HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 dagens tips(?) - få tyst på brummande trafo
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/07/19 :  01:49:08  Show Profile Send yalpa a Private Message
Jag har stört mig på den brummande trafon i min HK650 ganska länge nu. På natten fick den alltid vara avstängd eftersom ljudet hördes ända bort till kudden drygt 2.5m bort.

Ikväll öpnnade jag fanskapet och satten in en bit liggunderlag under trafon. Detta funkade otroligt bra, nu kan inte ljudet fortplanta sig till bottenplattan och därmed förstärkas. Skruvarna ska inte dras åt för mycket, för då minskar dämpningen, tror jag iaf. Oljudet har minskat med säkert 90%, helt omöjligt att höra från sängen.

Framöver kan jag använda standby nattetid istället för huvudströmbrytaren, vilket känns skönt. Hoppas inte skumplasten tar eld, men det ska den väl inte kunna göra, trafon blir väl aldrig varmare än 30-40 grader?

Såja, ni som har problem med era HK, bara att sätta in nåt mjukt under trafon så blir det bra.

mvh Adam

  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000