HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Mordaunt-Short MS-908, är de något att ha?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Thundercat
Starting Member

5 Posts

Posted - 2003/07/20 :  18:50:44  Show Profile Send Thundercat a Private Message
Hej!

Är ny här så jag hoppas att jag postar i rätt del av forumet.

Har funderat på att införskaffa en förstärkare och högtalare när skattepengarna kommer. Anläggningen skall användas både till musik och hemmabio. Förstärkaren blir med största sannolikhet en Yamaha RXV-740RDS, för det verkar som ingen har något negativt att säga om den.

Då kommer vi till högtalarbiten. Har varit och lyssnat på lite högtalare. Hade fastnat för två modeller Jamo D590 och JBL xti-100 första gången jag var och lyssnade. Då hade jag inte med mig egen skiva. Tog med skiva andra gången och tyckte då att Jamo högtalarna lät bättre.

Jag fastnade som sagt för Jamo högtalarna. Problemet är att
centerhögtalaren har utgått och surroundhögtalarna verkar vara svåra att få tag i....

Har spanat in ett par Mordaunt-Short MS-908. Har inte provlyssnat på dem än, men jag har hört på modellen som heter MS-906 och tyckte att de spelade ganska bra. Skall åka till hifiaffären och lyssna på 908:orna imorgon.

Är det någon här som har några erfarenheter av just den modellen? Är Mordaunt-Short ett bra märke? Hur är kvaliteten?

Front: http://www.smartstep.se/audiovideo/product/product.asp?productid=57430&visible=2

Center: http://www.smartstep.se/audiovideo/product/product.asp?productid=57427&visible=2

Surround: http://www.smartstep.se/audiovideo/product/product.asp?productid=57429&visible=2

Tack på förhand!

Edit: fixade länkarna.

Edited by - Thundercat on 2003/07/20 18:52:59

Sudden
Member

475 Posts

Posted - 2003/07/20 :  19:42:13  Show Profile Send Sudden a Private Message
Hej thundercat, välkommen.

Jag har lyssnat på ett par mindre burkar, kan inte modellkoden men det var golvarna utan sidomonterad bas. Lyssnade på dessa både med och utan sub inkopplad. (Då bara i 2-kanal) och jag tror nog att dessa kan vara bra för film, men dem var inte så mkt att hurra för (tycker jag) i hifi-sammanhang.

/Sudden
Go to Top of Page

Thundercat
Starting Member

5 Posts

Posted - 2003/07/20 :  20:06:26  Show Profile Send Thundercat a Private Message
Då är det nog dessa som du har lyssnat på: http://www.smartstep.se/audiovideo/product/product.asp?productid=57432&visible=2

De var dem jag lyssnade och jag tyckte att de spelade ganska bra.

Jag tycker att det verkar vara ganska prisvärda högtalare som Mordaunt-Short gör. Jag är ju ingen expert på ljud så jag behöver nog inte ha det allra värsta som finns på marknaden.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/07/20 :  20:41:47  Show Profile Send gcs a Private Message
Hallå Thundercat! Jag tycker att du är klok om du bestämmer dig
för högtalare som faller dig i smaken. Jag vet inget om dom högtalarna som du hade lyssnat på. Men du kan ju alltid förbättra
ljudet med en subbas även om det finns en bashögtalare i dom där
lådorna som du talade om. Du kan oxå titta på film utan souround
bara du har en sub, det är jätte viktigt. Med hjälp av din A/V för-
stärkare kan du programera så att du kan titta på film i 2 kanal
stereo + subbas.

Lycka till
gcs
Go to Top of Page

knas
Starting Member

47 Posts

Posted - 2003/07/20 :  21:51:00  Show Profile Send knas a Private Message
Jag har provlyssnat på diverse högtalare ur Mordaunts MS-serie. Och den gemensamma nämnaren var att de musikaliskt sett lät rätt oengagerat och platt. Det finns mycket trevligare högtalare i den prisklassen, ta Infinitys Alpha-serie som ett exempel.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/07/20 :  22:53:43  Show Profile Send gcs a Private Message
Knas! du har helt rätt att infinity Alfa är värd att lyssna på.
Det är bara det att grabben inte ska gå och förköpa sig. Det finns
alltid något som är bättre, men det ska inte kosta mycket mer.
När det gäller Infinity så hörde jag en subwoofer från dom.Den
innehöll en 12" som jag vid första lyssning lät väldigt bra.
En annan sak. Är det ingen som lyssnar på Delta på P2 som går just nu. Två timmar blandad spännande musik dessutom i STEREO.

Hälsar
gcs
Go to Top of Page

Thundercat
Starting Member

5 Posts

Posted - 2003/07/21 :  02:22:38  Show Profile Send Thundercat a Private Message
@ gcs: Jag har en aktiv sub, en yamaha (80w). Den får räcka till att börja med iaf, sen kanske den byts ut eller kompletteras med en större. Blir det ms 908 så köper jag centerhögtalaren och surroundhögtalarna i samma serie.
Go to Top of Page

Thundercat
Starting Member

5 Posts

Posted - 2003/07/21 :  02:24:07  Show Profile Send Thundercat a Private Message
@ knas: Jag skall ta och lyssna på Infinity högtalarna också.

Tack för tipsen!
Go to Top of Page

Thundercat
Starting Member

5 Posts

Posted - 2003/07/21 :  14:16:55  Show Profile Send Thundercat a Private Message
Nu har jag varit iväg och lyssnat på Ms908:orna och kommit fram till att jag tycker att Jamo D590 spelar betydligt trevligare enligt mig. Så med största sannolikhet så blir det att jag köper dem. Sen får jag väl leva med att center och surround inte är från samma serie.

Tack för alla tips.

/Johan

Edited by - Thundercat on 2003/07/21 14:17:23
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000