HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Nyheter och HiFi-kalendern
 SACD gen II is to be announced....
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

hali
Member

374 Posts

Posted - 2003/07/23 :  21:31:28  Show Profile  Visit hali's Homepage Send hali a Private Message
Knappt innan SACD's intåg är avklarat kommer generation 2.

http://www.highfidelityreview.com/news/news.asp?newsnumber=19363192

Say's who!?

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/07/23 :  23:11:20  Show Profile Send Timbre a Private Message


Så trött man kan bli...
Det är ju bra som det är!
Go to Top of Page

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2003/07/23 :  23:15:30  Show Profile Send Hotspur a Private Message
quote:
A heightened copy protection method with improved software/hardware authentication is the second area where SACD II will build upon the existing format. The DSD layer(s) of an SACD disc are already fairly secure, largely because there are no PC drives capable of reading the high-resolution content due to something called Lead-in scrambling, or the “Super Audio CD mark”. This prevents drives that are not licensed for SACD playback from reading the lead-in data area of disc, the portion that describes the remainder of the content.

Why am I not surprised?
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/23 :  23:15:53  Show Profile Send Bravo a Private Message
Dags för nya apparater då, vilken industri.

Två likapresterande format, vilket dör först, vilka hade köpt apparat sa ni?

Bravo
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/07/23 :  23:16:46  Show Profile Send Snutten a Private Message
Om jag var tveksam inför mitt nya CD-spelarköp blir jag nu snart tokig . Vette katten om jag inte blir tvungen att köpa en beggad CD-spelare i väntan på vad som komma skall. Timbre, har du nått tips på en bra beggad CD-spelare? Beg-kostnad max 15000.
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/07/23 :  23:36:27  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Så trött man kan bli Timbre?
Detta med video är inplanerat sedan SACDstarten och det blir ingen skillnad på SACDspåret. Och det utökade kopieringsskyddet ligger på video/bildspåren som kommer. Kopieringsskyddet på SACDdelen är hårdvarubaserad idag och anses vara bra som det är.
Hårdvarubaserad innebär i motsats till DVD-Audios mjukvarubaserade kopieringsskydd att det finns inget kopieringsskydd inlagt på skivorna. Det går helt enkelt inte med vanliga hemmasystem att få ut full SACDkvalitet i digitalformat ur apparaterna. Och detta försämrar inte ljudet som en "vattenstämpel" som är mjukvarubaserad gör.
"Vattenstämpeln som det snackas om kommer enbart att ligga på videodelen.
Och detta system kommer inte att vara ute för fullt förrän år 2007.
Och dom nya skivorna kommer förmodligen att vara bakåtkompatibla.
Och en förändring till som kommer som det inte snackas om i denna artikeln är att cdlagret kommer att försvinna så småningom.
Att kalla detta för SACD2 är lite väl starkt, då detta inte kommer att innebära förändringar i SACDljudet eller formatet i sig.
En annan förändring som redan finns ute eller är på gång hos vissa ljudstudios är att redigeringen av SACD som har gått via PCMsystem kommer att redigeras utan PCMsystem . Detta pga av att DSD har krävt så mycket datakraft att detta inte har varit möjligt tidigare.
PCM kräver mindre datakraft för redigering. Det talades redan förra året om att ren DSDredigering var under utvecklig. Och det verkar som att det är på gång eller rent av redan finns ute.
Så jag kommer inte att tveka inför höstens inköp av en SACDspelare.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/07/23 :  23:53:04  Show Profile Send Snutten a Private Message
Jorma: sitter och tvekar vad som är bäst: ny CD (vanlig utan nya format) för ca 20000 eller en CD/SACD spelare i samma prisklass. Vad säger du om det? Några erfarenheter?
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/07/24 :  00:00:27  Show Profile Send Timbre a Private Message


Skall det rekommenderas något så blir det Sony XA-777ES. Den tycks vara riktigt bra och dyker ibland upp på begagnatmarknaden.
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/07/24 :  00:08:17  Show Profile Send Snutten a Private Message
Ja den känner jag till Timbre, men lite för dyr även beggad misstänker jag. Sony har en 333:a också men vet inte om den är bra.

Edited by - Snutten on 2003/07/24 00:08:38
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/07/24 :  00:43:13  Show Profile Send Timbre a Private Message


"high-resolution content" (se ovan)

Konstigt att detta uttryck ständigt återkommer i samband med DSD. Det var ju så dålig upplösning när diskussionerna gick som hetast på Hifimagasinet och även här.
PCM-redigeringen som "rekommenderades" av Sony var ingenting annat än en nödlösning i brist på utrustning. Eller hur var det nu, storyboard & Co...
Nu börjar de kompletta DSD-installationerna dyka upp lite varstans i världen. Hur skall resten kunna hävda sig...är det bakvattnet som väntar...
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/07/24 :  00:44:20  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Jag vet faktiskt inte vad jag ska rekomendera, men även Philips verkar att ha en bra multispelare inom din prisram. Jag kommer inte just nu på vad den heter, men återkommer om detta. Sonyn som Timbre rekomenderar körde vi i en 130 000 dollarsanläggning på CESmässan.
Den var kraftigt modifierad, så jag vet faktiskt inte hur bra originalet kan vara. Men den lät bättre än den Townshend vinylspelaren som vi också körde. Den låg i prisklass 13000 dollar med en pickup i 5000 dollarsklassen (Van Den Hul Grasshopper)

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/07/24 :  02:05:08  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Samtliga proffessionella nya digitala inspelnings och mastringssystem som används av studios idag är baserade på enbitssystem. Dvs. DSD.
Därför att problemen med dom är mycket mindre än multibitsbaserade system. Enbitsystem har en obegränsad upplösning till skillnad från multibitsystem. Analoga system har också en obegränsad upplösning.
Teoretiskt därför att brusnivån tar över vid en viss nivå.
Och den nivån ligger högre idag än multibitbaserade system.
Enbitssystemet kan överföras till vilket system som helst. Pcm till dom som så önskar. PCM (och andra multibitsystem) har den nackdelen att om inte spänningsmatningen är exakt reglerad (och med exakt menas exakt vilket inte är möjligt idag) så ökar bitfelen vid nollgenomgången. Och den felkällan ökar i varje led inom redigeringen. Enbitssystemen är inte lika känsliga för denna exakta spänningsmatning.
Därför är lagring av musiken med DSD viktig för framtiden. Med DSDlagrad musik kan vi välja nya spår i framtiden.
Med PCM och mulibitteknik blir vi fastlåsta.
DSD är så nära analogt som vi kan komma inom digitaltekniken.
Utan analogteknikens nackdelar i form av hörbart brus.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/

Edited by - Jorma on 2003/07/24 02:06:46
Go to Top of Page

jan
Hög Fidelitet

701 Posts

Posted - 2003/07/24 :  12:08:13  Show Profile  Visit jan's Homepage Send jan a Private Message
Jeg bliver mera och mera overbevist (overtygd?) at LP'en er fremtiden



Jan Nielsen
http://www.pladespilleren.dk
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/24 :  14:14:31  Show Profile Send MartinH a Private Message
Näe den här uppgraderingen kommer inte att förändra nånting igentligen..Det blir ju som sagt bara att man kan få in mer videodelar på skivorna och att kopieringsskyddet förbättras.. Inget som har nån direkt inverkan på gamla spelare när det gäller att spela SACD spåret..

Sonyspelarna i ES serien är rätt trevliga på SACD, men det kommer nog komma en hel del intressanta spelare från flera tillverkare i höst, och då flera prisklasser..

Idag tycker jag inte man kan få en BRA SACD spelare för under 15-20000:-...
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/07/24 :  19:43:41  Show Profile Send Timbre a Private Message

Problemet är väl egentligen att även DSD kan dras in i kopieringskriget. Börjar man med en generation II blir det snart en generation III och en vacker dag sitter vattenstämpeln där.
Vad som idag är alltför högupplöst för att kopiera blir lätt som en plätt i morgon.
Drag och motdrag, vilket i sin förlängning betyder att snikarna sänker kvalitetsnivån för dom som betalar.
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/07/25 :  00:06:40  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Har mjukvara någon gång lyckats skyddats?

Håller med Jan, det blir vinyl...


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio

Edited by - epkpeng on 2003/07/25 00:07:22
Go to Top of Page

poman
Member

902 Posts

Posted - 2003/07/27 :  20:22:17  Show Profile Send poman a Private Message


Knappt innan SACD's intåg är avklarat kommer generation 2.



Det är en anledning varför jag tvekar och köpa någon ny CD-spelare
just för dom inte kan komma överrens vilket dom ska ha hifi-industrin.
Det ligger nåt i det jan tillbaks till goa vinylen igen och lite knaster.


Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/28 :  02:50:07  Show Profile Send Bravo a Private Message
Som jag hela tiden hävdat, formatkrig råder, mycket pengar på spel, svaret kan mycket väl bli ett helt nytt format eller en kompromiss.

Bravo
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2003/07/28 :  19:20:19  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Jag har hört liknande på andra forum, LP för hifi och mp3 för portabelt ljud, där har vi framtidens format.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000