Author |
Topic |
flintan
Member
663 Posts |
Posted - 2003/07/19 : 14:43:36
|
En kompis har fått ett par gamla Carlssonlådor OA12. Skumkanten på basarna är som sig bör på 30 år gamla element helt fragmententerade men i övrigt ser dom ut att vara i hyfsat skick. Det bästa vore nog att byta till nya element men eftersom han som har dom inte vill eller har råd att lägga några pengar på det så tänkte jag att man kanske kan byta bara skumkanterna. Her gör man? Är det svårt? Och var kan man köpa nya skumkanter? Det är 6,5" Peerlessbasar med en Sonab logga på dammkåpan.
/ Linus
EDIT: ändrade topic lite varteftersom jag har ändrat mig lite själv... |
Edited by - flintan on 2003/07/29 01:42:04 |
|
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2003/07/19 : 16:24:42
|
flintan Det är ganska lätt. Du köper nya kanter med rätt mått och tar bort dom gamla så gott det går. Skicka ett mail till den här killen och fråga om han fortfarande säljer kanter. mason.audio@swipnet.se Det var ett par år sedan jag handlade av honom sist. Sen limmar du på dom nya kanterna med vattenbaserat kontaktlim som finns att köpa på en massa ställen typ färghandeln. Tryck runt kanterna, både på chassit och membranet, det kan ta några minuter innan det fäster. Om du inte skjuter skumkanten och konan i sidled när du limmar så fixar spidern centreringen. |
Edited by - Flint on 2003/07/19 23:43:40 |
|
|
flintan
Member
663 Posts |
Posted - 2003/07/21 : 13:32:13
|
Det låter ju inte allt för svårt. Men,
quote: Du köper nya kanter med rätt mått.
måste man inte hitta på rätt kanter för rätt högtalarmärke och modell? Olika material, tjocklek, styvhet mm måste ju påverka T/S parametrarna ganska mycket. Eller räcker det om man hittar kanter av rätt dimension och material (i det här fallet skumkanter)? Annars borde det iof inte vara så svårt att hitta "original" kanter till Sonab... |
|
|
flintan
Member
663 Posts |
Posted - 2003/07/21 : 13:38:17
|
Förresten, han som äger dom är för tillfället väldigt pank.....och rökare. Så det dröjer nog inte så länge innan dom blir mina.... Isf blir det nya diskanter så småningom också.
Ungefär hur mycket är dom värda? |
|
|
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2003/07/21 : 16:08:18
|
Måtten talar du givetvis om när du handlar. Det verkar inte vara så stor skillnad på olika kanter. Kanske skiljer det lite men inte så att jag har hört det. |
|
|
flintan
Member
663 Posts |
Posted - 2003/07/21 : 16:58:18
|
Ok. Den som lever får se. |
|
|
flintan
Member
663 Posts |
Posted - 2003/07/25 : 01:28:40
|
Såja. Nu blev dom mina för 200 pix. Han sa att han tyckte dom var fula som stryk...så får man väl inte säga om kanske världens stilrenaste högtalare?
Nåja! Talspolen i den ena basen skrapar lite när man knackar försiktigt på konen. Så jag antar att den inte går att reparera?
Flint, email adressen till den där killen fungerar inte längre. |
|
|
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2003/07/25 : 09:43:14
|
Att talspolen skrapar kan bero på trasig skumkant.
Kolla om den här firman säljer "skumma kanter". http://www.technovox.se/ |
|
|
Erik Johansson
70-tals OA!!!!!
873 Posts |
Posted - 2003/07/25 : 10:47:08
|
flitan:
Att du inte skrev att det gällde OA12:or från början!
Jag har bytt skumkanter på tiotalet SC165 element med mycket gott resultat, men har i princip slutat med av 2 skäl.
1. Jag har fått klart ett par helrenoverade OA12.2 med sprillans nya basar och diskanter, nya kondingar i filtret, nytt internkablage, nya terminaler, osv. Dessa har jag jämfört med ett antal olika högtalare (i upp till 20kkr klassen) i olika rum och OA12.2 har alltid stått sig kanon i konkurrensen. Därav tycker jag att de är värda att kosta på nya basar.
2. Man börjar tröttna på att byta skumkanter. Speciellt eftersom dom ändå kommer att vara kass igen om 10-15 år.
Min personliga åsikt är att just OD11, OA12 och OA14 är bland de mest underskattade högtalare som finns, då man ofta kan hitta dem på soptippar och dylikt. Om man tycker att dom är det allra minsta trevliga att lyssna på i original, så kommer man efter helrenovering med nya element att ha ett par högtalare som bara växer med uppgiften när man uppgraderar annat i anläggningen.
Ska du ändå byta skumkanter (kanske för att se vad du tycker om dem? ) så säljer Technovox och LN-Högtalarservice passande kanter.
Att talspolen skrapar på SC165 beror helt klart på dålig skumkant.
/Erik
EDIT: Du är välkommen att fråga så mycket du vill om dessa gamla burkar och eventuell renovering. |
Edited by - Erik Johansson on 2003/07/25 10:52:54 |
|
|
flintan
Member
663 Posts |
Posted - 2003/07/25 : 12:56:43
|
Jo Erik, jag skulle nog ha skrivit det från början.... Talspolen skrapar bara på den ena basen, det är klart, om jag skulle trycka hårdare på den andra så skulle den antagligen också skrapa. Men man behöver bara nudda konen jätteförsiktigt så knackar talsolen i nånstans, det gör den inte på den andra basen. Och så ser det ut som konen har fastnat lite intryckt på den ena. Så den känns rätt körd. Jag ska testa och mäta om det är kortis i den talspolen sen, har ingen multimeter här.
Vilka säljer nya element till OA12 billigast? På HifiKit kostar dom: SC165 595:- 62CT13 220:- Sammanlagt 2070:- |
|
|
Erik Johansson
70-tals OA!!!!!
873 Posts |
Posted - 2003/07/25 : 13:05:00
|
I dagsläget är det bara Hifikit som säljer SC165. 62CT13 (16 ohms sitter det i ett par OA12) köper man billigast hos Micke Högrud för 145kr/st. Han nås på adress: hifi@hotbrev.com
Summa: 1770kr (+ lite frakt för CT62:orna)
/Erik |
Edited by - Erik Johansson on 2003/07/25 13:06:19 |
|
|
flintan
Member
663 Posts |
Posted - 2003/07/28 : 01:28:00
|
Då är det väl ändå lika bra att byta elementen. Men hur är det med dom nya diskanterna? Dom är ju större och har en annan form än dom gamla. Hur har du satt dit dom? Jag hade tänkt byta internkablage och terminaler också. Är det något mer som bör bytas, gummidetaljer? Det saknas tre gummitassar också. Ingen som har några som ligger och skräpar?
|
|
|
Erik Johansson
70-tals OA!!!!!
873 Posts |
Posted - 2003/07/28 : 01:43:50
|
Diskantmontering har jag bilder på som du kan få imorgon. Just nu har jag nyss kommit hem från Kristianstad där jag hört välljud på högsta möjliga nivå hemma hos den gode Jens Ranefjord. Och då pratar vi om absolut referensklass (med stor marginal det bästa jag hört). Som högtalare användes just mina OA12.2. De utgjorde förövrigt cirka 1/30 av totala systemets kostnad och det kändes verkligen som att ägaren prioriterat helt rätt då högtalarna absolut inte satte någon begränsning utan presterade återgivning i en klass som ingen som lyssnade hade trott. Med högklassig vinylspelare (Nottingham Analogue Spacedeck med Spacearm och Tracer2 pickup) och Quadelektronik så var detta hårresande till tusen. Jag har ännu inte hunnit smälta hur mycket bättre detta var än ALLA svindyra anläggningar jag hört.
Så du kommer bli mycket nöjd med OA12.2 om du har rum och elektronik som gör dem rättvisa. Och vad du än har för kringutrustning så har du mitt ord på att högtalarna (inom vissa gränser såklart) aldrig kommer att sätta några gränser, utan bara växa med uppgiften.
Våra kommentarer efter helgen var i princip: Kan det bli bättre än så här?
Svaret tror jag att vi får när OA60 kommer ut på marknaden.
Jag är dock högst övertygad om att ingen som inte varit med i helgen någonsin kommer att tro på detta jag skriver (att ett par renoverade högtalare från -73 kan prestera återgivning i referensklass), men alla de som var där och lyssnade, verkade instämma med mig och Ranefjord.
/Erik |
Edited by - Erik Johansson on 2003/07/28 01:50:22 |
|
|
celef
sirap i datorn
2422 Posts |
Posted - 2003/07/28 : 18:09:11
|
det är lustigt eller roligt att en "enkel" 2-vägare från 70-talet kan prestera så bra, måhända med moderna komponenter. verkar som du favoriserar oa12 över oa14, är det så? fan om man ändå inte skulle få tummen ur baken o renovera mina oa14 (och arrangera diskanterna enl. iö's "y-konfig"), men jag har en gnagande känsla att det inte är värt det... |
sound pollution |
|
|
Erik Johansson
70-tals OA!!!!!
873 Posts |
Posted - 2003/07/28 : 18:20:34
|
Tjenare Celef!
Jag ska först och främst säga att jag inte hört OA14. Men min gissning är att OD11 och OA12 är de mest neutrala 70-talarna. De som var med i helgen har alla lyssnat på renoverade OA14 och alla tyckte att de hade för mycket energi i diskanten. OA12.2 har något mer energi i diskanten än OA50.2, men nu pratar vi om mycket små skillnader och jag uppfattar diskanten i OA12.2 som mer naturlig än i OA50.2 och förövrigt mer naturlig än allt annat jag hört, förutom OA52.3. Vid en jämförelse som den vi gjorde i helgen var det också lätt att höra den högre distorsionen hos Vifadiskanten i 50.2 jämfört med Peerless 62CT13 i OA12.2. Vifan låter också lite hårdare och inte riktigt lika neutralt i mina öron. Baskontrollen är också överlägsen hos OA12.2.
Jag ska nu börja renovera 2 par OD11 som kommer att få björkfanérade lådor med extra dämpning med 2mm eller 4mm bitumen på lådväggarna. Har inte bestämt mig ännu. Kanske blir det 4mm och att jag flyttar ut filtret för att kompensera volymen. Sedan blir det givetvis totalrenovering som med mina OA12.
Som du så tycker jag det är väldigt roligt att dessa gamla högtalare är så obeskrivligt bra som de är. De nya SC165-4 basarna är helt underbara och då ska man tänka på att 62CT13 diskanterna, förutsatt att man bytt kablage och filterkondingar, är bland det bästa (helt neutralt och rent rent rent!) jag hört i diskantväg. Det enda som i mina öron slår dem (av de jag hört) är Carlsson T11-oa, som är den nya diskanten som sitter i OA52.3, OA58 och OA60. Möjligen också Vifa DX25, men det behöver jag lite mer tid för att avgöra, men det kommer.
Helt klart är dock att Peerless 62CT13 måste vara det mest prisvärda högtalarelementet på marknaden idag och det med stor marginal.
/Erik |
Edited by - Erik Johansson on 2003/07/28 19:47:55 |
|
|
celef
sirap i datorn
2422 Posts |
Posted - 2003/07/28 : 19:34:44
|
nä nu blev jag mer sugen på ett par oa12:or än att "reppa" mina oa14, dumma dig! dels för att jag inbillar mig att oa12:orna har mer snärt i basen än 14 och mindre utsläckningar i diskanten pga färre diskantar, dels lyssnar man väl närmare "0-gradersaxeln" på 12:an då den är lägre!? vilken typ av internkablage använder du? vill helst inte använda den allmännt rekommenderade enkardeliga telekabeln då jag tycker att den är ngt trögarbetad på grund av sin styvhet, iaf när gäller kabeldragningen på sonabhögtalarna. finns det några rekommenderade tunna flertrådiga kablar?? vad gäller olika diskanter och dess ljudliga kvalitér hör jag ingen större skillnad, däremot är spridningen viktig(ast). |
sound pollution |
|
|
Erik Johansson
70-tals OA!!!!!
873 Posts |
Posted - 2003/07/28 : 19:41:26
|
Jag använde EKUA i mina OA12.2 och ska säga att den blir mycket mer lättjobbad om man drar isär ledarna och tvinnar dem.
Vill man ha något ännu mer lättjobbat så gör man sådant internkablage som Stig testade fram till OA52.2. Det tillverkar man av 0,5mm lackisolerad koppartråd (Elfa) som dras genom teflonslang med 0,71mm innerdiameter (Elfa). Lite jobbigare är det att förtenna de lackade trådändarna men det går rätt bra ändå. Speciellt i de modeller som inte har så många element.
Dessa teflonisolerade ledare tvinnas sedan så är de extremt lättjobbade.
Basen i OA12 är långt mer välkontrollerad än i OA14 enligt alla jag talat med som hört båda. OA14 går djupt, men med sämre kontroll.
Känslan av att ha Elvis i rummet var enorm med OA12.2 i ovan nämnda anläggning. Mest realistiska jag hört som sagt.
/Erik |
|
|
celef
sirap i datorn
2422 Posts |
Posted - 2003/07/28 : 20:27:24
|
"Basen i OA12 är långt mer välkontrollerad än i OA14 enligt alla jag talat med som hört båda. OA14 går djupt, men med sämre kontroll."
då kanske mätningarna stämmer iaf.
|
sound pollution |
|
|
cittroman
Member
2471 Posts |
Posted - 2003/07/28 : 23:36:08
|
Man får väl komplettera sina OA14 med ett par 12:or så man får jämföra.
Otroligt mkt högtalare för pengarna, ruggigt "naturligt" ljud med hög ståpäls faktor. |
En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)
PS.Horn hör hemma på Älgar och glas är gjort av grus DS ;-)
Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
|
|
|
Erik Johansson
70-tals OA!!!!!
873 Posts |
Posted - 2003/07/29 : 00:03:13
|
Mycket högtalare för pengarna är bara förnamnet. De utgjorde ingen som helst begränsning i ett system där de utgjorde 1/30 av totala kostnaden. Som sagt det bästa jag hört med stor marginal. Alla som var där tyckte det lät bättre än VR4 och även lite bättre än JM Lab Utopia beryllium (utom givetvis djupbasen) som de hade hört på demo i Malmö.
Själv nöjer jag mig med att det med stor marginal var det bästa jag hört.
/Erik |
Edited by - Erik Johansson on 2003/07/29 00:03:52 |
|
|
flintan
Member
663 Posts |
Posted - 2003/07/29 : 00:35:12
|
Ojojoj vad sugen jag blir nu. Har beställt nya diskanter av Micke. Ska beställa basar snart. Måste bara tänka efter om det är nåt mer jag behöver. Snart kommer ju skatteåterbäringen också...
Erik, menar du att man bör byta kondingarna också? Vad har du bytt till för sort/märke? |
|
|
Erik Johansson
70-tals OA!!!!!
873 Posts |
Posted - 2003/07/29 : 00:45:59
|
Kondingar bör helt klart bytas till SCR/MKP från Elfa. Om du har högtalarna hemma redan så bör du kolla vad du har för delningsfilter. Det finns nämligen 2 typer. Det är lätt att se vilket typ det är då den bättre typen har 2 kondingar och den tidigare något nämre har 1 konding. Har man det äldre filtret så skulle jag valt att bara använda kretskortet och bygga den nyare filtertypen. De spolar som krävs kostar 106kr (per högtalarpar) hos Hifi-kit så det är småpengar det handlar om.
/Erik |
|
|
flintan
Member
663 Posts |
Posted - 2003/07/29 : 01:27:53
|
Ursäkta en dum fråga, men var sitter filtret? Så slipper jag rota igenom hela lådan i onödan. |
|
|
Erik Johansson
70-tals OA!!!!!
873 Posts |
Posted - 2003/07/29 : 02:07:45
|
Det finns inte mycket att rota igenom. Skruva loss och lyft på baffeln så ser du allt.
/Erik |
|
|
flintan
Member
663 Posts |
Posted - 2003/07/29 : 15:46:26
|
Jäklars vilka tunna väggar! 10mm spånskiva! Men dom är ju väl stagade. Delningsfiltren ser fina ut. Det är två spolar, två motstånd och två kondingar. Men det finns ju nån funktion som man kan ändra karaktären med en liten röd bygel på ovansidan mellan diskanterna. Den tänkte jag koppla förbi och det är väl läget närmast basen som är det neutrala? Det verkar som 5,6uF kondingen och de två motstånden endast har med den att göra? Är det någon som har schema på filtret?
|
|
|
celef
sirap i datorn
2422 Posts |
Posted - 2003/07/29 : 16:35:35
|
så här ser filtret ut i mina od11:or, samma filter sitter i oa12/14.
|
sound pollution |
|
|
Topic |
|