HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Hur justerar man steget?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Exenterpress
Member

279 Posts

Posted - 2003/07/16 :  18:33:38  Show Profile Send Exenterpress a Private Message
Ok, önska mig lycka till

Fixaren
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/07/16 :  18:40:58  Show Profile Send Flint a Private Message
Självklart. Börja med biaspotten i mittläge. Det är nog som du säger ett bra utgångsläge. Om värdena på biaskretsen är lämpligt valda, vilket jag tippar, så händer inget dramatiskt.

Edited by - Flint on 2003/07/16 18:43:37
Go to Top of Page

Exenterpress
Member

279 Posts

Posted - 2003/07/16 :  18:48:57  Show Profile Send Exenterpress a Private Message
Hoppas komponenterna från ELFA kommer imorgon, så jag kan börja med lödningen.
Givetvis har jag inget 8ohms effektmotstånd (som jag måste ha för att ställa in symetrin) =(

Fixaren
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/07/16 :  18:57:22  Show Profile Send Flint a Private Message
Belastningsmotståndet måste hålla för den effekt förstärkaren kan lämna. 40V matningssp. bör kunna ge ungefär 25-30W i åtta ohm.

Ett annat sätt att justera symmetrin är att justera 47K-potten tills du har exakt halva matningsspännigen på utgångskondensatorns pluspol. Om du matar hela steget med säg 42V så ska du ha ung. 21V på pluspolen på utg.kondensatorn. Därifrån kan den svinga lika långt åt båda hållen. OK att det kan skilja lite men det är ett bra riktvärde.

Edited by - Flint on 2003/07/16 19:16:11
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/07/16 :  19:13:13  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Sluta krångla, ladda hem det ryska freeware programmet http://audio.rightmark.org Funkar utmärkt som tongenerator och distmätare.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Exenterpress
Member

279 Posts

Posted - 2003/07/16 :  19:16:37  Show Profile Send Exenterpress a Private Message
*Laddar hem för fullt*

Fixaren
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/07/16 :  19:21:21  Show Profile  Visit peranders's Homepage
quote:
Självklart. Börja med biaspotten i mittläge. Det är nog som du säger ett bra utgångsläge. Om värdena på biaskretsen är lämpligt valda, vilket jag tippar, så händer inget dramatiskt.

Jag tror faktiskt att man ska vara lite försiktig. Ha löparen på poten i topp, det vill säga max resistans = min bias.

100 mA tror jag är i mesta laget. 20-50 mA som start tror jag är bättre. Det är ett gammalt steg så man ska ha lite respekt för att dra på. Laddar du hem RightMark så kan du på ett lätt sätt kolla hur mycket tomgångsström som är nödvändigt.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/07/16 :  19:33:39  Show Profile Send Flint a Private Message
Jag håller med peranders. Ibland kan det bara vara lite svårt att veta hur dom har "vänt" potten. 100mA och 40V tror jag däremot inte är någon fara. Det motsvarar 4W i arbetspunktseffekt.

Edited by - Flint on 2003/07/16 19:35:28
Go to Top of Page

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2003/07/16 :  19:41:09  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
tack för tipsen, det borde jag ha kunnat räkna ut, finns en del kopplingar i BurrBrowns datablad hur man mäter låg distortion hos ops mm. men det är inte alltid så lätt för en kemist...

/rickard

I m only in it for the DIY
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/07/16 :  19:46:05  Show Profile Send Flint a Private Message
rikkitikkitavi
Kemist? Kemiingenjör var det väl...

Edit: Satans stavfel...

Edited by - Flint on 2003/07/16 19:57:07
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/07/16 :  20:11:39  Show Profile Send Flint a Private Message
rikkitikkitavi
Du snackar låga värden på dist. Jag har svårt att komma ner och mäta i dom nivåerna eftersom t.ex. brum kan lägga sig i och försämrar värdena. Jag tycker därför att det är en teknik och "konst" att mäta dist och att veta att det verkligen är dist man mäter. Jag utgår från min manuella beräkningsform. Sen är jag inte så intresserad av om THD-värdet är 0.02 eller 0.03%. Jag är mer intresserad av tendensen. Inlägget inte menat som en förringning av THD men den bör sättas i relation till sin verkliga funktion vilken kan ifrågasättas. Betyder den egentligen så speciellt mycket?

Edited by - Flint on 2003/07/16 20:31:11
Go to Top of Page

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2003/07/16 :  20:15:33  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
kemiingenjör, tusan att jag aldrig lär mig vad jag är :)

nej, när man börjar mäta på 3 decimaler är det nog känsligt för brus och brum och uppkopplingens generella utseende , jag hade inte för avsikt att finlira. var mest nyfiken. tendensen är ju viktig, annars vet man inte vilket håll det pekar åt. Jag tror inte jag har erfarenhet att mäta dist mer än på högtalare :)

/rickard

I m only in it for the DIY
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/07/16 :  20:21:51  Show Profile Send Flint a Private Message
rikkitikkitavi
Det är inte det lättaste att mäta dist på högtalare heller. Hur gör du?
Go to Top of Page

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2003/07/16 :  20:44:03  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
tja, jag testade med en Giardin mikrofon .

körde in en sinus i förstärkaren/högtalaren och mätte med FFT (via ljudkortet) på den mottagna signalen.
Kommer tyvär inte ihåg vilket program jag använde.
Men det är många om och men, jag fick ju anta att all dist kom från högtalaren, ett par gamla Popboxen med minst sagt hängiga koner :)

Antar att reflexer i rummet också spökar, men just detta test gjorde jag utomhus . det hade varit kul att lära sig mer om detta också.

/rickard

I m only in it for the DIY
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/07/17 :  07:53:10  Show Profile Send Flint a Private Message
Ja man får ju med lite fler felkällor. Mick, placering, rum osv. men intressant är det.
Go to Top of Page

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2003/07/17 :  08:44:37  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
man har alltid felkällor när man mäter. Jag gjorde anttagandet att högtalarens dist överskuggade all annan dist. Men det kanske var lite väl grovt ?

/rickard

I m only in it for the DIY
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/07/17 :  09:12:13  Show Profile Send Flint a Private Message
Vad fick du för resultat?
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 1.09 sekunder. Snitz Forums 2000