HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 rulla av de övre frek mha filtret till ProAc-klon
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2003/07/22 :  13:30:32  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message
Tjenare, jag tänkte testa rulla av de övre frekvenserna lite med hälp av delningsfiltret till mina kloner. Med Amplifixen blir "s", "t" och vissa hihats lite för hög volym. Inte sibilance alltså, utan bara att de är lite för hög volym / för markerade. Jag kör med 9500-diskantens delningsfilter. Enligt http://members.chello.se/jpo/New_2_5_clone_tweeter_crossover_and_speaker_setup.pdf
(se sidan 5)
Vad föreslår ni att jag testar för åtgärder?
Jag tänkte att man kunde minska 10R-motståndet som sitter parallellt med diskanten. Eftersom diskantens impedans ökar med frekvensen så borde detta göra att mer av strömmen (effekten) går genom motståndet då frekvensen ökar.
En annan åtgärd jag tänkte testa är att öka de olika seriemotstånden före och efter kondingarna vilket borde ge motstatt effekt (att de lägre diskantfrekvenserna dämpas mer än de höga).
Den stora frågan är hur delningsfrekvensen påverkas av mitt pillande på motstånden?
Har ni några andra grejjer man kan testa för att rulla av frekvensen lite lätt uppåt?

Mvh / Simon

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2003/07/22 :  19:21:20  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message
Nu har jag testat att koppla ett 7,8 Ohms (2 x 3,9) motstånd parallellt över 10 Ohms-motståndet (ger ca 4,4 Ohm). Vad jag kan höra nu gav det ungefär den effekt jag sökte, fast lite för mycket.
Frågan är om inte delningsfrekvensen flyttats lite nedåt dock?? Om den flyttats nedåt är det ju inte så bra varken för ljudet eller för diskantens hälsa.
Men med ett sisådär 22 Ohms-motstånd parallellt med 10 Ohms-motståndet (ger 6,9 Ohm), så tror jag att det kan låta lagom.
Jag funderar på att sätta någon form av switch i serie med moståndet och på så sätt få en enkel sorts tonkontroller. Var får man tag på en så pass högkvalitativ switch?
Men främst, tror ni att delningsfrekvensen flyttas nämnvärt?

/Simon
Go to Top of Page

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2003/07/22 :  20:41:37  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message
Hittade en brytare som jag tycker verkar lämplig:

http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/4312.htm

Någon som har erfarenhet eller andra förslag?

Fasen är det för att det är sommar som folk är så inaktiva med svarandet ???? Måste väl vara någon som har någon erfarenhet av något av ovanstående inlägg?
Go to Top of Page

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2003/07/23 :  11:12:01  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message
Kan någon ivf föreslå ett simuleringsprogram så att jag själv kan se vad konsekvenserna av mitt pillande blir?

/Simon
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2003/07/23 :  11:14:28  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Himla trist att du inte får någon respons på din tråd.


Nåväl, LSP LAB går att ladda hem som demoversion. Där kan du simulera men inte spara ditt arbete om jag inte minns helt fel.

Lycka till


läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/07/23 :  11:17:20  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Jag tror inte att det är toppdiskanten utan snarare mellan 1kHz till 5kHz som det spökar.

Jag tror att en Elmaomkopplare med 4 eller kanske ännu fler steg vore bra.


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2003/07/23 :  11:22:55  Show Profile Send UrSv a Private Message
Tänk på att vissa vridomkopplare tål väldigt lite ström vilket ju det ju ji och för kan röra sig om i diskanten. Det är nog ganska vanligt att man tar en enkelpolig växlande brytare med mittläge vilket ger 3 valmöjligheter/lägen i form av Motstånd1/Inget/Mostånd2.
Go to Top of Page

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2003/07/23 :  12:31:35  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message
Jippie, det har kommit några svar!..

epkpeng: Nja, jag tror nog att jag helt enkelt tycker att det låter lite för ljust ibland, men det kanske kan vara i det frekvensområde som du nämner iofs. Detta gör ivf att dåliga inspelningar låter just dåligt. Men ibland vill man ju lyssna på dem ändå, men då med ett lite mer förlåtande system. Därav tänkte jag ha en switch. Tror du inte att den switch jag föreslog är lämplig? Tänkte den är ju guldpläterad och allt, och trivs med både stora och små laster... vilket ju är trevligt då spänningen kan variera ganska friskt beroende på volym etc...

Om någon kommer på att delningsfrekvensen ändras nämnvärt av mitt motståndspillande så hojta, så ska jag själv testa simulera lite (för första gången i mitt liv utanför skoltid) oxo...

edit: Man ska akta sig för särskrivningar...annars kan man åka på språkpolisen har jag sett...

Edited by - Saim on 2003/07/23 12:33:31
Go to Top of Page

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2003/07/24 :  13:57:33  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message
Tänkte bara berätta att jag nu kör jag med ett frånkopplingbart 22 Ohms-motstånd, och det låter alldeles fin-fint!!! =)
/Simon
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000