HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Nån som hört nått om SS Reference Plus?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/07/22 :  12:14:34  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Är eventuellt lite intresserad av den.

http://www.audiokit.it/ITAENG/KitDiffusori/ScanAudiocomp/RefPlus/RefPlus.htm

http://www.audiocomponents.nl/speakers/scanspeak/reference/scanspeak-reference_eng.htm


Vad tror ni den skulle kosta å bygga ihop? 12k ??

Tack på förhand.

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...

Belker
Member

504 Posts

Posted - 2003/07/22 :  21:42:28  Show Profile Send Belker a Private Message
Jag är också intresserad av info!
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2003/07/23 :  07:29:00  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Har ingen erfarenhet av nedanstående högtalare och släktskapet kan inte förnekas




läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/07/23 :  08:42:04  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Hehe, ja dina ser ju onekligen lika ut

Men jag har kommit på att jag kommer få stora problem, med en lutad högtalare!

Diskanten kommer bli som insänkt, pga den där j*kla bokhyllan i v-rummet, kolla så förstår du vad jag menar; dazzin.minhembiom.com (rummet och placering av h-talarena e redan illa som den är)


Vad kostade dina inkl. filter?

ps, snyggt bygge!

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2003/07/23 :  09:28:41  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Förstår inte vad du menar med diskanten eftersom din länk inte funkar????? Problemet med en lutande högtalare skulle jag vilja säga är att bygga den, det var ingen lek. Kostnaden landade nog på mellan 10-12 kkr. Kan inte säga exakt eftersom det blir så mycket småprylar som tillkommer. Silverlod, svarta skruvar, etc. Vad som inte finn si denna kostnad är också de mängder av delningsfilterkomponenter som testats i olika filterkompositioner innan det "slutliga" filtret blivit klart.

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2003/07/23 :  09:33:53  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
varför inte bygga den som en vanlig fyrkantig låda och tippa den ?

du kan ju alltid bygga lösa kilar som du fäster (lim ,spik, svets :) under och över om det är estetiskt viktigt med formen. På så sätt blir det lättare med toleranser på lådan och lättare att få tätt-

/rickard

I m only in it for the DIY
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/07/23 :  11:55:12  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
StefanB >> Vart ett "m" för mycket, så denna ska funka; http://dazzin.minhembio.com.
Ja, din ser intressant ut, men även Reference Plus
Ska leta vidare så man har ett par alternativ å välja mellan

ps. Angående att rummet felar, sån får "dra" fram högtalaren nån dec. så diskten inte blir så intängd (framför allt på höger front!) ds.

Rikkitikkitavi >> stava jag rätt??

Det borde gå att tippa den, som du säger, men det kräver att man räknar om måtten på konstruktionen. Fast locket mste ju ändå ha utning.. (hmm).

Hur stor skillnad är det, ljudmässigt, mellan lutad och "rak" högtalare?

Är inte filtret optimerat för lutning av högtalaren?

/Daniel

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...

Edited by - Dazzin on 2003/07/23 11:55:38
Go to Top of Page

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2003/07/23 :  12:35:31  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
det är samma volym d*h*b oavsett vinkel
d, h är djup och höjd

denna modellen och en tippad rak högtalare (i samma vinkel givetvis) får ju samma egenskaper, oavsett om du bygger hela högtalaren "tippad" eller bara lägger något under framkanten på en vanlig "fyrkantig" låda

Motstående sidor internt är ju parallella så det påverkar ju inte eventuella stående vågor heller.

japp det är rättstavat. skriv bara rikki...nånting , det gör alla andra :)

I m only in it for the DIY
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/07/23 :  13:22:09  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Rikkitivity >>
Det jag undrade om det skillde var mellan en rak (|) och en vinklad (/) högtalare, var rätt generellt, altså inte om det var en "äkta" vinklad eller ej.

Det positiva i en vinklad högtalare är väll att man fixar till så elementen lirar i fas (om jag zappat upp det rätt).

Men hur är skillnaden ljudmässigt, hör man skittydligt om ett element lirar ur fas?

Det jag vill komma till är; Är det ett lyft ljudmässigt?
Är detta lyft tillräckligt stort för att man ska överväga att bygga en vinklad? (Självklart ser det bättre ut också)

Rikkitivity va enkelt å lät bra , får bli så hädanefter
Bara inte du kallar mig "dazzlock", som vissa tycker e skitkul å göra

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000