HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Köpt Gale 3020 men..Det blev Dali 2002
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

WaxDoctor
Starting Member

47 Posts

Posted - 2003/07/21 :  11:55:08  Show Profile Send WaxDoctor a Private Message
Är det nått här ni tycker ser bra ut?
http://www.ljudia.se/cgi-bin/se/online/ljudia-online.cgi?category1=105%20&cart_id=

Uppskattar hjälpen jävligt mycket.
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2003/07/21 :  11:58:47  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Hittar man Ego 515 för 2000:- är det bara att slå till. Rekommenderat pris är nämligen 3200:- på dom.

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/07/21 :  12:22:11  Show Profile Send Sanoj a Private Message
quote:
Är det nått här ni tycker ser bra ut?

Nej, åk till en riktig handlare och lyssna själv istället för att chansa och beställa något ohört på nätet.

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/21 :  12:25:22  Show Profile Send MartinH a Private Message
Kan bara hålla med..Vad hittar du alla dessa nätsäljare ???
Go to Top of Page

jatttelite
Member

520 Posts

Posted - 2003/07/21 :  13:33:49  Show Profile Send jatttelite a Private Message
Satt just på Toa och läste i ett gammalt nr. av HiFi och musik.
Ett test av stativ H.T. för 1200:- Bäst i test Audio Pro Ego 414. Proson Reality 6 fick bättre betyg än Wharfedale Diamond 7.2. (låter konstigt, men så tycker dom)
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/07/21 :  13:38:35  Show Profile Send matså a Private Message
Ja så tyckte dom. Det bevisar bara att det är viktigt att själv höra.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/21 :  13:50:41  Show Profile Send MartinH a Private Message
Säger mer om Hifi&Musik än om Proson tycker jag.. (
Go to Top of Page

T1000
Starting Member

16 Posts

Posted - 2003/07/21 :  14:28:56  Show Profile Send T1000 a Private Message
Låter som många på hifi-forum hatar proson bara för "att". Ni har fått för er att dom ska vara sämst för att vissa presterar dåligt, det betyder väl inte att alla prosons-högtalare är dåliga?
En annan faktor är att dom bara har budget högtalare... dom spelar i ett annat prissegment än era. Klart ni klankar ner på dom billigare prylarna.
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/07/21 :  14:32:46  Show Profile Send Sanoj a Private Message
quote:
dom spelar i ett annat prissegment än era. Klart ni klankar ner på dom billigare prylarna.

Frågan var om dom var bra eller inte och det har vi svarat på, det har inget med snobbism att göra.

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/21 :  14:37:56  Show Profile Send MartinH a Private Message
Men det finns ju andra billiga högtalare som presterar bättre !!! Så det kan nog vara så att de flesta inte tycker att Proson inte presterar för sitt pris ens... Och jag tror nog inte att om dom inte lyckas med vissa högtalare, så är det rätt långsökt att dom plötsligt lyckas ordentligt med en annan...
Go to Top of Page

KentTomas
Member

198 Posts

Posted - 2003/07/21 :  14:40:23  Show Profile Send KentTomas a Private Message
Precis som du säger, detta är ett hifi forum och där hör inte Proson hemma. Tänk om jag skulle börja diskutera Skoda på ett Ferrari forum och påstå att Skoda är lika bra som Ferrari är det snobbism? Det finns inga golvhögtalare för 2-3000:- som kan kallas hifi.
Golvhögtalare för 3000:- är Look o like.
Om du vill ha det absolut billigaste så är ett par stativare för 4000- att rekommendera,någon genväg finns inte.
Om sen Audio Pro Ego 414, Proson Reality 6 får bäst I test i HiFi och musik ger jag inte mycket för.

Edited by - KentTomas on 2003/07/21 14:45:35
Go to Top of Page

jatttelite
Member

520 Posts

Posted - 2003/07/21 :  15:14:58  Show Profile Send jatttelite a Private Message
Ups. Jag hoppas att det framgick att jag tyckte att det var märkligt att de tyckte Proson var bra. Dock Proson Reality 6 blev inte bäst i test!!!
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/07/21 :  15:30:04  Show Profile Send matså a Private Message
Va, har du hört Audio pro Ego 515. Kan intyga att där är hifi i dom. Och har du hört Ego 414? Du KentTomas avfärdar dom utan att ha lyssnat? Självklart är det inte lika mycket hifi som en högtalare som kostar 50 000 kr. Men där är mer hifi än vad du tror.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/07/21 :  16:06:41  Show Profile Send Adagio a Private Message
Billiga högtalare-enkla regler.
Ju mindre matrial/elemet desto bättre=stativare helt klart bäst.
Förklaring?..........Många element till samma pris= sämmre kvalitet.
Matrialkostnad för MDF/spånskiva, MDF klart att föredra men för det priset vi talar om är väl stagningen/stabiliteten inte den bästa= Färre tråkiga resonanser i ett mindre bygge.
Filterkomponenter- En liten tvåvägare har enkelt filter dvs bättre ljud med normala komponenter lätt att lyckas med delningen.
Flervägare- svårkonstruerat filter svår matchning dvs dyr utveckling
och sämre ljud med dåliga komponenter.
Frågor?
Små tvåvägare bättre ljud för samma pris.


Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/07/21 :  16:12:55  Show Profile Send matså a Private Message
Adagio, kanske det men det finns golvare som ligger vid 2000-3000 kr som är bättre än tex Proson. Jag var en gång och lyssnade mellan Audio pro Ego 515, Black diamond och någon Jws högtalare för samma pris som Ego 515. Black var bäst men inte så mycket bättre än 515. Jws högtalaren var totalt värdelös mot Egon och ändå kostade de ungefär lika mycket.


Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/21 :  16:22:19  Show Profile Send Bravo a Private Message
Helt rätt "Adagio", det kan också uttryckas som ju mindre pengar, ju mindre högtalare , både fysiskt och ljudmässigt. Du har större chans, som "Adagio" säger, att få ett par vettiga högtalare i denna prisklass om de är små.
Dessutom är det än viktigare att välja noga, det kan jämföras med att välja vin. Köper du ett vin för 150 kr. har du rätt att kräva och kan vara nästan helt säker på att få en bra produkt, oavsett vad du tycker om smaken. Köper du ett vin för 75 kr. är det viktigt att du väljer noga, du kan hitta ett fynd, men de kan också vara rena stolpskott.
Köper du sedan ett vin för 50 kr. får du leta länge innan du hittar något som kan vara acceptabelt men det går säkert om man är tillräckligt enveten. Samma sak gäller högtalare, ju billigare ju större risk att det är stolpskott, och störst chans att hitta en bra produkt är av en välkänd producent, förlåt, tillverkare skall det visst vara.

Bravo
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/07/21 :  16:24:50  Show Profile Send Adagio a Private Message
Ja skillnaderna kan onekligen vara stora mellan olika märken.
Ljudet sitter i betraktarens öra och det som upplevs som positivt av en människa kan vara direkt oönskat av nästa.
Generelt gäller dessa regler i alla fall, de flesta konstuktörer är i maskopi med sin egen plånbok.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/07/21 :  17:10:11  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Hur många här som klagar på Proson har egentligen dem? De kanske ändock är bra för pengarna? (jag har själv inte lyssnat på dem) De flesta mer kända högtalarmärken har ju inte ens produkter i det prisspannet. Därför tycker jag att Proson absolut har ett berättigande på en hifimarknad. Detta eftersom de kanske åtminstone är något bättre än högtalarna som följer med "onoff-paketet". Då borde det bli en liten uppgradering ändå. Har man tur så fastnar sedan personen i HiFi-träsket och byter i alla fall upp sig lite senare. Så han/hon kanske blir lycklig till slut, men det tar bara lite extra tid.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

jatttelite
Member

520 Posts

Posted - 2003/07/21 :  17:44:00  Show Profile Send jatttelite a Private Message
Hej Knoppen

Som du ser så har frågeställaren en H/K670, så om du menar honom så är det ju inget "onof-paket". Skriver du OT, så kan du ha en poäng.
Jag har hört proson, komentar NEJ
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/07/21 :  18:04:19  Show Profile Send matså a Private Message
Bra inlägg bravo. Jag höll på att explodera, men du bravo gjorde så att stubinen släcktes. För farao, det viktigaste är att man är nöjd. Skulle Waxdoctorn vara nöjd med Proson(om han skulle köpa Proson) så är det bara att gratulera. Vet en del på minhembio(nu vill jag inte veta av några hån) som tycker Proson conquest till och med tävlar mot Audio pros Black diamond.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

KentTomas
Member

198 Posts

Posted - 2003/07/21 :  18:24:31  Show Profile Send KentTomas a Private Message
knoppen skrev
"De flesta mer kända högtalarmärken har ju inte ens produkter i det prisspannet."

Inte så egendomligt går inte och göra hifihögtalare för 2500:-/paret
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/07/21 :  18:31:20  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Ah, jattelite, då menar jag OT. Kanske lite väl fin förstärkare till så pass "ickejättebra" högtalare.

Nej nu blir det ju jätteintressant hur dessa Proson egentligen låter! Jag bara måste gå och lyssna!


KentTomas, säkert är det svårt att göra hifihögtalare för 2500 kr. Men man kan vända lite på det också och säga att det finns högtalare för så pass mycket som mer än 100 000 kronor som inte heller är några HiFi-högtalare! Tycker jag i alla fall. Du skulle bara hört vilka förskräckliga monster vi hörde när vi var nere på Frankfurtmässan för 2 månader sedan!

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Mikaell
Member

1046 Posts

Posted - 2003/07/21 :  18:46:16  Show Profile Send Mikaell a Private Message
Hade JAG haft 1700:- att lägga på ett par högtalare så hade jag köpt beggat, inget snack om den saken!
Ville bara säga det...

MVH /Mikaell.
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/07/21 :  18:52:16  Show Profile Send matså a Private Message
KentTomas, mina Ego 515 är hifihögtalare. Och de kostar ute 3200. Man får mycket väljud ur dom högtalarna, så om inte där kommer ut hifi så vet inte jag.

Min fotosida på flickr

Edited by - matså on 2003/07/21 18:53:26
Go to Top of Page

KentTomas
Member

198 Posts

Posted - 2003/07/21 :  19:00:40  Show Profile Send KentTomas a Private Message
knoppen skrev
"Du skulle bara hört vilka förskräckliga monster vi hörde när vi var nere på Frankfurtmässan för 2 månader sedan!"

Var det Prososn, Audio Pro eller Gale du då lyssnade på?
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000