HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Thiel´s elektronikkrav ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Niclas
Member

587 Posts

Posted - 2002/06/18 :  18:45:31  Show Profile Send Niclas a Private Message
Såg en beg.Thiel CS2.3 i en annons för 20.000:-

Då jag kommer att driva högtalarna med min hembioförstärkare ( Denon AVC A10SE ) i minst ett år innan jag får råd med ny förstärkare, undrar jag om det är lönt att åka & lyssna på dom ?
Mitt val låg på B&W CDM serien innan, men synpunkter & kanske nå´n rekomendation mottages tacksamt.

Misstänker att det blir lite av att tanka Porschen 93 oktanigt.

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/06/19 :  13:23:09  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Hej, såg ditt inlägg först nu.

Jag har ingen koll på biosteget du nämner så det är lite svårt att svara riktigt.

Thiel gör ju helbra högtalare med ett rappt dynamiskt ljud och en torr snabb bas. 4 år med 2.2 och 3.6 sätter sina spår....

Det ju alltid svårt att veta hur man skall uppgradera. Misstänker - eftersom du skriver som du gör - att det är ett stort hopp upp i kvalitet mellan biosteget och högtalarna. Om du ändå är på väg att skaffa lite tyngre grejor så blir det ju nästan alltid på det viset.

jag tror du har rätt i din misstanke om 93 oktan i Porschen. Just Thiel 2.3 har förmågan att låta en smula ljust och skramligt med för billig kringutrustning. Fast det är ingen mening att köpa något som matchar biosteget om det ända ska gå iväg inom ett år....

Råd: Skaffa dig en god uppfattning över hur ditt system skall se ut inom 3 år och ha lite is i magen när du ser den sammanlagda prislappen. Lyssna på fler högtalare än Thielarna, de är en smula speciella i ljudet. är du säker på att just det "ljudet" är ditt? I annat fall så köper du fel högtalare.

Har man väl hittat sitt eget ideal (inom rimliga gränser) så blir allt så mycket enklare sedan. Elektrostater låter på ett visst sätt, det är bara så och det passar några som handsken, rör KAN låta på ett sätt som gillas av många, leta rätt på detta "ljud" och avgör själv.
Biffiga bipolära slutsteg som gör t ex Thielar full rättvisa är måhända din önskedröm? Ta rätt på dessa "huvudfåror" i hifilandet så riskerar du att gå mindre vilse.

Själv kunde jag gott överväga ett par Thiel igen även om just 2.3:an inte är en favorit.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000