HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 HiFi & Musiks test av SACD/DVD-A spelare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/07/29 :  20:02:18  Show Profile Send brumel a Private Message
Alla DVD med SACD. Varför inte Linn Unidisk då? Den hade ju varit guld att ha som referens.

Sen var det ju synd att redaktör Bryngelsson inte såg med blida ögon på vårt "lilla" forum.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/29 :  20:40:40  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jo sen så är det inte heller så att dom bedriver nån direkt undersökande journalistik på MidFi&Musik ( ja den borde heta så..), utan man väntar på att leverantörer och företag kontaktar dom med vad som händer och vad som är nytt på marknaden..Visst så tar den säkert en hel del tid men hur kan man säga att man är insatt om man bara sitter och tar emot och inte letar själv ?!?!

Och jag kan hålla med om att här så finns en väldigt bred grupp människor och det är nog dom som finns här som mest reprecenterar de läsare som dom har.. Och är det nån som man ska lyssna på så är det väll vi som finns här, för det är vi som är mest intresserade och insatt i ämnet av de som läser Hifi&Musik...
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/07/29 :  20:47:46  Show Profile Send matså a Private Message
MartinH skriv det till JOnas. Jag vågar inte, tror han är rätt sur på mig nu.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

A8
Member

360 Posts

Posted - 2003/07/29 :  20:51:12  Show Profile Send A8 a Private Message
Vad är det de sjunger i "les misarables"....."he is standing with on foot in hid grave" tror nog Jonas behöver göra något.....
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/29 :  21:19:37  Show Profile Send MartinH a Private Message
Vad spelar det för roll om han är sur på alla här på forumet..han ska igentligen smöra för oss, det är vi som ser till att han har ett jobb...
Go to Top of Page

marcus
Ej medlem längre

344 Posts

Posted - 2003/07/29 :  21:22:38  Show Profile Send marcus a Private Message
Hi-fi och musiks tester är rätt usla.
Alla produkter är bra enligt dom.
Go to Top of Page

sella
Member

147 Posts

Posted - 2003/07/29 :  21:40:44  Show Profile Send sella a Private Message
ni måste ha broblem sladd sparka ut domm

dynamik!!!
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/07/29 :  22:10:11  Show Profile Send Timbre a Private Message


Nu börjar det likna klagomur...

Är det inte bättre med konstruktiva förslag ifall redaktionen nu skulle råka slinka in på forumet...
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2003/07/29 :  22:24:55  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag tror dom är här mer än vad vi tror. O visst har Timbre rätt som han säger. Men jag tror det är en förändring på väg. Olle Linder har ju börjat lite försiktigt , det bådar gott.

Sen att kalla tidningen för Midfi/musik tycker jag är lite orättvist. Dom vill ju locka till sig läsare , o genomsnitts läsaren köper nog hifi i mellanklassen. Alla har inte råd att köpa hifistereo anläggning för ett par 100k.

Om dom sen är jäviga eller inte kan inte jag svara på. Men vad jag kan svara på är vi svenskar är JÄKLIGT duktiga på att bygga hifi.
Skillnader mellan olika märken i ungefär samma prisklass är mindre än någonsin.

Vad jag menar med ovanstående har med att göra att många tycker att svenska märken alltid klassas väldigt högt. o att det sällan förekommer direkta sågningar.

Det var allt


>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/29 :  22:27:44  Show Profile Send MartinH a Private Message
Vi kanske ska sparka ut dig härifrån sella !! Varför ska vi ha problem ?? Vi har åsikter om hur dåligt den största hifitidningen i sverige bedriver sin verksamhet, och det ointresse från redaktören om åsikter från läsare..

Och en hel del här på forumet har en samlad kunskap om saker och ting som Herr Bryngelson kunde lära sig en del från...
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/07/29 :  22:35:26  Show Profile Send Snutten a Private Message
Jag är nyfiken på hur det är att ha en egen hifitidning, vad skulle hända på vägen? Kanske (mde betoning på kanske) skulle man förstå H&M lite bättre. Men den dagen jag upptäckte att min tidning blivit ointressant med bara massa kommersiellt bladder skulle jag lägga ned omedelbart, snacka om bortkastad tid.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2003/07/30 :  01:02:01  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Som du säger snutten , om kunderna inte är nöjda så försvinner tidningen tillslut.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/07/30 :  01:23:33  Show Profile Send ekman a Private Message
man tycker ju hifi&musik borde försvunnit för längesen isåfall? =)

har aldrig någonsin sett den tidningen skriva något negativt om en produkt
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/30 :  02:10:10  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag säger precis som ekman ovan..det är inte ofta man sågar en produkt, eller skriver att det skulle vara ett dåligt köp. Nu är det iof inte så ofta sådana produkter kommer ut på marknaden, men om man nu tar in ett gäng apparater för test så verkar det som man på förväg valt ut produkter som är lika och kommer prestera ungefär likadant..

Alla tester ser också ganska lika ut hela tiden..man skulle kunna variera sig med att tex ta in folk som inte har nånting med hifi att göra..fruarna tex, och se vad dom ser för skillnader på olika produkter..

Sen är det lite för mycket motsägningar i texter, är det ingen som korrekturläser ?!?!

Tyvärr så är det nog så att det finns inte så mycket konkurrans för Hifi&Musik idag, och då känner man nog inte direkt att man skulle behöva förbättra sig. Skulle läsarna ha ett annat bra val så skulle nog köparna minska, men tyvärr så är inte HighFidelity speciellt mycket bättre så där kommer det inte komma ifrån..
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/07/30 :  02:14:20  Show Profile Send ekman a Private Message
klassikern är ju att säga att det definitivt inte är en dålig produkt utan att man måste lyssna noga innan man köper för att se om det är ett ljud som man personligen gillar =)
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/30 :  02:44:24  Show Profile Send Bravo a Private Message
Tydligen har ingen läst mina inlägg, annonsintäkterna styr, i annat fall skulle nog ingen tidning komma ut.

Sedan måste man locka läsare, annars inga annonser.

Sågar man produkter rakt av, inga annonser.

Der går att läsa mellan raderna om man vill.

Ja, testerna kan bli bättre, se topic: http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=16643

Ingen test testar apparaten i ditt system, du kan bara få infallsvinklar.

Bravo

Edited by - Bravo on 2003/07/30 02:56:28
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/07/30 :  02:45:05  Show Profile Send ekman a Private Message
bravo uppe sent ofta eller? =)
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/30 :  02:58:28  Show Profile Send Bravo a Private Message
Tjena nattsuddare "ekman"!

Arbetar natt normalt.

Nu har jag semester, men vaknade för en timme sedan.

Du själv då?

Bravo
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/07/30 :  03:37:01  Show Profile Send ekman a Private Message
jobbar till 1 denna veckan så det blir väl ett par sena diskussioner med dig antar jag =)

jag brukar ha den rätt sjuk dygnsrytm annars också tyvärr
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2003/07/30 :  10:14:02  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
"Bra för att vara svensk" skrev Magnus Uggla en gång en låt som hette. Det tycker jag passar in på Hifi & Musik. Den riktar sig som sagt till medelsvensson hifi som betyder en komplett anläggning under 10.000:- vilket dom flesta (?) av oss inte är så intresserade av.
Men det som tidningen måste bli bättre på är att få bort stavfel, dålig grammatik, motsägelsefulla uppgifter i testerna samt att då och då faktiskt såga vissa produkter. Mig veterligen har det bara skett en gång. Då gällde det dom högtalare som såldes från lastbilsflak och liknande. Eller var det så att dom sågades för att dom inte annonserar i tidningen?

Jag hoppas verkligen att så inte var fallet..........

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/07/30 :  13:48:35  Show Profile Send matså a Private Message
När har det varit dålig grammatik? Vi får vara medvetna att vissa ord kan vara fullt rättstavade. Vi kan ta ex dom och dem när jag var en ung man på 1800 talet så hette det dem i skriftspråk. Idag går det bra att skriva dom. Vissa äldre kan ju hoppa till för det här men det är ju inte mindre fel för det. Språket förändras. Men självklart skall man hålla sig inom ramarna.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2003/07/30 :  14:02:42  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Kom igen nu matså. Naturligtvis syftade jag på rena stavningsfel och inte om man skriver dem eller dom. Felaktiga meningsuppbyggnader förekommer och även att vissa ord och/eller bokstäver fattas.
Men det gäller tyvärr dom flesta tidningar idag.

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

supersonic
Member

125 Posts

Posted - 2003/08/05 :  23:38:18  Show Profile Send supersonic a Private Message
Är detta ett forum för hifisnobbar? Hifi&Musikblaskan är väl en helt vanlig blaska som skriver om hifiprylar och tack och lov gör dom en del hyfsade musikrecensioner oxo, för ni lyssnar väl på musik när ni testar era low-mid-highanläggningar? Eller kör ni bara med testskivor för att höra vilka frekvenser som dippar eller ljuder med sin frånvaro?

Om H&M skulle fixa de tester vissa efterlyser skulle de nog vara tvungna ge ut ett nummer i veckan och det tror jag inte skulle löna sig speciellt mkt. Eller det kanske det skulle. Jag skulle nog köpa iaf. Tycker det är kul att titta på bilderna.

Varför skulle en tidning göra ett test som passar ALLA? Finns det såna tester? Tror inte det. Kanske om man gör det som en serie. Jag tror nog H&M gör så gott dom kan med den budget och de tidsramar de har. Dom har visst testat en del högtalare i 100000kr klassen. Kallas dessa högtalare för midfi? Isf kommer de flesta av oss dödliga människor inte ens i närheten av highendprylar att spela sin favoritmusik med. Bara en liten undran.

Som svar till qsecofr: försök att få låna hem och testa Yamahan och Denonspelarna och bilda dig en egen uppfattning, sen kan du dela med dig av den här eftersom ingen verkar kunna svara på din fråga.

supersonic

Edited by - supersonic on 2003/08/05 23:41:08
Go to Top of Page

Michael G
Member

92 Posts

Posted - 2003/08/06 :  10:09:27  Show Profile Send Michael G a Private Message
Ett problem för hifi-pressen är att dels tillgodose läsarnas behov av information och dels att ïnte skrämma bort annonsörerna. Annonsörernas och läsarnas behov är ofta motstridiga, vilket leder till en balansakt på slak lina för herrar/damer? tidningsredaktörer.

Om man köper en tidning så är det nog ingen idé att reta upp sig över detta faktum. Take it or leave it!

Detta innebär dock inte att inte tidningarna kan bli ännu duktigare på denna balansakt.

Visst vore det bra att jämföra mot en absolut referens och att upplevda skillnader redovisades i testet. (När man tänker efter, så vore det ju faktiskt nästan dövändigt för att vi läsare skall ha en hum om den testade komponentens kvaliteter.)

Risken är bara den, att om den valda referenskomponenten var av mycket god kvalitet, så skulle vi läsa test efter test, kanske år ut och år in om komponenter som inte kunde mäta sig med referensen! Annonsörerna skulle inte gilla detta. Och många läsare skulle nog också tröttna.

En lösning på detta kan vara att ha olika referenser i olika prissegment. När man testar recievers i 5.000-10.000 kr klassen så jämförs de mot en referent som också ligger inom spannet. Men, med tanke på hur litet som egentligen händer i ljudutvecklingen, så är det inte säkert att annonsörerna skulle bli så mycket lyckligare.

Kanske skulle man välja en referent i varje prisklass som var tämligen medioker? Resultatet skulle bli att många apparater skulle låta bättre, vissa skulle låta ungefär lika =referensklass!, och de få som skulle vara sämre kan man ju unvika att redovisa (eller använda sig av formuleringar som "apparaten ligger mycket nära referensklass på alla viktiga parametrar".

Å andra sidan är det tveksamt hur hjälpta vi konsumenter skulle bli av detta. Nej, just nu kommer jag inte på något annat än att man som läsare får använda sig av översättningar:

- "Mycket intressant - klart prisvärd" = du får vad du kan förvänta dig för det priset. Varken mer eller mindre.
- "Extremt prisvärd" = helt OK
- "Bäst i test" = tja... Det finns ju i alla fall sämre.
- "Mycket stora skillnader" = jag tyckte mig höra en skillnad
- "Extrema skillnader" = jag är nog inte redo för blindtest ännu - så stor är inte skillnaden
- "Ljus och luftig i karaktären" = Diskant som kommer att plåga livet ur dig efter ett tag
- "Något slank återgivning" = nasalt och tunnt - huga!
- "En dragning åt det mörka" = otrevliga lådresonanser runt 100 -200 hz
- "Något av det bästa vi hört" = inte märkbart sämre än något annat
- "Best buy" = helt OK
- "I främsta ledet" = ungefär som de flesta andra
- "En hårsmån kvar till de bästa i klassen" = undvik - skräp
- "Revolutionerande nyhet" = jasså, de har också dammat av det gamla konceptet...
- "ny referens i klassen" = fanns det någon gammal?
- "NN har flyttat gränserna för ljudåtergivning" = nästan lika bra som den där jag imponerades av för 3 år sedan
- "intressant koncept" = usch, fy
- "klar utvecklingspotential" = och urrk

osv, osv

Hälsn. Michael
Go to Top of Page

iGroucho
Starting Member

10 Posts

Posted - 2003/08/06 :  12:59:41  Show Profile Send iGroucho a Private Message
Nä Sten, dom sågades för att man skulle se hur dom såg ut inuti.
Skämt åsido. Det är ett välkänt faktum att H&M inte är intresserad av produkter som inte backas av feta plånböcker. Hur skulle du själv agera om du satt i den gyllene stolen? Du kanske skulle kräva feta rabatter, varför inte gratis, för inköp av den testade produkten och en sak VET jag. Utan löfte om annonsering i H&M så kan du glömma att få din produkt omnämd, sedan får den vara hur prisvärd och fantastiskt som helst men ngn starthjälp från den tidiningen kan du glömma att få. Men det är ingen skillnad på dem eller den övriga etablerade världen. Flis är vad som gäller. Gud Fader förlåt oss för alla innovationer som vi kvävt och för att vi blott är krämare.

Framtiden är här, den har bara inte trängt igenom överallt.
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000