Author |
Topic |
|
HenkesHiFi
Member
60 Posts |
Posted - 2002/08/15 : 20:49:30
|
http://www.sonicdesign.se/biwire.html
Hej!
Novis som jag är, är det lätt att dras med i kabelsnacket... Därför blev jag glad över denna artikel jag hittade. MEN är panelens uppfattning den att artikeln ger en objektiv och nyanserad beskrivning eller är de ute och cyklar?
Sens moralen tycks vara att biwire är skit ty biwire färgar ljudet.
Mvh Henke
|
|
norman
Member
127 Posts |
Posted - 2002/08/15 : 20:51:46
|
Tror inte att de (han) är ute och cyklar iaf!
|
|
|
Niclas
Member
587 Posts |
Posted - 2002/08/15 : 21:13:53
|
Det var som katten... Jag som trodde att biwiring alltid lät bäst, även om t.ex Dynaudio förespråkar singelwire. -Vad har övriga forummedlemmar ? Bi eller singelwire ? Mvh ( Monster M1.4 biwire )
|
|
|
matson
formerly known as...
1617 Posts |
Posted - 2002/08/15 : 21:27:10
|
Och här kommer då svaret på den artikeln: "The bi-wiring analysis at the referenced URL is rather pessimistic. The resistance of the cables is rather high, and the damping factor of the amp is rather low. While a low amplifier damping factor does reduce ONE of the several aspects of bi-wiring, it is not eliminated.
Two mian problems with his simulation: The point he chose to measure the effects of bi-wiring in his example is not the correct place in my opinion, it tends to isolate the effects of bi-wiring in this particualr topology.
A major problem is that his method of simulating the single wiring is flawed, he is essentially comparing No-wiring to bi-wiring, as he leaves out any ressitance or inductance for the single wiring case. It is incorrect to short out the bi-wiring simulation components, if the purpose is to compare bi-wiring to single wiring.
This latter mistake makes his objections to bi-wiring below groundless, and once the correct circuit is used, as well as more realistic numbers for the various cable and amp parameters, the "problems" with bi-wiring tend to go toward zero, and the advantages tend to get much greater in terms of reduced driver cross-feed. One other thing that can help render any signal differences less, is this: http://www.AudioAsylum.com/audio/cables/messages/13441.html
In his flawed example, he is only showing approx. 2 dB on the LF side, aboput 3 dB in the center region, and about 8 to 12 dB on the high side.
In a less pessimistic simulation of bi-wiring, with correct modeling, I have shown as much as 26 dB of reduction in "crosstalk", and with very little stretch at all, at least 14 dB of improvement.
Since we are talking about the realm of distortion going down from the low -30 or upper -40 dB's, and going doen from there by 14 or more dB, this is the difference from probably being audible as a blur or smear, down to totally inaudible.
Every system is different, every speaker reacts differently, different speaker cables, different amps, etc., a lot of variables are present.
In general, bi-wiring usually helps, but not always.
See: http://www.geocities.com/jonrisch/biwiring.htm
for more on the how and why.
Jon Risch "
Mvh/Mats "The lack of imagination, as well as the lack of experience, is the road to mediocrity and stagnation |
|
|
mag
dom kallar oss mods
1587 Posts |
Posted - 2002/08/15 : 23:38:36
|
quote: Every system is different, every speaker reacts differently, different speaker cables, different amps, etc., a lot of variables are present.
Som vanligt således, prova själv
//Magnu |
|
|
markih
LTS Göteborg
963 Posts |
Posted - 2002/09/14 : 00:47:40
|
quote: Originally posted by matson
Och här kommer då svaret på den artikeln: "The bi-wiring analysis at the referenced URL is rather pessimistic. The resistance of the cables is rather high, and the damping factor of the amp is rather low. While a low amplifier damping factor does reduce ONE of the several aspects of bi-wiring, it is not eliminated...
.. A major problem is that his method of simulating the single wiring is flawed, he is essentially comparing No-wiring to bi-wiring, as he leaves out any ressitance or inductance for the single wiring case. It is incorrect to short out the bi-wiring simulation components, if the purpose is to compare bi-wiring to single wiring.
Här verkar Risch vara ute och cykla rejält! Efter vad jag kan se, så är det (ur cross-feedsynpunkt och fasdifferenssynpunkt) helt riktigt att jämföra bi-wiring med ingen kabel alls, därför att single-wire är detsamma som att KORTSLUTA en bi-wirekabel vid högtalaren! Alltså att sätta en bygling mellan + på bas till + på diskant och likadant med minus. Filterhalvorna blir överbyglade till varandra och därmed ihopkopplade och kortslutna till varandra, vilket är detsamma som ingen kabel mellan filterhalvorna (men en kabel med dubbla arean till förstärkaren). Hela poängen med bi-wire ska ju vara att man separerar filterhalvorna från varandra och att störningar från basen till diskanten resp tvärtom ska få en lite längre väg att gå. Simuleringen på Sonic designs hemsida visar att de positiva effekterna med bi-wiring är klart marginella och faktiskt också tillför lite fasdistorsion (vilket inte automatiskt behöver uppfattas negativt vid lyssning).
Vad gäller Risch första invändning om dämpfaktorn så tycker jag att han överdriver något att simuleringen är pessimistisk. Dämpfaktorerna i simuleringerna är nog ganska vanligt förekommande, fast det finns ju många kraftiga slutsteg som har högre sådan. Kabelarean är 2,5mm2 vilket inte är så lite. Sen kan man diskutera detta med betydelsen av dämpfaktorn, så detta tycker jag talar varken för eller emot.
Nä, Risch invändningar höll inte bra alls. Det är min bedömning.(Såvida jag inte har missat något, men det tror jag inte) Mvh
markih |
Edited by - markih on 2002/09/14 07:45:44 |
|
|
Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor
1218 Posts |
Posted - 2002/09/14 : 09:52:25
|
de skulle kunna ta mig på en sån satans cykeltur utan att jag skulle fatta det! garanterat skulle jag åka ifrån dem i ett nafs. viva fausto coppi!
sayonara |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2002/09/15 : 21:45:39
|
Cyckla verkar vara en hobby som går ihop med vårat Hifi intresse, det är många Hifi-intresserade som cycklar också.
Men, nu var det inte cyckling detta inlägget handlade om utan hurevida Jon R. är ute på ett dylikt åkdon i sin kommentar om Ingvar's artikel på Sonic design's hemsida.
Nja Markhi, jag håller inte riktigt med dig. Att kortsluta vid högtalarpolerna gör att bägge elementen skall jobba genom samma kabel och hur linjära vi än tycker att kablarna är så är de ändå inte 100% linjära. Därmed påverkas kabelparametrarna för det ena elementet av det andra. Sedan kan man börja ifrågasätta denna påverkan av kabelparametrarna och hur stor verkligt inflytande den och det har man all rätt till. Men, Risch har grund för sitt ifrågasättande och är det cyckeltur så är det en kort en.
Mvh, P
P.S. Synd att inte Ingvar själv kan delta i denna diskutionen. Han hade säkert själv kunnat förklara vad det var han menade med artikeln på ett avsevärt mycket bättre sätt än vi...
|
|
|
|
Topic |
|
|
|