Jag har ett par gamla trevägs Cantonhögtalare från 1989 som är i behov av en liten uppfräschning.
Först och främst låter diskanten väldigt ettrig och jobbig, vilket den enligt ett gammalt test jag hittat även gjorde när högtalarna var nya. Kan någon rekommendera ett par diskanter runt 500 kr per styck som låter relativt mjukt ?
På baselementen börjar upphängningarna se lite torra ut, vilket väl brukar innebära att det kommer börja ramla bort bitar från dem om inget görs. Finns det något "mirakelmedel" som man kan stryka på för att "återfukta" (Dove fuktighetskräm kanske ) upphängningarna lite ?
Oj, på hifikit.se fanns det ju en hel hög diskanter i vettig prisklass. Är det någon av dessa diskanter som låter bättre än de andra? Vilken rekommenderas?
Du har prövat med lite olika placering hoppas jag. Ibland kan högtalare gynnas av att vinklas in mot varandra några grader. Annars är det nog enklast att pröva att dämpa diskanten något? Finns mycket kunnigare folk på forumet än jag så om du är lite tålmodig kommer det nog några bra tips. Vågar man fråga vad det är för modell?
Modellbeteckningen är Canton Fonum 400. Jag har för mig att Fonum är en lite billigare högtalarserie. Högtalarna är 3-vägs med en 8" bas, 2,5" dome mellanregister och en 1" eller 0,75" diskant. Lådorna är av typen basreflex med porten på baffeln.