HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Någon vänlig själ som vill hjälpa mig ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

m.athias
Starting Member

20 Posts

Posted - 2003/07/17 :  10:28:22  Show Profile Send m.athias a Private Message
Hej,

Har dessa två element som har blivit över när jag sålde min gamla bil. Tänkte nu bygga nån slit, släng, dunka dunka högtalare som man kan ha med sig om nån har fest i nån trädgård eller strand etc.

Med andra ord det skall hellre låta mycket än fint Hifi ljud (det går väl knappast ändå med dessa element).

Gamma LA 1231
Typ bas
Membranstorlek (tum) 12
Membrantyp papper
Impedans (ohm) 4ohm, 8ohm eller 15ohm
Frekvensomfång (Hz) 25 - 4000
Effekt (W) 150
Känslighet (dB/SPL) 94
Resonansfrekvens (Hz) 25
Vas 340
Qts 0,42
Rekommenderad delningsfrekvens (Hz) ------
Yttermått (mm) 312
Monteringshål (mm) 279
Vikt (kg) 3,5
Beställningsnummer / 4 ohm 1115/4
Beställningsnummer / 8 ohm 1115
Pris 895:-


Motorola A116
TEKNISK DATA A 116
Märkeffekt (w) 300
Frekvensomfång (Hz) 3000 - 40000
Distorsion vid 105 dB mindre än 1%
Känslighet (1m, 1W, dB) 95
Vikt (kg) 0,065
Monteringssätt framifrån
Monteringshål (mm) 120x55
Yttermått BxHxD (mm) 145x67x54
Beställningsnummer 1882
Pris/st 70:-


Eftersom jag vet att endel här verkar kunna slänga ihop en låd ritning på två röda så kaske någon kan hjälpa mig ?

Var inne på Hifi kit igår och dom sa att jag skulle bygga en 80 liters bas reflex låda liknande deras Acoustic 80. Köpte bara två motstånd att sätta på diskanten nåt delnings filter behövdes inte sa dom. Köpte också två basreflex rör som var 10 cm i diameter.

Och där står jag nu. Lite frågor !

Mina basar är på 4 ohm och inte 8 ohm, är det nåt problem ?
Diskanten står det ju inget ohm tal på, varför ?
Skall man ha basreflex porten fram eller bak ?

Om någon känner att dom skulle vilja hjälpa en tummen mitt i hand människa så kan ni maila mig på: mathias.eriksson@ericsson.com
eller lägga ut nåt svar här på forumet.

Tack på förhand !

/Mathias






Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2003/07/17 :  10:47:16  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Impedansen på basen borde väl inte vara nåt problem om du inte har en väldigt känslig förstärkare?


Impedansen står inte på diskanten för att det är en piezodiskant och de har väl väldigt hög impedans om jag inte har helt fel(läs: flera kOhm).

jag skulle sätta basporten fram eftersom den då bli lättare att placera(eftersom den inte ska vara välljudande så kan den t.ex stå vid en vägg och inte ta så mycket plats).

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

holmgrenstefan
Member

390 Posts

Posted - 2003/07/17 :  11:10:42  Show Profile Send holmgrenstefan a Private Message
Jag vill påstå att diskanten kommer tåla att spela utan filter men den kommer att dista när man spelar låga toner kanske under 1500 hz stora konutslag i onödan dela den med 6 db filter=condensator vid ca 3500

[size=1]driver R.A.L
Go to Top of Page

m.athias
Starting Member

20 Posts

Posted - 2003/07/17 :  12:37:51  Show Profile Send m.athias a Private Message
Okej, tack för den infon.

Ingen som har lust att slänga upp en liten skiss på en lådritning ?

Hur långt skall basröret vara ?
Går det att använda gullfiber som dämpmaterial ?
Räcker 22mm spånskiva ?

Kanske lite jobbiga frågor men det får väl alltid nån att känna sig stolt att svara på

/Mathias
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2003/07/17 :  13:01:12  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
motstånden har man till diskanten för att dämpa, jag tror det är så att piezodiskanter har någon slags inbyggd delning.

gullfiber går bra men jag skulle vara lite försiktig eftersom det annars kan flyga ut partiklar från gullfibret ut i lokalen. detta kan vara ganska irriterande, om du har rivit ut isolering nån gång så kanske du vet hur roligt det är för luftvägarna.

22mm spånskiva bör räcka fast det är bra om du stagar lådan invändigt.

sånt där med hur långa basrör ska vara och avstämmningar och prylar har jag ingen koll på alls!

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/07/17 :  13:06:03  Show Profile Send Nagref a Private Message
En piezodiskant är en kapcitiv last. En serieresistor skapar därför ett lp-filter... En kondensator i serie ger en dämpning. Och vill man flytta upp brytpunkten för elementets egna hp-filtrering så är det en konding i serie och ett motstånd parallellt som gäller.


Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2003/07/17 :  14:54:03  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
hm, lite fel hade jag. :D

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2003/07/17 :  20:10:52  Show Profile Send fidelityn a Private Message
En låda på 80 liter, 1 basrör 100 mm dia, längd 155 mm ger dig en
-3db punkt vid 43 hz. Kolla limningen av dessa element vid spidern
(närmast magneten) där har dom ofta släppt i limningen så om det hänt på dina så ta och limma ihop dom igen. lycka till med bygget.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000