HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 ## ADVANTAGE THOR ## Återblick!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/07/22 :  15:53:04  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Har Advantages nya integrerade stärkare hemma. Den står på uppvärmning/Inspelning just nu. Tänkte låta den gå här någon dag nonstop innan jag ger den första utvärderingen av den. Tar väl många veckor innan den är helt inspelad så jag får väl återkomma med den slutliga utvärderingen.

Första intryck efter en timmes uppvärmning:

OJ... Oj... Kan direkt säga att den är ett kap för 20k (om nu priset blir det?!). Otrolig dynamik, fin klang, mycket luft/detaljer, seperation/upplösning i ljudbild.

Utrustning som den testas med (mot):

Jm Lab Utopia, Sony SACD (XA777ES), Accuphase E406

Bilder och lyssningsintryck kommer senare... bilder först imorgon.

Mvh,

Patrick

Edited by - Neodynium on 2003/12/16 14:39:47

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/07/22 :  16:11:48  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Priset är spikat till 20 lapp

Kul att det verkar lovande!

För de som blir förvirrade av modellbeteckningen så är detta den nya integrerade som vi har namnsök på just nu. 101 är arbetsnamnet.

mvh

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/07/22 :  16:56:16  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Den borde hete "Aurora", bra vah, och så får jag ett ex för jag va så duktig att hitta namnet till DEN....

Advantage Aurora !!

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/07/22 :  18:36:16  Show Profile Send matså a Private Message
Nej den borde heta Advantage perfect, eftersom det är den enligt sladd den perfekta förstärkaren.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/07/23 :  02:10:53  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Blev lite mycket idag.. får återkomma senare imorgon/övermorgon med lyssningsintryck! Den är ruskigt snygg också.. Hoppas jag kan fixa några photon till imorgon.

Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/07/24 :  02:23:59  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Håll ut! Kameran jag fick låna krånglar lite... lyssningsintrycken kommer snarast! Kan inte fatta att den kostar 20k.. säger en hel del..

Go to Top of Page

Kaleid
fd. "Halbermensch"

733 Posts

Posted - 2003/07/24 :  13:05:45  Show Profile Send Kaleid a Private Message
Ytterligare en tråd för namnförslag Mina två:
Advantage - Evolution
Advantage - Primus

Denon 2106, Canton le109, Pioneer 656 DVD, Creative Soundblaster AE-5, Denon RCD-M39
Go to Top of Page

poman
Member

902 Posts

Posted - 2003/07/24 :  17:43:39  Show Profile Send poman a Private Message
Advantage - Poman bara det "nicknamnet" ger ju goda asssociationer för
en fantastiskt bra produkt.
Förlåt att jag smädade ditt förstärkarmärke med att Hegel var Advantagekillers jag har inte så stora anspråk om du använder mitt nicknamn bara jag får då en sådan förstärkare av er som tack för hjälpen.
Dom förslag du har Halbermensch är inte heller så tokiga.
Jag tror att Evolution skulle vara ett bra namn.
Ska bli intressant och får läsa ditt omdöme av denna förstärkare Neodynium.




Edited by - poman on 2003/07/25 10:34:25
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/07/25 :  13:10:46  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Sladd eller Timbre! Kan ni flytta den topicen till Hårdvara? Pga krånglande kamera så blir det tyvärr inga bilder. Om du Sladd kan lägga upp lite nya bilder här så går det ju bra också!

Lyssningsintryck:

Hade den bara 3 dagar som sagt. Den känns inte särskilt oinspelad men jag kan ändå tänka mig att mycket kommer att förbättras efter några veckors ytterligare inspelning. Får se om jag kan göra en uppdatering då (lånar alltså hem den igen efter att Ljudcenter har spelat in den ytterligare). Serienumret på maskinen som testas är 0002. Den har stått på BDR pucks/cones och jag har inte använt orginal strömkablen utan kört 2 olika strömkablar, Clou Silver Voice med Wattgate kontakt samt en Sonoran Plateau. Högtalare som använts är ett par Jm Lab Utopior, 4ohms högtalare med en känslighet runt 94db. Cd/SACD spelare har också körts två stycken. En Sony XA777ES (SACD/CD) samt en Advantage S1 (CD, snart SACD,DVD-A etc).

Har kört det mesta i musikväg samt volymer.. har lyssnat på den på olika tider och under alla tre dagarna. Jag har fått följande intryck av den,

Otrolig snabbhet: Mäter sig mot det mesta jag har hört, inget "mummlade" till sig utan alla små slag, ljud kom fram med en otrolig exakthet.

Mycket fin klang: Allt kom fram till belåtenhet, alla instrument kändes äkta, känns som man kan med lätthet höra om de spelar på olika sorts gitarrer, strängar, olika sorts trummor (skinn)..etc..etc.

Tyst mellan instrumenten: Den här lugnheten som man oftast bara hör på ruskigt dyra stärkare fanns här. Man hörde alla små detaljer i bakgrunden samt att instrumenten/ljuden höll sig på samma plats (om nu inte musikern flyttade sig för då hördes det direkt).

Dynamisk: Dynamisk på alla register.. vilket också är ovanligt på billigare stärkare och då pratar jag 50k stärkare.. denna kostar ju 20k vilket gör det ännu mer otroligt!! Allt från cymbaler till trummor till röster till basar till djupbasar presenterades med en otrolig dynamik och kraft. Låtar som kan kännas sega och odynamiska visade sitt rätta ja och ibland kändes det nästan som någon hade ökat takten lite!! Svårt att inte sitta och stampa takten kan jag säga

Den var bra på att plocka fram detaljer utan att göra den till ett "kirurgiskt" instrument.. den spelade musik helt enkelt. Tom i otroligt tjocka ljudmattor så kom detaljerna fram. Kändes aldrig heller jobbigt att lyssna på den... den blev aldrig ljus och spretig som nästan alltid händer med billigare stärkare när man pressar dem lite.

Den har kontroll över basen och driver med lätthet Utopiorna som ändå med sin 94dbs känslighet kan vara lite svårdriven pga 13 tummarna och 4 st 6.5or! Man får inte känslan att den inte skulle orka driva dem.. snarare tvärtom.. den driver på Utopiorna med lätthet!! Tror inte att den har problem att driva svårdrivna högtalare heller.

Diskantområdet är mycket fint. Helt klart bland det bästa jag har hört.. . Massor av microdetaljer kommer fram. Ofta runt själva instrumenten. Bättre finns självklart.. men då får man lägga upp EXTREMT mycket mer pengar än 20k.

Mellanregistret är också mycket bra. Tycker ofta att just mellanregistret blir hemskt med sämre stärkare.. men här behöver man inte oroa sig om det. Den har full kontroll och tappar inte musten i första taget (läs volymen! )... Ljudbilden håller sig också uppe och man får inte känslan att allt ljud lägger sig som en smal remsa i ljudbilden när man pressar stärkaren lite.

Basområdet är också bra. Mellanbasen spelar på mycket fint och även här nere finns mycket detaljer som kryper fram. Pga sin snabbhet och dynamik som jag nämnde innan så blir betyget mycket högt även i detta register!! Trummsolon måste testas/höras! Djupbasen finns där men inte i den utsträckningen som jag hade velat.. dock skall ju nämnas att jag inte testar denna stärkaren mot andra stärkare i samma prisklass.. jag testar den mot allt jag hört här hemma. Tror också att efter några veckors mer inspelning så kan även djupbasen briljera.. så jag får väl återkomma ang detta senare! S101 tappar aldrig focus eller kontroll över basen.. även djupbasen hålls i ett järngrepp.. klangen på basen hörs ända ner till det bara blir en tryckande känsla i rummet. Stärkaren kan med lätthet skaka hela ens rum om inspelningen har såpass kraftig bas.

Ljudbilden/scenen har varit i en mycket bra klass... inspelningar med en extrem ljudbild presenteras också så med 101an. Ljud som kommer långt utanför väggar och tak.. även under golv ibland när en baston går väldans lågt!! Tur man har förstående grannar.

Så finns det inget som kunde ha varit bättre? Jo självklart så finns det det. Vi pratar om en förstärkare för 20.000:- SEK... och den har ett försteg inbyggt också!!!! Av de dyrare stärkarna jag har lyssnat på här hemma så kan det bli Mer luft i inspelningarna.. ännu tystare mellan instrumenten.. ännu mer dynamiskt, extremare ljudbild, bättre klang? (svårt.. kanske på vissa register), bättre koll på basen och djupbasen samt en stabilare ljudbild. Dock så har dessa stärkarna kostat MYCKET mer än 20k. Billigaste stärkaren förrutom S101an är min Accuphase E406 och den slår inte S101an på allt.. vilket är otroligt med tanke på att Accuphasen kostade runt 55k.. nästan 3 ggr så mycket alltså. Den ända stärkaren som jag direkt kan säga var bättre på allt var en Mark Levinson 333.5.. men den kostade väl cirka 140k i nypris?

Så kunde den driva ett par reference högtalare som Utopiorna? Ja med lätthet!! Skulle jag kunna leva med ljudet? Helt klart! Finns det igentligen något att klaga på om man inte hade hört något bättre? Inte säkert.. den gör det mesta otroligt bra! Detta är inte stärkaren som du direkt vet hur mycket den kostar när du hör den.

Jag är mycket imponerad av S101an och tycker att ni som är intresserade av en skall låna hem en på studs!! Skall bli otroligt skoj att se hur Grendel låter! Ett biosteg!!

Lämnar tillbaka S101an till Ljudcenter idag! Vill tacka dem för att jag fick låna hem den för denna test!

Mvh,

Patrick
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2003/07/25 :  14:44:47  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Mycket bra recension

Nu blev man sugen på att testa en sån när jag flyttar till stockholm nu i höst

Vet någon om Best sound (eller någon annan butik) lånar ut Advantage förstärkaren? Måste man betala 20 000:- bara för att låna hem....?
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/07/25 :  16:21:04  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Kul att du gillade den!

Har en Grendel på uppvärmning här hemma nu!! Test kommer upp om några dagar.


Go to Top of Page

poman
Member

902 Posts

Posted - 2003/07/25 :  17:32:32  Show Profile Send poman a Private Message
Nu börjar jag dregla nähä faligt att vara på detta forumet kan bli
dyrt för en, tack för dina intryck av den Neodynium!


Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/07/25 :  18:29:32  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Nyss hemkommen från Halmstad är det kul att läsa nyanserade men positiv recension. Det är väl så med ett ganska nytt märke som Advantage/Bladelius trots allt är att produkterna måste bevisa sina styrkor och sin prisvärdhet inför varje ny intresserad. Egentligen helt logiskt.

Vi har bytt namn på Grendel förresten. Det heter inte biosteg längre. Den är för bra att kallas det. Det är en multikanals high end-förstärkare.

Det står en helt osande ny Grendelmaskin hos Ljudcenter och väntar på att någon skall spela in så det inte låter gurka längre. Kanske ett uppdrag för Neodynium: "från gurka till......"

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/07/25 :  18:33:56  Show Profile Send ekman a Private Message
Mazurka?
Go to Top of Page

stargazer
Member

445 Posts

Posted - 2003/07/25 :  18:59:14  Show Profile Send stargazer a Private Message
Vi i Luleå kan skatta oss lyckliga att vi har Bossanova, som har haft Grendeln "up and running" for quite a while now.

Inspelad och klar, har Grendeln excellerat i system alltifrån mitt eget (riktigt budgetsystem B&W matrix 805or, Cairn Fog v2) till coola värstingsystem (SF Cremona, Wadia, Kimber Select).

Gillar beteckningen "multikanals high end-förstärkare" för det stämmer ju klockrent.

Ville bara vara lite patriotisk en stund (vi norrbottningar är ju sällan särskilt kaxiga av oss, men ibland händer det oväntade) - det är inte bara Lule Hockey som råckar fett här uppe i lapphelvetet utan vi har även en gröndjävulskt trevlig HiFi-affär!

Janne, jag förväntar mig gratis öl på krogen nästa gång

En för stunden rätt kaxig lapp alias / Stargazer
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/07/25 :  19:15:36  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Det är redan mitt uppdrag! Grendeln står här och kör för fullt.. tror dock att detta är deras egna ex som har gått ett gäng timmar redan. Extra roligt är också att denna gång kommer allt kablage från Transparent!! Tar nog några dagar innan jag lyssnar kritiskt..vill att systemet skall få tid på sig att bli "varmt"

Kablarna som sitter nu är Transparent Ultra Balanserad (mellan Grendeln och S2), Ultra Obalanserad (från Sony SACDn till S2) samt Ultra Singlewire till Utopiorna!!

Kommer snart upp en ny topic!! Grendel/Transparent Test!

Mvh,

Patrick
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/07/25 :  19:52:18  Show Profile Send ekman a Private Message
är det dom nya ultrorna???
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/07/25 :  23:27:18  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Ekman:

Japp, det är de nya Ultra MM.

Halmstad blev i går som första butik "Authorised Transparent Dealer" enligt de nya statuterna. Med rätt att handla, byta in etc. Man har för provlyssning de första 6 nivåerna av 10 på stegen till himmelriket; Opus

Neodynium:

Haha, så det var redan planerat, hade ingen aning, synd att vi inte hann med en fika. Jag var en sväng till George dock och fick lyssna till annorlunda kabel, Formel 1-utrustning och så Albert då Svängde bra. Planerar en kupp vid tillfälle att fylla bilen med dyyyyr köpekabel och koppla upp hela hans rum med

,


Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/07/25 :  23:50:50  Show Profile Send ekman a Private Message
gott neodynium det ska bli kul att höra vad du tycker om dom sen

sladd hoppas ni får med fler butiker =)
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2003/07/26 :  00:07:32  Show Profile Send Roq a Private Message
Advantage Forum - "allt från alla hörs"
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/07/26 :  00:31:35  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Hehehe... jo det var var planerat! Skall bli mycket skoj att köra steget och kablarna. Kollade film nu, Spider (mycket skum film men faktiskt med ett otroligt bra ljud), och redan här visar steget samt kablarna vad som väntar mig!!

Ekman: Yep.. skall köra dem ett par dagar.. hoppas att de är någorlunda "uppvärmda" tills dess.

Advantage Forum? Hänger inte med där. Jag har absolut inget att göra med vare sig Advantage, forumet, transparent, ljudcenter etc..etc.. Eller vad menar du? Klart förvirrad där...


Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/07/26 :  02:20:46  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Tror inte det var någon känga.

Fyndigt namnförslag, allt från alla hörs (upplösning), platsen där man möts, människa - musik? (harmoni).....

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/07/26 :  02:39:25  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Jaha.. namnförslag... oops.. Då fattar jag!

Du får höra av dig nästa gång du är här nere Sladd! En fika har vi ju snackat om ett tag..

Go to Top of Page

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2003/07/26 :  11:02:46  Show Profile Send Hotspur a Private Message
Hej Neo!

Jag är väldigt nyfiken på vad din E-406
gjorde bättre än 101 och hur mkt bättre?

MVH
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/07/26 :  15:02:32  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Det var väldigt små skillnader faktiskt. Jag kan lätt leva med vilken av dem men får jag välja så blir det nog min Accuphase. Varför? Den har en klang som tilltalar mig lite mer än 101an... en lite mer "känslosam" klang.. svårt att förklara. De är väldigt lika annars.. Accuphasen gör väl allt lite bättre.. men skillnaderna är mycket små. Kan nog vara så att det handlar om till person till person.. aka du kanske tycker tvärtom! 101an har mer kraft dock.. får känslan att den driver det mesta. Testade min Accuphase på ett par Vr-4 Gen III (tror det var 3.. skall vara den senaste modellen) och där orkade den inte riktigt med lasten.. ljudbilden var ostabil på lite högre volymer samt att man blev lyssningstrött rätt snabbt.

Sen måste jag tillägga att jag bara hade 101an i 3 dagar... hade jag fått ha den i flera veckor så kanske den hade närmat sig Accuphasen betydligt.. kanske tom gått om den? (känns konstigt att säga så när man är ett Accuphase fan.. *kollar efter Timbre och klubban*)

Accuphasen kostar nästan 3ggr så mycket... och om skillnaden är värd är ju upp till en och en. För många av oss så handlar det ju mycket om pengarna tyvärr... Den nya Amplifixen måste ses som ett kap iaf.. otroligt mycket välljud för pengarna!

Mvh,

Patrick
Go to Top of Page

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2003/07/26 :  15:44:17  Show Profile Send Hotspur a Private Message
Tack Patrick!

Jag älskar ju Accuphase-soundet och ser att man kan ta hem någon begagnad E-406V för ca 23 000:- från Tyskland, då är ju plötsligt prisskillnaden obetydlig... Känns som att man kommer att få löjligt svårt att bestämma sig: Begagnad elegans eller splirrans urkraft?
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000