HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Ljudisolera?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

scoop
Starting Member

37 Posts

Posted - 2003/07/13 :  23:45:18  Show Profile Send scoop a Private Message
tja jag bor i vanlig lägenhet, vardagsrummet är ca 4x4 meter. har snålt med möbler: 2 bokhyllor, stort skrivbord, datastol, säng that's about it ;)
tänkte höra lite vad jag kan plocka in för möbler för att ljudisolera lite? jag snackar inte komplett ljudisolering a'la studio men NÅGOT måste jag väl kunna göra så att jag åtminstone dämpar mer än för tillfället, inte sant?

finns det nån billig budgetlösning som gör att jag kanske kan minska ljudet från min lägenhet till grannarna med 10%-15% kanske upp till 25% vad vet jag?
det är ju bättre än inget iaf och skulle kanske möjliggöra för mig att spela lite högre, lite senare :-)

jag har noll grannar överst, en under, en till höger och en till vänster men den till vänster har jag dörr+vägg i mellan och dom har sitt badrum+hall+kök mot mig så det känns inte lika akut...

det är alltså ena väggen och grannen under jag vill skärma mig ifrån...

mot grannen vägg i vägg har jag 2 bokhyllor, skulle det göra skillnad om jag drog upp ytterligare 2-3 bokhyllor modell billy dvs totalt 5 bokhyllor proppade med böcker, tidningar osv? tavlor? kanske en stor spegel? det borde väl rimligen göra en viss skillnad eller?

grannen under är väl svårare... en soffa, soffbord och en matta under soffbordet borde väl dämpa något? heltäckningsmatta vore väl bäst men synd på det fina trägolvet...

är alltså ute efter lite snabba billiga lösningar... tavlor, extra bokhyllor, mattor, ska jag täta dörrlister eller liknande gör det nån skillnad att snacka om?
hoppas på fler förslag! att köpa dyra isoleringsplattor och börja spika upp på väggarna eller liknande känns väl inte riktigt aktuellt tyvärr... hur stor skillnad är det mellan heltäckningsmatta och bara en matta under soffbordet? just nu har jag NOLL mattor på golvet så NÅGON skillnad bör väl en matta göra? oavsett om den e heltäckande eller ej?

kan man tänka sig 3-5 bokhyllor mot ena väggen och sen klä baksidan av dom med nåt billigt material?

tips och ideer välkommnas!

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2003/07/14 :  00:05:04  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
försök ha nåt mellan högtalarna och golvet, inte spikes dock, för de är väl till för att koppla högtalarna till underlaget om jag inte är helt utew och cyklar?
så ett par mjuka "kuddar"

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/07/14 :  00:07:24  Show Profile Send celef a Private Message
att förhindra ljudtransmission kräver rejäla insatser (ombyggnation) eller sänka ljudnivån, minska ljudenergin i rummet kan man göra med stoppade möbler, eller sänka ljudnivån.

sound pollution
Go to Top of Page

scoop
Starting Member

37 Posts

Posted - 2003/07/14 :  00:20:19  Show Profile Send scoop a Private Message
så det är antingen eller som gäller?
hurvida man har 1 möbel eller 20, 1 bokhylla eller 5, heltäckningsmatta eller ej gör ingen skillnad att prata om utan man måste ljudisolera rubbet för 100-200,000 annars är det kört eller?
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/07/14 :  11:21:26  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Tyvärr Scoop, lite mer möbler i rummet hjälper inte.

Sänk ljudnivån eller flytta, det är det enda som hjälper om du inte vill bygga om. Det går att göra ljudisolerande åtgärder med omkring 10 dB med flytande golv eller tilläggsisolering av väggar, över det måste man bygga ett s k "rum i rummet". Det är s k flanktransmission som är boven i dramat.

Ljudtrycksnivåer räknar man inte i procent. Man brukar använda enheten decibel. 10% minskning av ljudtrycket motsvarar mindre än 1 dB, vilket är knappt märkbart.

/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000