HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 WOW, jag har lyssnat på Red Rose högtalare.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

mrmix
Member

340 Posts

Posted - 2003/07/18 :  00:02:30  Show Profile Send mrmix a Private Message
Ujujuj!!!!! har varit hem till bo bengtsson och lyssnat på red rose högtalare, r2 & r3, snacka om högtalare, den stora då med totalt 16st 6,5" dyna audio basar samt brutala ribbon diskanter, OJ!!!!! de var mäktigt, ska nog ta å köpa mig ett par r2or nu, de kostar de gör det, men de lät mycket mycket bra, :))






Ändrat rubriken för ökad förståelse.

Pjotre

Edited by - Pjotre on 2003/07/18 08:40:48

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/07/18 :  00:06:32  Show Profile Send Timbre a Private Message

Du såg inga Calderor i något skrymsle...
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/07/18 :  00:10:36  Show Profile Send Aton a Private Message
Åtta 6,5" i en högtalare! Vad är det för en konstig skapelse?
Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2003/07/18 :  00:11:39  Show Profile Send n0p a Private Message
Snälla rara mrmix, skriv en bättre rubrik nästa gång.

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

Avatar
Member

83 Posts

Posted - 2003/07/18 :  00:21:59  Show Profile Send Avatar a Private Message
Hm, 8 6,5:or impar inte på mig iaf

There are only 10 kinds of people, those who understand binary and those
who don't
Go to Top of Page

Kevin Mitnick
Member

570 Posts

Posted - 2003/07/18 :  00:24:57  Show Profile Send Kevin Mitnick a Private Message
Han skrev 16 st 6,5 " basar....
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/07/18 :  00:26:52  Show Profile Send henricsson a Private Message
Låter häftigt. Var finns dessa skapelser?

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/07/18 :  00:29:59  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Den här har åtta basar, det finns alltså ännu värre?http://www.redrosemusic.com/new_site/revelation.html

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/18 :  00:44:51  Show Profile Send MartinH a Private Message
Tyvärr så är det inga billiga skapelser..50000 USD !!! Undrar vad det blir här i sverige, borde bli en 525 000:-..pjeu !!

Jag hörde inte dessa högtalare sist jag lysnnade på Red Rose, men deras Rosebud lyssnade jag på och gillade inte diskanten som var rätt påträngande och var inte så väldigt behaglig i framtoningen..

Men dessa är ju ungefär 15 gånger dyrare så dom ska väll låta bättre...
Go to Top of Page

Avatar
Member

83 Posts

Posted - 2003/07/18 :  00:45:35  Show Profile Send Avatar a Private Message
Ja och jag menade per högtalare

There are only 10 kinds of people, those who understand binary and those
who don't
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/07/18 :  00:46:02  Show Profile Send Nagref a Private Message
Se där ja! Nu börjar ML komma igång med värstinggrejorna igen! (Istället för minitjafset...)

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/07/18 :  00:52:18  Show Profile Send Aton a Private Message
Om Red Rose-älskarna ursäktar men det såg ju något konstigt ut med 8 element på rad. Det är bara min åsikt. Men vad skall vara meningen med denna jätte-stapel?

Edited by - Aton on 2003/07/18 00:53:53
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/18 :  00:54:22  Show Profile Send MartinH a Private Message
Tyvärr så är ju Mark Levinsson en person som inte utveckalr en skruv själv utan har köpt in produkter i märket och fungerat som en företagsledare.. Elektroniken som nu heter Red Rose är föredetta AudioPrism förstärkare tex... Och högtalarna vet jag inte exakt hur det är med men han har nog inte gjort så mycket på dom själv...
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/07/18 :  00:56:28  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Mindre konrörelser = mindre dist.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Wintermute
Member

281 Posts

Posted - 2003/07/18 :  08:47:43  Show Profile Send Wintermute a Private Message
Att placera alla element i en linje gör att
högtalaren beter sig som en linjekälla. Detta
innebär att effektintensiteten avtar linjärt
med avståndet. En vinst med detta är att
avståndet mellan öra och högtalare inte blir
lika kritiskt.


What can be said at all can be said clearly;
and whereof one cannot speak,
thereof one must be silent.
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/07/18 :  08:53:25  Show Profile Send Pjotre a Private Message
quote:
Tyvärr så är ju Mark Levinsson en person som inte utveckalr en skruv själv utan har köpt in produkter i märket och fungerat som en företagsledare.. Elektroniken som nu heter Red Rose är föredetta AudioPrism förstärkare tex... Och högtalarna vet jag inte exakt hur det är med men han har nog inte gjort så mycket på dom själv...


Varför "tyvärr"?? Vad i ligger felet att leda ett företag såsom företagsledare och inte "chefsutvecklare" eller designer???
Go to Top of Page

Hifitrollet
Member

251 Posts

Posted - 2003/07/18 :  09:06:38  Show Profile Send Hifitrollet a Private Message
Dessa burkar för omgående tankarna till Dali Megaline, de hade ett pris på Ca 300 000:- i svergie för fem år sedan, vet inte om de finns kvar eller vad de i så fall kostar. Ska visst vara bland det bästa många skribenter lysnat på ihop med Dalis egna steg.
Just det, Dali har faktiskt gort egna slutsteg för den som inte visste. Dock så kom de inte ut på den traditionella marknaden.
Go to Top of Page

jan
Hög Fidelitet

701 Posts

Posted - 2003/07/18 :  09:11:31  Show Profile  Visit jan's Homepage Send jan a Private Message
quote:
Jag hörde inte dessa högtalare sist jag lysnnade på Red Rose, men deras Rosebud lyssnade jag på och gillade inte diskanten som var rätt påträngande och var inte så väldigt behaglig i framtoningen..



Rosebud har en af dem besta diskanter som finns! Om du har hört det som du beskriver, var der synnerligen nogen ting fel annenstans. Jeg har hört Rosebud flera gange och den diskant er ganske simpelt fantatisk!

Jan Nielsen
http://www.pladespilleren.dk
Go to Top of Page

jan
Hög Fidelitet

701 Posts

Posted - 2003/07/18 :  09:17:08  Show Profile  Visit jan's Homepage Send jan a Private Message
En sådan högtalare behöver inte konta 500.000 kr - man kan bygga dem selv (med 8 stk. 5" Scan Speak och DIY ribbon):
http://www.soundimage.ishoejby.dk/Ulf-taastrup.htm

Jan Nielsen
http://www.pladespilleren.dk
Go to Top of Page

mrmix
Member

340 Posts

Posted - 2003/07/18 :  09:29:09  Show Profile Send mrmix a Private Message
det va totalt 16st 6,5" dvs 8st i varje, ribbon tekniken är för mig något nytt, och jäkligt häftigt, lirade yello Rubbermadman, OJ , snubben i yello har ju verkligen knepig röst och skumma ljud, men denna gång satt han i knät på mig å sjöng *lite kinky kanske

att dessa skulle ha konstig diskant hänger nog isåfall mycket på rummsplacering samt elektroniken till, inget jag upplevde igår iaf,
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/18 :  09:34:01  Show Profile Send Xover a Private Message
jan det där med folded baffle! behövs det ingen kompensering i ditt exempel och kan man vecka ihop baffel lite hur som helst eller finns det strikta regler hur man kan göra, jag tänker på Forsman hans högtalare det är väl en typ av folded baffle eller?
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/07/18 :  09:48:59  Show Profile Send Timbre a Private Message


"Varför "tyvärr"?? Vad i ligger felet att leda ett företag såsom företagsledare och inte "chefsutvecklare" eller designer???"

Då gäller det att ha rätt personer omkring sig. Det har ju knappast Mark Levinson haft. Har han det nu...
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/07/18 :  09:56:10  Show Profile Send Pjotre a Private Message
quote:
Då gäller det att ha rätt personer omkring sig. Det har ju knappast Mark Levinson haft. Har han det nu...


Helt riktigt, gäller iofs alla företag, men produkterna behöver ju i sig inte låta sämmre för att han själv inte skruvar i varje skruv...
Go to Top of Page

ollilaboratories
Member

466 Posts

Posted - 2003/07/18 :  10:07:10  Show Profile  Visit ollilaboratories's Homepage Send ollilaboratories a Private Message
QLN hade ett par liknande konstruktioner i sitt sortiment en gång i tiden, modellen Artec. Jag tror stenhårt på denna konstruktionsmodell då dessa lät helt fantastiskt.. problemet är väl som med allt annat när man multiplicerar antal komponenter med x16 el liknande att priset skjuter i höjden.



Red rose har väl ett par pyttesmå stativare som ska vara en trevlig bekantskap, kanske lite mera i en åtkomlig prisklass.
Go to Top of Page

Kevin Mitnick
Member

570 Posts

Posted - 2003/07/18 :  10:22:25  Show Profile Send Kevin Mitnick a Private Message
Magnat har också en modell med några element på rad:
Go to Top of Page

knas
Starting Member

47 Posts

Posted - 2003/07/18 :  16:05:02  Show Profile Send knas a Private Message
Fler högtalare med stort imponatorvärde:
Dali Megaline


Nearfield Acoustics PipeDream


Mcintosh XR27
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000