HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Hilfe bitte! Filterfrågor!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

dax
Member

644 Posts

Posted - 2003/07/22 :  17:17:57  Show Profile Send dax a Private Message
Jag har tänkt bygga ett nytt filter till mina burkar, främst för jämförelse, men man vet aldrig.

Förutsättningar

Basar(per kanal):
2 st Scan-speak 15w8530k00 i sluten 13 liters låda.


Diskant:
Scan-speak D2905/9900


Baffeln är 16 cm bred med en 45 gradig avfasning. Bredden inklusive avfasningen är 19 cm!

Alternativ 1:
Modifiera filtret för den berömda A4-monitorn till dubbla basar samt revelatordiskanten.

Filter, A4-monitor (obs, jag har räknat med de värden som Hifikit har i sin konstruktion, dvs de parrallellkopplade kondensatorerna (2+2) i HP-filtret summeras till två stycken kondensatorer (5.6 MY och 15 MY))


D2905/9800 (diskant i A4:an)


Modifieringen uppgår till:
1. Ny konjugatlänk för basarna
2. Ny spole för LP-delen
3. Nytt dämpled till diskanten

Eventuellt måste man väl böka med delningen också då frekvenskurvan skiljer sig lite mellan 9800 och 9900.

Baffelbredden för A4:an är 16,6 cm med en avrundningen av kanten. Med avrundningen är bredden 21 cm.

Alternativ 2:
Göra ett 1:a ordningens filter för både LP- och HP-del med konjugatlänk.

Alternativ 3:
Göra en 2.5-vägs-variant.

Jag ska bakåt-ingenjöra lite på A4-filtret!


Do not stagedive at home alone!

Edited by - dax on 2003/07/23 16:19:01

dax
Member

644 Posts

Posted - 2003/07/22 :  17:46:56  Show Profile Send dax a Private Message
A4-filtret:

LP-del:
Spolen på 2.2 mH tillsammans med ca 8 ohms impedans på basen ger en brytfrekvens på ca 550 Hz.

HP-del:
Jag hittar ingen lämpliga formler just nu (får beräkna överföringsfunktionen sen), men brytfrekvensen SKA vara kring 2000 Hz. Dämpledet SKA dämpa ca 5 dB. Jag har ej räknat på detta ännu.

Åtgärd
Spolen byts mot en på 1.1 mH, eventuellt lite lägre pga att min baffel är lite smalare än A4:ans!

Hur man modifierar konjugatlänken vet jag inte! Jag har sett olika formler för beräkning av kojugatlänkar! Kom med förslag!

Dämpledet så. Ska jag försöka få diskant + dämpled till ca 4 ohm för att matcha basens impedans. I så fall måste komponeneterna i HP-delen anpassas för 4 ohm istället för 8 ohm som det är i A4-monitorn. Då 9900 är lite känsligare bör jag nog öka dämpningen lite. Kanske 2-3 dB till. Vad gäller för dubbla parallellkopplade basar? Är det6 dB ökning man kan räkna med?

Do not stagedive at home alone!
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/07/22 :  20:34:39  Show Profile Send brumel a Private Message
Svårt att räkna teoretiskt på filtret om värdena inte är uppmätta i din låda. Finns det inget man kan simulera på med ett program.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

dax
Member

644 Posts

Posted - 2003/07/22 :  21:36:09  Show Profile Send dax a Private Message
Jag hittar ju inget program som kan simulera med endast parametrar från fabrik! Jag har ingen lust att skaffa mikrofon + släpa runt datorn i lägenheten (datorn är relativt svår att kånka fram från sin nuvarande plats,det är dessutom ett ormbo av kablar).

Dämpledet för A4:an beräknade jag till ca 5.5 dB!

2 basar ger ca 86 + 6 dB = 92 dB i passbandet. Om jag räknar om från A4-filtret behöver jag dämpa:

5 dB(tidigare dämpning) - 6 dB(2 basar) + 2 dB(diskant med högre SPL)= 1 dB dämpning!

Do not stagedive at home alone!
Go to Top of Page

dax
Member

644 Posts

Posted - 2003/07/23 :  17:04:52  Show Profile Send dax a Private Message
Datorjävel som krashar när man ska posta inlägget!

Skulle detta fonka?

1. Byter "basspolen" från 2.2 mH till 1.1 mH

2. Byter konjugatlänken från 3.9 ohm + 3.9 myF till 3.9 ohm + 20 myF (från solens filterdesign i en annan tråd. Det är iofs 15w8530k01 i det filtret , men jag har för mig att Le och Re är samma för 00:an och 01:an)

3. Byter diskantfiltrets värden enligt (ej avrundat till standardvärden):
0.39 mH till 0.195 mH
5.6 myF till 10.2 myF
15 myF till 30 myF

4. Dämpledet: Rserie = 0.53 ohm Rparall=8.2 ohm (detta borde ge drygt 1 dB dämpning samt totalimpedans ca 4 ohm.)

Do not stagedive at home alone!
Go to Top of Page

dax
Member

644 Posts

Posted - 2003/07/24 :  16:24:04  Show Profile Send dax a Private Message
200 som har läst tråden, men inte ett enda vettigt inlägg! Ska det vara så svårt att säga:

Nej, ditt jävla pucko så kan du inte göra...
eller
Jo, det borde funka...

Men det är väl som vanligt, mycket snack, men lite hockey!

Kom igen nu va, pliiz!

Do not stagedive at home alone!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000