HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Satelitsystem i en krånglig lägenhet?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

pamag
Starting Member

2 Posts

Posted - 2003/07/21 :  01:19:36  Show Profile Send pamag a Private Message
Hallå!

Jag letar för tillfället efter ett satelitsystem (5.1) till min hemmabioanläggning.

Nu har jag en H/K DVD 25, Yamaha RX-V596RDS och ett par Infinity Ref 61 Mk II golvare (har hittills använt diverse högtalare till center och bakkanalerna). Tanken är att byta ut förstärkaren inom ett år och just nu ser det ut som H/Ks AVR5550 kommer att ta Yamahans plats, men vem vet...

Men innan dess är det som sagt dags att skaffa ett satelitsystem så att jag kan få ordentligt surroundljud. Jag började med att titta på Cantons CD1 med filosofin att jag skulle köpa ett billigare system enbart för bioljudet. På så sätt kan jag lägga mer pengar på tvåkanalsljudet.

Nu är jag dock kluven och funderar på om jag inte skall köpa ett större satelitsystem med lite tryck i som då eventuellt kan ersätta mina golvare (för musik lystning) med. Jag är ganska kär i mina golvare men kan omöjligt använda dem som fronthögtalare för hemmabio i min nya lägenhet. De går heller inte att möblera för att de skall stå riktigt bra för musiklystning. Därför har jag nu tittat på Infinitys Modulus HCS, Infinity Oreus, KEF the Egg och Mirages Omnisat. Har ni några andra tips i denna prisklassen? Vilka föredrar ni? Vardagsrummet är ett hyffsatt stort rum (ca 4m x 7m)i en vindsvåning med loft, gipsskivor, en massa vinklar (svårt att sätta upp högtalarna bra) och framförallt är det sex meter upp till taknocken så jag vill ha ett paket som kan fylla ut rummet ordentligt. Vad tror ni? Vill som sagt inte ha några stora lådor, inte till bioljudet varje fall.

Vore jättetacksam för ett engagerat svar.


/Peter

Edited by - Pjotre on 2003/08/14 08:30:35

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/21 :  02:38:20  Show Profile Send MartinH a Private Message
Kolla in Acoustic Energy, dom har en del mindre högtalare ( stativare ) som du kan kompletera med en subb och andra högtalare för ett hembiosystem.
Har du ett så pass stort rum så kan dom små lifestyle systemen få det ganska svårt att fylla rummet på ett bra sätt. Särsklit om du ska använda det för musik oxå.

Ett väldigt fint litet system som låter hur bra som helst på musik är Totems lilla Dreamcatcher, fyra stycken små burkar och en liggande center samt en liten, men väldigt fin bas. Fint träarbete och en renhet och luftighet som du knappt hittar i samma prisklass. Nu ligger det runt 20000:-, men det är väldigt bra för sitt pris..
Go to Top of Page

pamag
Starting Member

2 Posts

Posted - 2003/07/21 :  15:28:36  Show Profile Send pamag a Private Message
Jo jag är rädd för just det, att de småsystemen (lifestylesystemen) får en tuff uppgift. Tror dock tyvärr inte att jag får in ett system i storlek med Totems. Jag pratar om att montera en minst två av högtalarna på en lutandegipsvägg. Jag har försökt alla möjliga möblemangskombinationer, men det går bara att möblera rummet på detta (för anläggningens skull) sketna sätt. Bland annat står det en stolpe mitt i rummet som begränsar möjligheterna kraftigt. Volymen på rummet är nog inte riktigt så stor som det låter i mitt första inlägg i och med att snetaket äter upp nästan halva volymen jämfört med om rummet varit kubiskt. Dessutom så använder jag inte hela rummet som lyssningsområde vilket borde begränsa kravet på högtalarna ytterligare tycker jag.

Skall ta och kolla upp systemen du föreslog Martin och även om jag, som du märker, fortfarande är lite skeptisk.

Ett jätte tack för tipset
Go to Top of Page

orthanc
Member

627 Posts

Posted - 2003/08/04 :  11:25:35  Show Profile Send orthanc a Private Message
Canton CD1 tycker jag låter fint för sina pengar. Saknar dock en hel del i mellanregistert men mycket ljud för pengarna. Fördelen är ju storleken. Annars ett mycket trevlig system. Men det är väl bara att bege sig ut och leta. Men jag skulle nog själv välja att köra 2 system, ett rent 2 kanals samt ett annat till hemmabion.

Undersöker för tillfälle.
Go to Top of Page

Terna
Member

195 Posts

Posted - 2003/08/14 :  00:26:07  Show Profile Send Terna a Private Message
Hej Pamag!
Man har ju olika smak naturligtvis, men min uppfattning är att HECO har ett par mycket bra alternativ. HECO Vouge 5.1 (väldigt litet och lättplacerat) samt HECO Horizon (lite större). Båda två låter mycket bra och som jag brukar säga på skoj: "lägg på 10 000kr till så hittar du något som låter lika bra eller något bättre..." De är dessutom riktigt snygga :-) Kolla själv: www.heco-audio.de
mvh T
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000