HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Revel M20*uppdaterad på nytt*
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/07/13 :  16:44:36  Show Profile Send Snutten a Private Message
Håller just nu på med att hitta lämpliga stativ. Inte det lättaste men jag återkommer när de är på plats. Jag har faktiskt testat lite med att lägga böcker under högtalarna för att få upp högtalarna och visst verkar det som om de mår bra av det. Luftigare och bättre ljudbild. Men basen blev sämre, troligen pga att böckerna inte är det stabilaste underlaget.

Har numera bytt min gamla CD-spelare mot en Marantz CD17 mkII KI Signature (jobbigare namn får man leta efter ). Min klagan nedan på att vissa skivor låter "skit" tar jag tillbaka nu. Det var till största delen min gamla spelare som var boven!

//Äldre text nedan:
Kunde inte låta bli med en liten uppdatering: de låter ännu bättre nu! Skaffade lite nya skivor och det är trevligt att ha tex Cornelis Vreeswik "livs levande hemma"! Jag har aldrig hört ett par stativare med den pondus och homogenitet osv som de har. Sen verkar de passa utmärkt med min i-3, kanske pga att M20 går som lägst ned till 4 Ohm men den har lite elak fas i basen enligt mätningar men de har inte min i-3 minsta problem med. "Och han satt och lyssnade under sitt tak och var såååå lycklig".
Men med det omdömet den fick i testet som MartinH tipsade om är det knappast förvånande. Och snart blir det ny CD, jag är minst sagt nyfiken på vad som kommer hända då ! Negativt? Ja vissa skivor som är dåligt inspelade låter också mycket riktigt skit, men det är ju så det ska vara, inget fel på stereoprylarna utan skivan vilket snabbt avslöjas.


Kanske lite tidigt att recensera dem men jag tycker de börjar bli inspelade nu så jag gör ett försök. Jag har egentligen inte så mycket att säga om olika parametrar då de låter fantastiskt bra! Mycket rena, neutrala och homogena! Enda negativa är att visst det är stativhögtalare som saknar dem djupaste basen men vad kan man begära?! I det frekvensområde de klarar av spelar de kanon! Detaljer finns i massor (över hela registret) utan att låta överanalytiska, vilket jag tycker att Monitor Audio Gold Ref 10 gör en aning och de är dessutom mer neutrala än GR10. Jag upplever inte att de är speciellt trögdrivan heller, de låter levande och spänstiga med min förstärkare Simaudio i-3 som ger 100W/8 ohm och då de inte går lägre än ca 4 ohm tycker jag de passar perfekt med i-3. Har du bra grejer och vill ha kanonljud men kan offra lite djupbas så kan jag rekommendera M20! Men de kräver en kvalitétsförstärkare och signalkälla för att helt komma till sin rätt. Min gamla CD ska bytas och då tror jag min anläggning kommer ha det mesta man kan begära .

Edited by - Snutten on 2004/01/26 23:49:04

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/13 :  22:57:55  Show Profile Send Bravo a Private Message
Om de passar i ditt system och de låter bra finns det bara en kommentar:

GRATTIS

Bravo
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/07/13 :  23:29:16  Show Profile Send Snutten a Private Message
Tackar bravo!
Go to Top of Page

musiclover
Member

345 Posts

Posted - 2003/07/17 :  18:11:29  Show Profile Send musiclover a Private Message
Har du originalstativen till Revel M-20? Är de bra och stabila?
Hur stort rum har du till högtalarna? Funkar de även i större rum (ca 25 kvm)? Har du dem stående nära väggen eller längre ut?
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/07/17 :  18:27:26  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
BILD!!!

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/07/17 :  21:15:24  Show Profile Send Snutten a Private Message
musiclover: har inte revels stativ men funderar på om jag ska köpa dessa, just nu har jag mina gamla (för låga) stativ så det blir till och huka sig i fåtöljen. Har dem drygt 1 meter från bakväggen i ett ca 20 kvadrat stort rum. Tror säkert att 25 kvadrat passar utmärkt! Hade ett par beggade Revel med originalstativen hemma innan jag köpte nya och jag tycker de stativen var lite klena och ostabila om man inte använder spikes nedtill vilket gör att de sitter fast lite och ökar stabiliteten (om man ska skruva fast högtalarna i stativen som tänkt misstänker jag att detta kan ge ett lite hårt ljud på hårda golv så jag är lite fundersam ang detta då jag inte testade med spikes ).
Bild:
http://www.audiovision.dk/revel_m20.htm

Edited by - Snutten on 2003/07/17 22:05:41
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/18 :  00:15:08  Show Profile Send MartinH a Private Message
Snutten: Här har du en länk till en bra recension av din stärkare...


www.soundstage.com/revequip/simaudio_i3.htm
Go to Top of Page

poman
Member

902 Posts

Posted - 2003/07/18 :  10:29:46  Show Profile Send poman a Private Message
Hej Snutten!
Vad kostar en Simaudio i-3 och vilka säljer dom Sverige

/PO


Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/07/18 :  10:35:32  Show Profile Send Snutten a Private Message
Tack MartinH, jag har läst den tidigare och det var kul. Jag tyckte ju själv att den lät bra så det är ju kul att det är flera som håller med . Ångrar inte mitt köp.
poman: kostar ca 20000 och säljs av Hifi-art i Stockholm.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/30 :  00:03:22  Show Profile Send MartinH a Private Message
Kul att det verkar fungera så bra med dina Revel och Sim, men det är väl förmodligen en bra matchning eller så blir det helt enkelt så att väljer man bra grejer så blir det bra !!! Kan säga att Equinox cdn kommer nog till HifiArt om en två tre veckor...Så det ska bli kul och se vad den kan prestera.

/Martin
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/07/30 :  20:45:21  Show Profile Send Snutten a Private Message
Hej MartinH! Ja jag är mycket nöjd! Men jag har upptäckt en viktig sak, högtalarna är känsliga för hur de placeras i höjdled! Basen fungerar inte bra om de kommer för nära golvet så ett bra stativ med rätt höjd ska inhandlas såsmåningom. Använder nu mina gamla stativ med lite specialarrangemang på toppen för att få dem högre.

Edited by - Snutten on 2003/07/30 21:00:49
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/08/09 :  19:03:49  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jo det där kan vara lite bökigt ibland.. Kolla runt lite så hittar du säkert nått som passar..
Skulle vara kul och komma och lyssna nån gång, vi får höras.

/Martin
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/08/09 :  19:49:31  Show Profile Send Snutten a Private Message
Hej igen MartinH. Japp när mitt system är lite mer "färdigt" så kan du få en provlyssning, det är nog inga problem. Saknar en bra CD-spelare och stativ (och egentligen också bättre kablar men det är inte så akut).
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/08/09 :  20:46:30  Show Profile Send MartinH a Private Message
Vi kanske kan låna hem en Equinox när den kommer från HifiArt.. Jag vet att Kent har en del riktigt bra demo stativ som han nog kan göra nått vettigt pris på, så kolla med honom.

/Martin
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/08/09 :  21:01:50  Show Profile Send Snutten a Private Message
Ja det vore kul att testa Equinox med mina grejer. Ska ta och besöka Kent och se vad han har att erbjuda i stativväg. M20 har en ganska stor bottenyta vilket gör att många stativ tyvärr har för liten topp-platta. Ser inte så snyggt ut när de går långt utanför stativet. Men det skulle kunna fungera med att lägga en träskiva på toppen med dämpkuddar under och sedan ställa högtalaren på skivan. Det har jag gjort med mina gamla stativ för att kunna använda fötterna som finns på M20. Har satt i spikarna i fötterna vilket lyft upp högtalaren ett par centimeter. Detta fungerar men är väl inte det vackraste jag sett.

Edited by - Snutten on 2003/08/09 21:02:38
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/09/19 :  13:00:42  Show Profile Send Aton a Private Message
Är I-3 dyrare än I-5 eller är det tvärtom?
Go to Top of Page

linkan
Mångalen...!?

545 Posts

Posted - 2003/09/19 :  13:21:49  Show Profile Send linkan a Private Message
I-5 är dyrare

Linkan

Go to Top of Page

AndersB
Member

234 Posts

Posted - 2004/01/28 :  11:51:28  Show Profile Send AndersB a Private Message
Snutten

Då du går i stativtankar kan jag som M20-ägare varmt rekomendera Cyrus tripodstativ. Kolla in www.cyrusaudio.com . Dessa stabila robotrör låter verkligen högtalarna spela ut!!! Ligger runt 3500 (tror jag) och de kan sandfyllas, vilket jag testat med ngt sämre resultat än utan.

Anders
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2004/01/28 :  20:22:51  Show Profile Send Snutten a Private Message
Tack Anders för tipset. Vad jag ser på hemsida är det en äldre (utgången??) produkt. Vilken höjd är det på dom??
Go to Top of Page

AndersB
Member

234 Posts

Posted - 2004/01/28 :  20:43:35  Show Profile Send AndersB a Private Message
Snutten

60 cm + spikar. Själv har jag spikskydd under så höjden på mina är 62 cm. Jag kan tänka mig att det funkar bra med (BDR-)puckar under stativen för att få upp höjden. Lycka till.

Anders
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000