HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tips på vinylspelare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

M.Thorsén
Member

273 Posts

Posted - 2003/07/21 :  13:21:36  Show Profile Send M.Thorsén a Private Message
Tjena, jag avser att sträva emot tidsandan och istället för att köpa en dvdaudio/sacd-spelare, som även klarar av att spela mp3or, införskaffa en vinylspelare.

Systemet jag nu har är relativt påkostat (biampade roksanstärkare, totemhögtalare och vincent cd-spelare) och jag undrar således om jag även bör lägga ner mycket pengar på vinylspelaren (systemet är inte starkare än dess svagaste länk ni vet..).

Det som är i mina tankar för tillfället: phonosteget från vincent och en Pro-Ject RPM4 (kostnad runt 5500). Kan denna signalkälla verkligen göra att resten i ledet får spela ut, eller kommer mycket information gå förlorad redan där?

Hoppas på några goda tips, gärna begagnade grejer/Micke

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/21 :  13:27:15  Show Profile Send MartinH a Private Message
Sånt är ju alltid svårt att säga utan att ha prövat, och sen så spelar det ju in vad du själv vill ha ut för kvalitet..

Men en Pro-Ject, Rega eller Roksans nya Radius5 kan väll vara vettiga allternativ.. Roksan spelaren ligger iof på runt 9500:-..Och den kan du nog inte hitta beggad än då den kom ut på markanden för ett par månader sen..
Go to Top of Page

M.Thorsén
Member

273 Posts

Posted - 2003/07/21 :  13:49:22  Show Profile Send M.Thorsén a Private Message
Har kollat in tillverkarens bilder på Radius5 och visst är den läcker Ljudet är det säkert inget fel på heller. Kanske är det vettigaste att spara litet tills man kan köpa en sån och vara nöjd.
Det verkar ju inte heller vara många begagnade vinylspelare i omlopp för tillfället.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/21 :  14:02:37  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag har inte lyssnat på Radius så mycket så jag har inte mycket att säga om den, men Roksan har nog aldrig gjort en dålig produkt.. Sen så tror jag nog att den är ganska prisvärd om man ser till att man får med tonarm och pick-up i priset...

Men en beggad rega och en bra pick-up kan nog bli riktigt trevligt oxå, men som sagt så håller dom som har bra kombinationer nog ganska hårt i dom..Men nån borde det väll finnas ?!?!
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/07/22 :  13:10:49  Show Profile Send divander a Private Message
Begagnade Regor ser man kanske inte var dag. Men då och då så dyker de upp. Rega P25 kanske kan vara något. Annars finns det ju massor med fina skivspelare som du förmodligen skulle bli nöjd med. Kanske en LP12:a för runt 7000kr? Den kan man ju sedan uppgradera om så behövs.

Oops! I did it again

Edited by - divander on 2003/07/22 13:12:13
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000