HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 högtalarplacering!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

skalet100
Member

288 Posts

Posted - 2003/07/17 :  18:35:30  Show Profile Send skalet100 a Private Message
tjena! har läst lite om högtalarplacering och sånt här
och jag är inte direkt nå hejare på sånt och mitt problem
är att allt låter rätt vasst och oengarerat
jag har en denon dra 1000 reciver + denon 1450 cd + ett par dali 5005
högtalare.. ingen speciell signalkabel mellan förstärkaren + cd´n och högtalarkabel har jag nån 4 mm biwire kabel från supra men den ska bytas mot supra ply 2,0 när jag får råd.

rummet är lite avlångt 6 m x 4 m
högtalarna står på ena långsidan
kan bara ställa på ett sätt
har ingen dörr vid ingången och en meter ifrån står ena högtalaren
skulle det bli nå skillnad om jag satt upp ett draperi ?
det är ungefär 2 meter mellan högtalarna och c:a 2,5 meter till lyssningsposition! högtalarna står 20 cm från bakvägen...

vad kan jag göra för nåt ? tacksam för svar....

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/07/17 :  18:47:37  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Har du lite möbler? Mycket möbler är alltid gynnsamt.

Svårt att ge råd så här när man inte vet hur du har det.

Du har ganska lagom lyssningsvinkel till högtalarna, möjligtvis kan du prova något smalare. Vinkla in dem också.

Om du vill använda draperi som absorbent, rekommenderar jag sammet som har lagom strömningsmotstånd.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

skalet100
Member

288 Posts

Posted - 2003/07/17 :  18:51:35  Show Profile Send skalet100 a Private Message
jag har rätt mycket möbler e ena halvan av rummet så att säga (där högtalarna står) resten är lite tomare... jag har rätt högt till tak (inte mycket å göra åt kanske) men kan det ha inverkan oxå eller ?? som sagt är urkass på sånt här.. men man märker jo stor skillnad av å flytta hit och dit.. men har inte hittat nåt perfekt ställe än...
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/07/17 :  19:11:15  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Då blir det svårare att hjälpa dig, det är nu det är läge att du kopplar upp anläggningen med minst 20000 kronorskablage. Dessutom måste du ha nätfilter med isolationstrafoer, Guldpläterade koner under högtalarna, samt slipa av kanten på alla CD-skivor.

Obs! Skoj.

Ett besök av någon som är mer insatt i ljud skulle nog inte skada. För att reda ut vad som är vad alltså.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/07/17 :  19:12:43  Show Profile Send ekman a Private Message
men knoppen allt det där behövs ju inte alls killen har ju denon cdspelare det är ju ofärgat ifrån början =)


obs skoj
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/07/17 :  19:14:02  Show Profile Send Pjotre a Private Message
He he he.... Knoppen... "20.000:- kablage..." Grabben ska la ha högtalarkablar också...
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/07/17 :  19:18:10  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Nä ekman det kan man inte veta, just den spelaren är inte F/E-lyssningstestad.

Skalet, om du undrar vad F/E-lyssningstest är, så står det här:
http://www.hifimagasinet.com/fetest.asp

Välkommen till forumet förresten!

/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

skalet100
Member

288 Posts

Posted - 2003/07/17 :  19:20:01  Show Profile Send skalet100 a Private Message
ok.. ni där ute som är insatta... vilken högtalarkabel skulle va bra för mig då.. runt 50 spänn m mer vill jag nog inte slösa... jag försöker helt enkellt å bara lyssna på musik å inte på hur bra stereo jag har... drog ihop högtalarna litegrann å vart lite bättre faktiskt... hur långt från vägen ska man ungefär ställa högtalarna... om nån har nåt bra förslag...
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/07/17 :  19:23:38  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
ja, släng in ett tygdraperi, gör det... har du nåt fönster kan ju stora gardiner vara bra... sen får du testa att vinkla in högtalarna lite mer... att köpa en tjock matta är inte heller fel... & kanske ett lågt soffbord? lite lustigt att det låter vasst & oengagerat trots att högtalarna står så nära bakvägg... eller ja, oengagerat kan det väl bli... men det brukar låta "tjockare" ju närmre bakvägg man flyttar högtalarna...

om inte det funkar kan du ju flytta draperiet & hänga det framför högtalarna.

obs skoj

välkommen till forumet!

//jakob

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/07/17 :  19:25:26  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
helst så långt från vägen att inte bilarna stör..

obs skoj

cirka en halvmeter ut om de har basreflexport bakåt & inte är byggda för att stå nära bakvägg.

//jakob

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/17 :  19:37:37  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag skulle nog säga att kablarna gör sitt för att få ljudet att låta som det gör... Byt till en kabel med lite mer värme och lägg lite mer pengar på högtalarkablarna, det gör nytta... Ta tex Kimbers 4PR, den kostar 90:- och är hur bra som helst för dom pengarna..Klart bättre än supran !!

Du har ju lagt ner en stro summa pengar på din elektronik så varför inte knyta ihop den med nått som gör att de kan prestera på den nivå dom klara av.. Om du har elektroniken mellan högtalarna så bli det inte många meter kabel och lägger man 100:-/meter så blir det genast mycket bättre..
Go to Top of Page

skalet100
Member

288 Posts

Posted - 2003/07/17 :  19:37:45  Show Profile Send skalet100 a Private Message
dali 5005 har jag basreflexporten framåt som tur är...
jävla skit det här.. till slut så blir man så snurrig så man vet inte om det låter bättre eller sämre... vill ju ha det så optimalt som möjligt... draperi ska jag köpa iaf...
Go to Top of Page

skalet100
Member

288 Posts

Posted - 2003/07/17 :  19:39:14  Show Profile Send skalet100 a Private Message
forts. basen är rätt schysst på dom flesta plattorna jag har.. men visa så är den väldigt "dunkig" och påträngande.. men det har jag fått för mig att beror lite på min feta kabel som ska bytas ut... för flyttar jag dom mer ut från vägen så blir den lite klen...
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/07/17 :  19:43:36  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
skalet! det handlar ofta om ganska små förflyttningar fram & tillbaka... man börjar grövre & sedan minskar man ner tills man hittat rätt... någonstans emellan påträngande & klen torde väl vara rätt? det handlar om centimetrar i slutet.. millimetrar enligt vissa.

//jakob

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page

skalet100
Member

288 Posts

Posted - 2003/07/17 :  22:53:42  Show Profile Send skalet100 a Private Message
jo men det är svårt å veta va gränsen mellan påträngande å klent är... speciellt när alla plattor låter så jävla olika...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000