21  Show Profile Send peter_gbg a Private Message
Och du är nöjd med förstärkaren? Vad uppgraderade du ifrån? Var det stora skillnader?
/Peter

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=53743
Go to Top of Page

mcbiff
Member

218 Posts

Posted - 2003/07/27 :  13:35:31  Show Profile Send mcbiff a Private Message
Jag är väldigt nöjd. Uppgraderade från en Rotel RA01. Största skillnaden ligger i basen tycker jag, den är verkligen väldefinierad och tajt. Sen så är väl detaljrikedomen allmänt bättre också, så överlag var det för mig en stor uppgradering.
Go to Top of Page

hifidreamer
Member

197 Posts

Posted - 2003/07/27 :  13:49:37  Show Profile Send hifidreamer a Private Message
Tjaba!

Räkna med en inspelningstid på ca 200 h för att vara på den säkra sidan. Jag har stött på detta problem på sisone och det tycks verka som det tar ca 150 - 200 timmar att spela in grejorna och det tycks gälla både kablar, cd-spelare och förstärkare. Det är för övrigt inget kul att lyssna på nya grejor i affärerna när de inte är inspelade eftersom man då inte vet hur de kommer att låta när de väl är inspelade.
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/07/27 :  13:58:36  Show Profile Send Timbre a Private Message


Nu skall man ju aldrig generalisera, men på de apparater jag har spelat in händer det alltid mest de första 100 timmarna. Därefter har det varit svårare att detektera vad som egentligen pågår.
Teorierna om lyssnartillvänjning tror jag inte på.
Go to Top of Page

peter_gbg
Member

529 Posts

Posted - 2003/07/27 :  14:34:06  Show Profile Send peter_gbg a Private Message
När vi ändå har det här med uppspelningstid uppe på tapeten. Finns det något vetenskapligt bakom det här med inspelningstid?
/Peter

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=53743
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2003/07/27 :  14:40:46  Show Profile Send matson a Private Message
På förstärkare och högtalare behövs det allt lite inspelning och dina 50 timmar räcker(med största sannolikhet) fint.

Teorier om halvårslånga inspelningstider tror jag inte på.

Mvh
Go to Top of Page

hsivp
Gissa vad min förkortning betyder!

623 Posts

Posted - 2003/07/27 :  14:42:42  Show Profile  Visit hsivp's Homepage Send hsivp a Private Message
har för mig att dom flesta komponenterna får sina rätta värden/toleranser efter ca 100 timmar..
Det är antagligen en faktor som kan påverka...!?!?
Go to Top of Page

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/07/27 :  14:45:12  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
peter_gbg: Inget genrellt, nej. Det hela kommer nog ifrån att högtalare, som ju rör sig, ska spelas in för att materialen i upphängen ska "sätta sig". Seriösa tillverkare av element uppger på databladen efter hur lång ispelningstid som värdena uppmätts. Vissa uppger både värden för färskt, aldrig spelat element och ett som gått ett tag, t.ex 30 timmar.
Jämför om någon skulle påstå: "Kablar och förstärkare låter bäst nya, när dom gått ett tag så blir dom sämre".

Jag känner inte till om någon faktiskt undersökt saken närmare än att ha kopplat in och lyssnat. Att folk har provat med "inspelade" kablar och färska och upptäckt skillnader vet ja, men jag vet inte hur testet gjordes. Hur gör man med känslig elektronik som labutrustningar och mätinstrument? Har aldrig hört något om inbränningstid på sådana annat än att dom i vissa fall ska ha en viss arbetstemepratur.
Go to Top of Page

audiogear
Member

329 Posts

Posted - 2003/07/27 :  15:10:18  Show Profile Send audiogear a Private Message
Teroin bakom inbränning är ett mysterium, likväl är det ett faktum att alla grejer jag haft mått bra av en inbränningstid på gott och väl över 100 timmar. Första tiden brukar ljudet förändras enligt ett, till synes, kaosartat mönster. Därefter faller bitarna långsamt på plats och anläggningen börjar uppföra sig konsekvent.

Min Rotel CD lät t.ex. de första ca 20 timmarna väldigt rått och påträngande i diskanten. Efter ytterligare inspelning försvann detta irritationsmoment men fortfarande lät mellanregistret ganska komprimerat och "platt". Efter 50 timmar ungefär började ljudet släppa ordentligt och dynamiken hade förbättrats markant jämfört med hur den lät från början. Basförmågan och drivet (timingen) tycker jag dock har förbättrats även långt efter dessa 50 timmar. En annan markant skillnad är bättre homogenitet i ljudet.

Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/07/27 :  17:25:43  Show Profile Send Timbre a Private Message


Bra beskrivet audiogear!
Go to Top of Page

H
Member

432 Posts

Posted - 2003/07/27 :  21:47:34  Show Profile  Visit H's Homepage Send H a Private Message
En liten enkel och kort fråga: Varför levereras inte hifi-prylar inspelade och klara? Det borde ju vara bäst för kunden (som får en färdig produkt som låter som den ska) såväl som för fabrikanten (som får ett rejält sluttest på produkten och 100h är trors allt inte så lång tid om man kör 24h/dag). Eller försvinner inspelnings effekten om apparaten står oanvänd?


//Henrik

"Simplicity, I guess is a way of saying it. I am all for simplicity. If it's very complicated, i can't understand it."
Seymour Cray, 1975
Go to Top of Page

audiogear
Member

329 Posts

Posted - 2003/07/27 :  21:52:04  Show Profile Send audiogear a Private Message
Det finns vissa tillverkar som gör det. Bryston t.ex. kör sina förstärkare i 100h före leverans.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/07/27 :  22:25:40  Show Profile Send Rydberg a Private Message
quote:
En liten enkel och kort fråga: Varför levereras inte hifi-prylar inspelade och klara? Det borde ju vara bäst för kunden (som får en färdig produkt som låter som den ska) såväl som för fabrikanten (som får ett rejält sluttest på produkten och 100h är trors allt inte så lång tid om man kör 24h/dag). Eller försvinner inspelnings effekten om apparaten står oanvänd?


//Henrik


H> Pga kapitalbindningen, den kostar pengar. Lager yta, uppkoppling för alla apparater. För volymprodukter är detta alltså inte ekonomisk försvarsbart och säkerligen inte heller praktiskt genomförbart. Tänk själv om man tillverkar tusen apparater om dagen, så kommer runt 5000 stå på samtidigt, hela tiden...

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

H
Member

432 Posts

Posted - 2003/07/28 :  13:28:31  Show Profile  Visit H's Homepage Send H a Private Message
Rydberg: Själv hade jag definitivt valt att betala extra för att få något som låter som det ska direkt.


//Henrik

"Simplicity, I guess is a way of saying it. I am all for simplicity. If it's very complicated, i can't understand it."
Seymour Cray, 1975
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/07/28 :  13:36:16  Show Profile Send Rydberg a Private Message
H> Antagligen inte, om man skulle räkna på det skulle det nog handlat om ganska stora prisskillnader. Vad är 300 timmar? Kan själv tycka det vara roligt att spela in en ny apparat.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/07/28 :  13:40:11  Show Profile Send henricsson a Private Message
Seas spelar in sina element mekaniskt under produktion. Smart.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2003/07/28 :  13:40:51  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message
När man ska spela in sin förstärkare/cdspelare, kan man då koppla ett effektmotstånd (8 Ohm t.ex.) istället för högtalarna så att man kan låta dem stå o spela men ändå ha tyst på natten?

/Simon
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000