HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 blocket....
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/07/23 :  15:22:29  Show Profile Send henricsson a Private Message
Älg: Varför inte?
Vad får dig att tro att just Visaton inte skulle lyckas? Fast d e ju klart, tyska ingenjörer brukar ju suga ganska fett

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/07/23 :  15:27:55  Show Profile Send henricsson a Private Message
Visaton



Gissa pris? Utan att tjuvkika på site:n


Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet


Edited by - henricsson on 2003/07/23 15:29:29
Go to Top of Page

poman
Member

902 Posts

Posted - 2003/07/23 :  16:08:37  Show Profile Send poman a Private Message
Cirka 25000:-!


Go to Top of Page

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/07/23 :  16:33:08  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
henricsson: Har faktiskt inte hört någon 3-vägare som varit så där kanon. Har själv 3 vägare som har vissa förtjänster, men skulle jag köpt något idag för samma pengar hade det blivit 2 vägare.
Kanske B&W har lyckats med några av sina 3-vägare? Har tyvärr inte hört någon av dom.
Go to Top of Page

poman
Member

902 Posts

Posted - 2003/07/23 :  16:38:03  Show Profile Send poman a Private Message
Visaton verkar ha ett rejält sortiment jag kommer ihåg dom för men dom
verkar vara på hugget än som synes.

/PO



Edited by - poman on 2003/07/23 16:58:02
Go to Top of Page

Fred00
Member

202 Posts

Posted - 2003/07/23 :  17:44:40  Show Profile Send Fred00 a Private Message
De där högtalarna ser inte speciellt bra ut. Det luktar lite billigt hemmabygge tycker jag. I vilket fall som helst brukar högtalare i den prisklassen ha ett något mer sofistikerat utseende, men de kanske är bra i alla fall. Jag har aldrig hört några Visaton-högtalare så jag ska kanske inte säga för mycket...

Angående särskrivningar så tycker jag inte att man ska dra upp dyslexi som alla "antispråkpoliser" måste göra så fort någon anmärker på deras språk. Jag tror inte att det är dyslektiker som tar mest illa upp om man anmärker på deras språk; de vet redan att de inte skriver perfekt. Nej, de som blir arga är helt "vanliga" människor som, förmodligen på grund av dåliga lärare i lågstadiet, inte lärt sig att skriva riktigt. Det här handlar faktiskt inte om någon avancerad grammatik utan grunderna i det svenska språket. En elev i andra årskursen ska kunna skriva utan särskrivningar. Faktum är att jag aldrig hade stött på särskrivningar, eller överhuvudtaget ägnat saken en tanke, förrän jag började besöka olika forum på nätet för cirka ett och ett halvt år sedan. Jag har flera kompisar som säkert skrev helt utan särskrivningar på mellanstadiet, men som nu särskriver ganska mycket. Jag tror bestämt att detta beror på att "särskrivningsproblemet" breder ut sig. Jag har flera gånger kommit på mig själv med att undra om ett ord ska skrivas ihop eller inte. Detta har hänt den senaste tiden och var aldrig något jag tänkte på innan jag fyllde 18...

Dessutom tycker jag inte alls att det, som någon skrev, har blivit trendigt att anmärka på särskrivning. Det har blivit trendigt att särskriva!

/Fredrik
Go to Top of Page

Fred00
Member

202 Posts

Posted - 2003/07/23 :  17:51:17  Show Profile Send Fred00 a Private Message
Tilläggas bör dock att HF håller hög klass jämfört med många andra forum. Som ett exempel är Sporthoj.com mycket sämre. Faktum är att HF förmodligen är ett av de bästa forum jag besökt när det kommer till språkkunskap.
Go to Top of Page

Jacob_
Member

68 Posts

Posted - 2003/07/23 :  17:51:42  Show Profile Send Jacob_ a Private Message
De Visatonhögtalarna på blocket kan säkerligen ha kostat 39000:- en gång i tiden, för basen och mellanregistret ser ut att ha några år på nacken. Visatons större och bättre basar är rätt kostsamma.
Go to Top of Page

TinituZ
va?

126 Posts

Posted - 2003/07/23 :  17:58:20  Show Profile Send TinituZ a Private Message
quote:
Jag tror bestämt att detta beror på att "särskrivningsproblemet" breder ut sig. Jag har flera gånger kommit på mig själv med att undra om ett ord ska skrivas ihop eller inte. Detta har hänt den senaste tiden och var aldrig något jag tänkte på innan jag fyllde 18...


Det kanske kan ha någonting att göra med att engelskan blir allt mer utbredd i samhället, eller att du har blivit utsatt för ökad exponering av engelska fraser?
I engelskan har de ju lite andra regler för hurvida man ska skriva ihop eller isär ord.

/ Jonas
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2003/07/23 :  18:08:46  Show Profile Send hal a Private Message
Varning, Fredrik!
Alert ! Särskrivningsproblematiken breder ut sin svarta skugga över landet. Husmödrarna hämtat in sina barn. Hästarna gnäggar nervöst och regeringen har tillsett en ny utredning.

Free your mind, the rest will follow...

Håller med dig Fredrik att vi håller en hyfsad standard här med tanke på att det är internet.
Nej, nu ska jag inte snacka mer om det här.
Vi har olika prioriteringar helt enkelt.

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

luminox
Member

171 Posts

Posted - 2003/07/23 :  18:36:01  Show Profile Send luminox a Private Message
Det finns ett ordspråk som lyder:
"Att märka ord är den enfaldiges sätt att hävda sig"

Tror att vissa av språkpoliserna borde ta till sig detta!
Go to Top of Page

Canon
Starting Member

31 Posts

Posted - 2003/07/23 :  18:39:57  Show Profile Send Canon a Private Message
Roligt att du köpte den billiga..

Detta med särskrivningar ÄR ett problem. Det har blivit så stort att en stor grupp människor inte anser det vara ett problem, vilket är allvarligt. Det verkar också som om en del har svårt att skilja på äpplen och päron. Dyslektiker och andra personer med språkliga begränsningar är ursäktade. Det är personer som bara inte "orkar" eller som anser det vara ett "mindre problem" som bör tänka sig för. Vi bidrar alla till att etablera och utveckla ett språk som gör att vi kan kommunicera. Går utvecklingen i fel riktning, uppstår miss förstånd (Ser du poängen nu då??). En allmän acceptans av särskrivningar handlar inte om att "utveckla språket" och ta in nya ord etc., utan det är en ren destruktion av en fungerande och fundamental grammatisk aspekt. Det är alltså inte någon "övergångsperiod" där några språkpoliser snart ger sig, utan det handlar om tillräckligt många lär sig skriva och prata vettigt så att vi även i fortsättningen ska förstå varandra. Vad är nästa grej? Plocka bort stor bokstav eller punkt?

Jag har kanske inte bidragit med lika många inlägg som du, men jag tror även du förstår att det inte är kvantitet som räknas...

/Magnus Persson
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/07/23 :  22:34:00  Show Profile Send henricsson a Private Message
KNAPPEN RESET FORM BORDE SKJUTAS
Sitter o skriver ett halvtimmes-inlägg.. ska kolla så alla quote:s o sånt ser bra ut. Trycker på Reset Form. Mumma.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/07/23 :  22:36:54  Show Profile Send Nagref a Private Message
Henricsson: skit i den knappen! använd submit reply och *editera efteråt om du har gått för hårt åt fram!














*fast det gäller ju inte att glömma att editera om du har gjort något fy-aktigt!

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/07/23 :  22:52:43  Show Profile Send henricsson a Private Message
poman: motivera ditt svar.. varför 25k o inte 100k?

Älgen, va?

Fred: Lustigt uttalande, vore sketaintressant om du kunde ens utveckla lite..
ang särskrivning: Om du inte stått på det förr, kan det MÖJLIGTVIS ha med att folk inte orkar fetkolla sina inlägg efter sär skrivning o dylikt? Det räknade jag ut efter ha läst sådär 20 inlägg.. Och jag är ens inte hemma på svenska. Snacka om hemmablinda?
quote:
Jag tror inte att det är dyslektiker som tar mest illa upp om man anmärker på deras språk

Tro du! Jag vet!
quote:
Dessutom tycker jag inte alls att det, som någon skrev, har blivit trendigt att anmärka på särskrivning. Det har blivit trendigt att särskriva!

Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta..
Fred, fatta; ingen här (jo kanske 1/1000 bryr sig ett skvatt om hurvida språket ser ut..) bryr sig, vill du leka språkpolis så finns det bättre forum för sådant

Conan
quote:
uppstår miss förstånd (Ser du poängen nu då??).

Jag hann ens inte reagera innan min manick läste missöfrstånd, eller vad vill du ha sagt?

Ok, nu har jag druckit lite vin, eller en hel del faktiskt. Jag läste igenom alla posta som skrivist efter mitt förra svar. Ditt var det mest kryptiska. Varför? Jo, för jag är inte så hemma på svenska, men jag kan göra mig förstådd.

Jag FATTAR inte varför inte moderatorerna låser/deletar sånna här posts, dina som mina, sdom tillför INGENTING, jag skriver i ren irritation, på att det finns sånna som du, som inte kan acceptera att folk kanske gillar att använda komma, ist för punkt, om det nu är fel, jaha? även om detta inlägg är fett tillstrulat så tror jagh inte att genomsnitt-medlemen tar mer än några sekunder på sig att tolka mitt skitsnack.
Detta ÄR inget svenska-språket-forum. eller? äR det DeT?

Hur orkar ni?


Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/07/23 :  22:54:03  Show Profile Send henricsson a Private Message
N: D e sant! Tog ett glas vin till, sen fann jag motivation igen.
Ska ge fan i den knappen i fortsättningen.. vad är syftet m den?

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/24 :  00:00:31  Show Profile Send Bravo a Private Message
Väl talat "Canon", kunde inte ha sagt det bättre själv.

I längden innebär det problem om alla inför sina egna språkregler när man skriver.
I det talade språket däremot kan man ju alltid fråga om, förtydliga eller fylla på, vägar som är oanvändbara i skrift.
I skriftspråk är pregnansen ytterst viktig.

Bravo
Go to Top of Page

Fred00
Member

202 Posts

Posted - 2003/07/24 :  00:39:33  Show Profile Send Fred00 a Private Message
Men herregud!

För det första, vad är det som är så lustigt och som jag borde utveckla? Du har inte angivit någon "quote".

"Om du inte stått på det förr, kan det MÖJLIGTVIS ha med att folk inte orkar fetkolla sina inlägg efter sär skrivning o dylikt? Det räknade jag ut efter ha läst sådär 20 inlägg.."

Du har inte förstått någonting. Det handlar inte om att kolla igenom sitt inlägg. Den som särskrivit kommer (i 99% av fallen) inte att ändra någonting efter en genomläsning av inlägget. Att särskriva är inte som att slinta på tangentbordet...
Jag har (nästan) ingenting emot "vanliga" stavfel. Vem som helst kan slå på fel tangent, eller inte veta exakt hur ett ord stavas. Det som är störande är denna dumma särskrivning, som börjar bli en ny form av svenska språket. Vad som är ännu värre är att så många(skenbart?) försvarar särskrivningen och ser det som något efterstävansvärt. Erkänn istället att "ni" inte kan bättre och försök att förbättra er. Det finns ju faktiskt ingenting att försvara.

"Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta..
Fred, fatta; ingen här (jo kanske 1/1000 bryr sig ett skvatt om hurvida språket ser ut..) bryr sig, vill du leka språkpolis så finns det bättre forum för sådant"

Jag tror återigen att det är du som inte förstår. Efter att ha vistats på HF ett tag så vet jag att betydligt mer än en promille bryr sig om hur deras text ser ut, och det är jag glad för. Det förvånar mig att du, som har betydligt fler inlägg och förmodligen även har vistats här betydligt mer än vad jag har gjort, kan göra en så felaktig bedömning av språkkunskapen på HF. Har du besökt några andra forum på nätet?

"jag skriver i ren irritation, på att det finns sånna som du, som inte kan acceptera att folk kanske gillar att använda komma, ist för punkt, om det nu är fel, jaha?"

Det handlar inte om vad man gillar. Alla kan väl inte börja böja språket efter sina egna idéer? Är du så inskränkt att du inte kan förstå att någon stör sig på folk som använder komma istället för punkt? Fråga dig istället hur någon kan vara så enveten och korkad att han/hon använder komma istället för punkt trots att han/hon vet att det är fel. Det är ju att dumförklara sig själv, och vem vid sina sinnens fulla bruk vill bli tagen för en idiot? Inte jag i alla fall.

/Fredrik
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2003/07/24 :  01:29:16  Show Profile Send hal a Private Message
Suck...

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2003/07/24 :  01:34:14  Show Profile Send Cyber a Private Message
Fred00 ...om man skriver en uppsats i skolan som avviker helt och hållet från ämnet blir betyget.. Underkänt..även om man har 100% grammatiskt korrekt.. det här ämnet handlar om:



"hittade den här annonsen på blocket...

http://www2.blocket.se/view/1338000.htm?l=0

tänkte själv inte köpa, men av ren nyfikenhet tänkte jag höra om detta paketet hade tilltalat någon? själv tycker jag det verkar vara lite överpris, men det e kanske bara jag och min oerfarenhet inom hifi.
så va tycker ni?
själv undrar jag mest över frontarna med nypris på 39000.
och kan det överhuvudtaget va bra att blanda in cerwin vega här???
jaja bara en kul grej det här.."


Kunde vara kul att snacka hifi igen i tråden för det är väl ett Hififorum..?!


Edited by - Cyber on 2003/07/24 01:45:10
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2003/07/24 :  01:53:03  Show Profile Send hal a Private Message
Vill bara klargöra:
"försvarar särskrivningen och ser det som något eftersträvansvärt."
Det är inte särskrivningen som försvaras för visst är det bättre om den kan undvikas. Det jag vänder mig starkt emot är den "von oben-attityd" som vissa inskränkta individer har (kan också kallas för intolerans). När man likställer dumhet och idioti med placering av komma eller punkt då har man en människosyn som jag aldrig kommer att ställa upp på.
I förlängningen av det resonemanget skulle man behöva sortera ut de
"okunniga" med tester eller liknande.
Visst kan man påpeka om ngn gör fel. Men det kan göras med värme och inte med avsmak.


Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/07/24 :  01:56:53  Show Profile Send brumel a Private Message
Visaton är absolut inte skit. Men 39 tusen. Jo tjena.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/07/24 :  07:26:36  Show Profile Send henricsson a Private Message
Ok fredde, I see your point. But still, sär skrivningar kan ni tragga om på skrivihop.nu, inte här, snälla, det upprör uppenbarligen många, så vi lägger ner nu, men tänk på att drygt 1/10 av befolkningen inte har svenska som moderspråk, svenska är svårt, lär er acceptera en viss särskrivning, det är sällan (jag har aldrig stött på´t) att det är så illa att man inte alls förstår innebörden, man brukar kunna tolka sammanhanget, om det borde vara ihop eller inte. Capice?

Peace

Kul o jobba när man e lite småbakis.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/07/24 :  07:32:06  Show Profile Send henricsson a Private Message
brummel, iom att dom inte verkar sälja via försäljningskanaler så har jag kanske också lite svårt att förstå hur dom kunde kosta 39k.
Men annars vore det väl knappast något konstigt m det?

EDIT

"Fred00 ...om man skriver en uppsats i skolan som avviker helt och hållet från ämnet blir betyget.. Underkänt..även om man har 100% grammatiskt korrekt.."

He he, d e sant!

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet


Edited by - henricsson on 2003/07/24 07:33:57
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/24 :  21:11:13  Show Profile Send Bravo a Private Message
Nej "henricsson" i de flesta fall heter botemedlet bättre språkträning, oavsett varifrån man kommer. Vi gör fortfarande undantag för alldeles nyinflyttade och diverse handikapp.
Särskrivning strider emot den svenska grammatiken på hartsliknande sätt, då i många fall särskrivna och sammanskrivna ordkombinationer betyder helt olika saker.

Bravo
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.77 sekunder. Snitz Forums 2000