HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Angående digitala förstärkare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/07/22 :  16:22:48  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag har en Digital A/V förstärkare (H-K AVR 5000). Problemet är att
jag har kopplat in digitalt min cd-spelare som har en 24 bitars utgång. När jag sedan kör en skiva som t.ex börjar med ett kantslag på virveln. Ja då öppnar inte förstärkaren på första slaget, det dröjer ungefär 500 msek. Men om det ligger brus innan då är det OK.
Jag har snackat med agenten men dom verkar inte vara intresserade.
Tillsist sa han att så är det med alla digitala förstärkare. Jag gick
då till Reference Audio där jag köpt burken. Vi testade då andra
modeller och det var likadant med dom. Jag bad Janis att han skulle bygga om min förstärkare. Efter flera veckor så sa han att det inte gick att göra. Nu undrar jag om ni har märkt detta problemet med
digitala förstärkare.
Jag har nu löst problemet men det är en annan historia.

Hälsar
gcs

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/07/22 :  16:27:43  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Jag vet att HK:s modeller redan för flera år sedan uppträdde på det viset. Prova att testa om det går att ställa den i PCM-läge istället för "Auto", det brukar skilja sig hur de tar emot digitalsignalen då. T ex Denon har den finessen, men jag vet inte exakt om de har ett bättre uppträdande.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

dax
Member

644 Posts

Posted - 2003/07/22 :  19:23:32  Show Profile Send dax a Private Message
Jag har samma fenomen på ett försteg. Dessutom kopplar det ifrån mitt i musiken om det är tyst i vissa partier. T.ex Cardigans Gran turisimo (kanske låten explod (vet ej), i introt är det några djupa toner med ganska låga partier emellan).

Do not stagedive at home alone!
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/07/22 :  22:26:09  Show Profile Send gcs a Private Message
Knoppen vad menar du med PCM läget? Man kan väl bara kör digitalt
(Sp/dif eller TOS) eller analogt.

Undrar
gcs
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/07/22 :  23:06:53  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Hej gcs!

Jag upplevde samma problem för några år sedan med en billig receiver från YAMAHA.
Köpte senare en H/K avr4000! Då var problemet ur världen. Verkar skumt.....
Då använde jag mig av min dvdspelare när jag lyssnade på musik, det gör jag dock inte idag.
Varför kopplar du inte in cdn till de analoga ingångarna på förstärkeren istället?
Har du testat och jämfört ljudet från cdns egen/egna d/a omvandlare och jämfört med den som sitter i H/Kn? Om det är en hyffsad cd bör den låta bättre än H/Kn.
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/07/22 :  23:19:48  Show Profile Send Nagref a Private Message
gcs: Man brukar kunna ställa in så att förstärkaren själv väljer mellan de digitala formaten DD, DTS och PCM i läget Auto. Eller så kan man ställa in den så att den bara tar emot signaler i PCM-format (d v s det normala formatet när det gäller CD-skivor).

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/07/23 :  00:29:10  Show Profile Send gcs a Private Message
Knoppen: Jaha ja det är ju så jag har gjort, den står i PCM läget.
Som svar på den andra frågan från "hifirocker" så är det så att jag har byggt en 96 håls patch där jag kan koppla in olika grejer.T.ex en Rostec uppsamplare, TC Finalizer, DAT:ar, DVD & olika andra saker. Det mesta av mina grejor matas digitalt. På något sätt tycker jag då att man ska köra digitalt in i H-K:n. Det går ju bara åt en kabel när man kör digitalt i stället för analogt. Nu kör jag som regel genom TC:n och om jag ställer om den till 20 bitar ja då försvinner problemet. Men jag tycker att det är lite knäppt att göra
en sådan konstruktion eftersom de flesta inte kan lösa problemet som
jag nu gjort.

Hälsar
gcs
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/07/23 :  11:28:11  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Då evrkar det som om den är mer känslig för 24 bitars indata jämfört med 20-bitars? I och för sig kan du ju köra 20 bitar (eller 16) eftersom algoritmerna för att ge fler nivåer inte kan tillföra någon ny information ändå från lägre bitdjup.

Jag ställer mig ganska tveksam till den stora vitsen med en uppsamplare. Internt på HK:n så finns det nämligen ändå ett stort antal gångers översampling som åstadkommer det man vill (flackare antivikningsfilter). Även synkkrestarna för att låsa på samplingsfrekvensen brukar idagsläget fungera mycket tillfredsställande.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/07/23 :  11:29:17  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Förresten, hur uppträder HK:n om du matar den på vanligt vis med digital in från respektive källa?

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/07/23 :  13:16:02  Show Profile Send gcs a Private Message
Knoppen: du menar från en annan digital källa. Ex DAT,MD& DVD.
ag ska testa det och återkomma.

Hälsar
gcs
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/07/23 :  15:44:22  Show Profile Send gcs a Private Message
Om man går in med en digital signal på 44.1 KHz/ 16 bitar då kommer H-K:n att internt jobba med 44.1/ 16 bitar. Det går alltså inte att sampla upp en signal i H-K:n. Det finns nog ingen A/V förstärkare
överhuvud som fixar det. Jag undrar bara vad händer om man går in med en analog signal. Vilken samplingsfrekvens jobbar förstärkaren
då med internt och hur många bitar?

Hälsar
gcs
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000