HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Förlänga livet på gamla Cantonhögtalare ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

räkost
Starting Member

4 Posts

Posted - 2003/07/22 :  00:11:16  Show Profile Send räkost a Private Message
Jag har ett par gamla trevägs Cantonhögtalare från 1989 som är i behov av en liten uppfräschning.

Först och främst låter diskanten väldigt ettrig och jobbig, vilket den enligt ett gammalt test jag hittat även gjorde när högtalarna var nya. Kan någon rekommendera ett par diskanter runt 500 kr per styck som låter relativt mjukt ?

På baselementen börjar upphängningarna se lite torra ut, vilket väl brukar innebära att det kommer börja ramla bort bitar från dem om inget görs. Finns det något "mirakelmedel" som man kan stryka på för att "återfukta" (Dove fuktighetskräm kanske ) upphängningarna lite ?

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2003/07/22 :  01:11:25  Show Profile Send fidelityn a Private Message
http://www.hififorum.nu/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=5885
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/07/22 :  01:48:38  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Kör med CRC´s siliconspray. Funkar skitbra.

Ang. ny diskant så rek jag att du tittar på www.hifikit.se efter SEAS diskanter, finns en hel del i den prisklassen.

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

räkost
Starting Member

4 Posts

Posted - 2003/07/22 :  14:39:36  Show Profile Send räkost a Private Message
Oj, på hifikit.se fanns det ju en hel hög diskanter i vettig prisklass. Är det någon av dessa diskanter som låter bättre än de andra?
Vilken rekommenderas?
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/07/22 :  14:44:32  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Dom nya diskanterna måste väll stämma överens med de gamla m.a.p. mätvärden o dyl.

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

anelar
Member

151 Posts

Posted - 2003/07/22 :  15:36:22  Show Profile Send anelar a Private Message
Du har prövat med lite olika placering hoppas jag. Ibland kan högtalare gynnas av att vinklas in mot varandra några grader. Annars är det nog enklast att pröva att dämpa diskanten något? Finns mycket kunnigare folk på forumet än jag så om du är lite tålmodig kommer det nog några bra tips. Vågar man fråga vad det är för modell?
Go to Top of Page

räkost
Starting Member

4 Posts

Posted - 2003/07/22 :  16:57:59  Show Profile Send räkost a Private Message
Modellbeteckningen är Canton Fonum 400. Jag har för mig att Fonum är en lite billigare högtalarserie.
Högtalarna är 3-vägs med en 8" bas, 2,5" dome mellanregister och en 1" eller 0,75" diskant. Lådorna är av typen basreflex med porten på baffeln.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000