HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Nyheter och HiFi-kalendern
 High-End i New York!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JMlab
Member

595 Posts

Posted - 2003/07/19 :  14:26:46  Show Profile Send JMlab a Private Message
Var härom veckan i New York och givetvis måste jag hälsa på i några high-end affärer.
Jag var och hälsade på i Lyrics en hifi affär som varit med sedan slutet av 50-talet .Vi vandrade runt tittade i de många olika rummen
såg många för mig helt nya märken men de hade ML reference monoblock
riktiga bestar nästan 1m höga bla mycket annat hade de en hel del av
Burmesters grejor de är verkligen häftiga i sin design, Var därefter några timmar hos Sound BY Singer.Man kom först in i en relativt ordinär yttre butik sedan fick jag komma in i de riktiga rummen som låg i en lång rad uppskattningvis ca 18 st olika lyssningsrum. Koncentrerade mig på 2-kanal och av ngn märklig anledning hamnade jag
i Jmlab rummet där jag fick lyssna på Nova ihop med Burmester tvärs igenom ,det lät aldeles fantastiskt där fanns även Krells reference
monoblock samt BAT men man föredrog att lira på Burmester. När vi vände på steken så tittade ett par Gigantiska Grand Utopia ner på en.
Lyckades även att få lyssna på dessa ihop med VTL rörmonoblock cd mm.
Faktum var att Nova spelade bättre, möjligtvis hade förstärkeriet inte varit igång tillräkligt länge men de tyckte även själva (i butiken )att Novan var den bättre hötalaren (i det rummet) av de två.
Det är skoj att se hur mycket man lade sig vinn om att det skulle låta så bra som möjligt så hade man akustikbehandlat de flesta rummen som jag var i kanske ngt för våra svenska hifihandlare att ta efter!!Sen kan man ju tycka att det är litet konstigt att behöva åka över till USA för att höra de största Utopiorna spela (GU fanns i Frankfurt endast på display)
Mvh
JMlab

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/07/19 :  15:09:36  Show Profile Send Timbre a Private Message


Ja, man blir väldigt imponerad av lyssningsrummen i en del USA-butiker...
Kul att läsa...
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/19 :  15:19:21  Show Profile Send MartinH a Private Message
Sen finns det ju oxå lite mer pengar i det landet.. Hörden en fakta i en intervju med just Singer, att inom en kilometers radie så bodde det runt 1000st dollarmiljonärer !!!

Tänk om man hadde samma förutsättningar i en butik i stockholm..
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/19 :  15:51:24  Show Profile Send Bravo a Private Message
Ja med våra löner och skatter lär det ju inte säljas så många JM GU.
Här säljs nog mest Alto eller högtalare av motsvarande prisklass, dvs 100-150000 kr.

Bravo
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/07/20 :  00:18:59  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Hej JMlab. Det var trevligt att träffas i Frankfurt. Du är verkligen ute och rör på dig. Jag ska till östkusten i början på nästa år i samband med CES där jag ska ställa ut. Tänkte lägga ett par veckor runt mässan för att med frugan åka och se på en del sevärdheter runt Las Vegas. Grand Canyon, Death Valley, Stora Saltsjön mm.
Och några besök i Hifibutiker i San Francisko och Las Vegas eller var dom nu finns i detta område. Har du eller någon annan några tips om detta?

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/20 :  02:08:20  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jorma: Kan rekomendera en tur upp norr om San Francisco till Muire Woods ( tror det stavas så..) en riktigt fin national park med red woods..Sevärt !! Inte Hifi men vi var där -99 i sammband med att vi var på CES..

Vi var tyvärr inte i nån hifi butik nånstans, men jag har för mig att jag såg några i Vegas i alla fall.. Borde finnas en del både där och i San F..

Jag får se om det blir nått nästa år men vi kanske ses i Vegas...

/Martin
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/07/20 :  02:24:32  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Det låter intressant Martin. Ska anteckna det.

Och jag såg att i mitt förra inlägg tog jag fel på öst och västkust.
Västkust ska det vara.

Vi ses kanske då. Vi kommer att finnas i EAR-USA,s rum på mässan.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

JMlab
Member

595 Posts

Posted - 2003/07/20 :  11:34:43  Show Profile Send JMlab a Private Message
Hej Jorma!
Ja visst är det trevligt att träffa likasinnade som i Frankfurt.
Du jag skall över till Los Angeles i november skall se vad jag hittar
i Hifibutiksväg där.
Mvh
JMlab
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/07/20 :  11:38:36  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Nice.. såna butiker hade man gärna haft i sin stad!!

Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/07/20 :  16:12:17  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
OK JMlab, du får avlägga en rapport efter din novemberresa.
Bara det inte blir JMlab butiker enbart

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/

Edited by - Jorma on 2003/07/20 16:12:56
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/07/21 :  11:13:51  Show Profile Send matså a Private Message
MartinH. Ja har man mycket pengar så är USA ett bra land att leva i. Men att vara fattig i det landet är inget att söka efter.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

n/a
deleted

2 Posts

Posted - 2003/07/21 :  15:30:21  Show Profile Send n/a a Private Message
Några affärer i södra Kalifornien
http://www.laaudiofile.com/dealers.html

Go to Top of Page

hifidreamer
Member

197 Posts

Posted - 2003/07/21 :  17:20:50  Show Profile Send hifidreamer a Private Message
TJA!

Gör gärna några bildreportage av era hifibesök over there så att man får några trevliga bilder att dregla över.
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/07/21 :  17:45:58  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
En lång lista Jarmo. Tackar för den.
Välkommen förresten till forumet.
Bara inte folk förväxlar oss. Det har hänt några gånger att jag har blivit kallad för Jarmo

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000