HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Rörslutsteg till tunga/tröga högtalare..?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2003/07/24 :  18:28:19  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
Tråden med läckra rörsteg frestar.
Sitter med ett par Thiel CS6 vilka är vääldigt förtjusta i stabbiga slutsteg..gärna Krell o.dyl.
Impedansen går lågt, neråt 2 ohm som värst.
Tänkte det kunde varit kul att testa lite kompetenta rörsteg till dessa framåt hösten, men det duger alltså inte med Audion o liknande myggsteg..
Nej, här krävs MUSKLER..!
Och nej, inga Audio Research REF 600..funkar säkert rätt ok....men vi kan väl sätta pristaket till 50 tkr, nytt eller begagnat..?
En given kandidat är väl Antique Sound Labs Hurricane..?
Andra förslag..?

Här är utmaningen steget skulle ställas inför..

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2003/07/24 :  20:39:43  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
www.atma-sphere.com

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2003/07/24 :  21:19:40  Show Profile Send svejk a Private Message
Har hört dina högtalare med VTL rörisar lät bra för att vara i butik. Hifi direkt för VTL deras värsta monoblock trycker ur sig 1250 vatt, men dom tarvar tyvärr av över 100 loppor. Ett annat tips kan vara Jadis Defy tror jag dom heter petar ur sig 100 vatt.

pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/24 :  22:36:44  Show Profile Send MartinH a Private Message
Ett märke som har bra tryck i sina förstärkare utan att kosta skjortan är Rouge Audio... Du kan få deras Integrerade Tempest för runt 25000:-, där har du 60 watt minimum och leka med.. Skulle det inte räcka så finns det monoblocken M-120, där får du 120 watt per kanal och då bör du inte få några som helst problem med nån högtalare..Monoblocken ligger på runt 35000:-, vilket får vara ett rejält fynd..
Dom är väldigt bra för sitt pris och med en härlig finish.

www.rogueaudio.com
Go to Top of Page

Nagra
Member

764 Posts

Posted - 2003/07/25 :  00:00:18  Show Profile Send Nagra a Private Message
En beggad VT-100 borde gå

ACCUrate PHASE
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/07/25 :  02:20:13  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Här är en bild på originalförslaget,
HURRICANE 200 DT MONO BLOCK $4400/par.

Eller sådana här kanske?
Jolida's Integrated Tube Amplifiers
JD 3000 System: Two 200 Watt Vacuum Tube Monoblock Power Amplifiers and a Vacuum Tube Preamplifier, Suggested Retail: $6,000
211-rör, inte så vanligt. (Direktupphettade trioder)

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2003/07/25 02:51:19
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/07/28 :  02:54:25  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Sådana här?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Edited by - Bernt Jansson on 2003/07/28 18:05:35
Go to Top of Page

pwrdesign
Member

200 Posts

Posted - 2003/07/28 :  10:36:02  Show Profile  Visit pwrdesign's Homepage Send pwrdesign a Private Message
Snyft..vackert

Säljer 3D-skrivare, seglar F18, odlar bin, plåtar analogt och lyssnar på musik
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/07/28 :  15:08:00  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ja, jag tyckte det var en helt fantastisk design. Jag hoppas ljudet
är i klass med utseendet, i så fall är det definitivt en hit.
Synd att bilden var så stor men jag kunde inte motstå att posta den.
Det märks på olika sätt att chefen för Manley är en kvinna.
Kolla gärna deras site http://www.manleylabs.com/

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/07/28 :  17:43:55  Show Profile Send ekman a Private Message
grymt snyggt steg :P läckra reglage också lite flygplanskänsla nästan

Edited by - ekman on 2003/07/28 17:47:03
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/07/28 :  18:17:36  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Som sagt, en tjej. Lägg märke till halsbanden.

"EveAnna Manley, president of Manley Laboratories, understands the effect of high-powered tubes on the audiophile brain and shares the obsession. A Harley rider, mountain climber, and devoted music lover, she is one of the industry's most individualistic characters. You just have to appreciate a gal who ends each CES by blaring Rage Against the Machine at top volume."

Så här tyckte Paul Bolin i Stereophile September 2002 om Manley 250:
"Like a big ol' Harley-Davidson, only better...
The 250 Neo-Classic had that hard-to-define quality that is instantly apparent when heard: a fundamental fidelity to the music. Its character was a bit forgiving, particularly in triode mode, but it did justice to the timbral and spatial microdetails found on the best recordings. In tetrode mode, it should handily drive any speaker I've ever heard to Stupid-Approved loudness levels in anything short of an airplane hangar.

Like its ebullient author, the 250 Neo-Classic utterly lacked anything resembling pretentiousness. In a sense, the big Manley was anti-"hi-fi." Its sonic personality was honest to the core and completely unfussy, treating music as a thing to be loved and cherished, not as a collection of sounds to be picked apart and analyzed to death.

The Manley Laboratories 250 Neo-Classic is the Harley-Davidson of amps: big, whompingly powerful, with cool retro style to burn, and a burly, broad-shouldered presence that inspires great confidence. And no Manley owner will ever need to worry about oil drips.

Take a pair of 250s out for a spin. You'll definitely enjoy the ride."

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/07/28 :  18:23:36  Show Profile Send ekman a Private Message
candles sold seperatly =)
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2003/07/28 :  18:55:43  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Ska man handla rörsteg som klarar dina högtalare och som inte kostar skjortan rekomenderar jag EARs mono block. Stegen som Mats (ear) hade med sig klarade att driva ner till 0.46 ohm om jag kommer ihåg rätt.

Du kan läsa om det hela o även se bilder här. Bilder på dom kommer efter andra sidan har jag för mig.
http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=14889

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/07/28 :  19:51:44  Show Profile Send Aton a Private Message
Manley Stingray är också rätt snygg tycker jag. Men den spelar förstås i en lägre division än de här bestarna.
Go to Top of Page

Billie300B
Member

213 Posts

Posted - 2003/07/28 :  19:54:35  Show Profile  Visit Billie300B's Homepage Send Billie300B a Private Message
Mors!
Jag har sett Audio Researchs M300 beggade för 30-40tusen... de är läckra och driver i princip allt.
God lyssning!
Kristian

Den som syndar sover icke.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2003/07/28 :  23:05:08  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Dina högtalare är en stor utmaning både för transistor och rörsteg. En härlig högtalare som fyller ett stort rum om man har kraften bakom = ström. Personligen är jag mycket tveksam om du hittar något rörsteg kapabla att driva dessa även om trevlig synergi kan uppstår för att tygla den lilla puckeln i diskanten.
VTL är väl den enda jag spontant kommer på. OTL tror jag är direkt olämpligt pga den låga impedansen.

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/07/29 :  00:03:00  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ja, OTL skulle jag inte rekommendera. Atma-Sphere på 220W kostar ju dessutom ett par hundratusen. Men vi har ju många andra bra förslag här.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

estevan
Starting Member

47 Posts

Posted - 2003/07/30 :  21:41:52  Show Profile Send estevan a Private Message
Vilka skönheter
Go to Top of Page

estevan
Starting Member

47 Posts

Posted - 2003/07/30 :  21:43:32  Show Profile Send estevan a Private Message
Var kan jag taga Mig en titt på dessa vackra saker återförsäljare???
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000