HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Dynaudio Contour S1.4
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Anton
Klubbmästare eoJeud

1219 Posts

Posted - 2003/07/13 :  13:38:34  Show Profile Send Anton a Private Message
Ja så har det blivit dags för en första recension av dessa skapelser.

De har hittills stått och puttrat i 60-70 timmar, så jag skulle tro att det finns en del kvar att hämta vad gäller inspelning.

Men men, omdömet fram tills nu kan ju ändå förmedlas tilll de törstande massorna

Kringutrustning som används:
Signalkälla: Arcam cd72T
Kraftkälla: Primare A30.1
Signalkabel: van den Hul D102 mkIII
Högtalarkabel: Nordost Flatline Gold mkII
Stativ: Dynaudio Stand2 med superspikes


Bland det första som slår en är att ljudbilden ligger bakom högtalarna, till skillnad mot det jag tidigare haft som spelade rakt mot lyssnaren. En förskjutning bakåt är f.ö. bara positivt då mitt rum är ganska litet.

Contourerna har också visat sig ha en enastående förmåga att försvinna som urskiljbara punktkällor till förmån för musiken.

Annat som märks direkt är den imponerande basen, man kan inte tro att så små lådor kan producera sådant djup, med kontroll. Nya basgångar upptäcks ständigt!
Dessa små krutdurkar har gjort min gamla sub (AP B2.27) överflödig då den inte kom i närheten av s1.4:ornas precision, den stod mest och brummade.

Dock skall det tilläggas att någon extra dm till bakväggen nog inte skulle skada, nu är det ca 70 cm mellan bakkant och vägg och det finns tendenser till att det tjocknar till sig i de lägre registrerna.

Övriga registers renhet noteras först en stund senare, då nya instrument framkommer på de flesta skivor.
Diskanten blir trots hög detaljeringsgrad heller aldrig vass, en tendens jag annars har märkt på de flesta andra stativare i prisklassen som jag lyssnat på.

Så vad har jag då att jämföra s1.4 med?
Jo dessa har funits inom räckhåll:
Audiovector M1 Signature, JMlab Electra 906, Monitor Audio Gold 10, Infinity Kappa 200.

Audiovector och JMlab är de som jag lyssnat mest på, och s1.4 ger dem ordentligt med smisk. Audiovector har en otroligt fin diskant, men den kan bli vass och överdetaljerad samtidigt som basen inte hade något att tillföra jämfört med mina tidigare högtalare (Chario syntar 200).

Om Audiovector var vass i diskanten, så gäller det i ännu högra grad JMlab. Med bra inspelad musik lät det mycket bra, men med mer modern musik skar det duktigt i öronen. Dessutom var basen i JMlab bland de svagaste jag hört, -om än korrekt (den som nu fanns).
Ljudet i dessa två högtalare var inget som motiverade merkostnaden att köpa någon av dem.

S1.4 däremot, är en helt annan sak. Här snackar vi genomgående förbättring, allt är bättre, inte bara enskillda register utan allt. All musik spelas utan protester. Moby, Robyn, Clapton, Metallica, eller Fourplay spelar ingen roll. Visst, du kan höra att viss musik är bättre inspelad men ingenting låter outhärdligt dåligt.


Får återkomma med mer nyanserade intryck när hela skivsamlingen plöjts igenom och inspelningsperioden är över.

/A







Edited by - Anton on 2003/07/14 19:38:39

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2003/07/13 :  15:45:34  Show Profile Send n0p a Private Message
Pris och bild?

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

Niclas
Member

587 Posts

Posted - 2003/07/13 :  17:09:01  Show Profile Send Niclas a Private Message
OOOtroligt snygg :
Go to Top of Page

Pass
Member

92 Posts

Posted - 2003/07/13 :  17:15:51  Show Profile Send Pass a Private Message
Fin recension av en utmärkt stativare! Din reflektion att de kan spela all typ av musik, utan att låta så där typiskt hiend vasst i diskanten, kan bara bekräftas med mina 3.4:or. Conour 3.4 är ju i princip en 1.4 med större låda och ett extra baselement. Oerhört musikaliska, utan att missa något vare sig gällande upplösning, punktformighet eller dynamik. Dessutom uppför sig 3.4 precis lika väl som 1.4 vad gäller att försvinna ur ljudbilden och måla upp ett storslaget panorama; både i djupled och bredd. Att uppleva fokus på exempelvis en virveltrumma utanför, låt säga, vänster högtalare, är numera inget problem (om detta finns på inspelningen). Mina tidigare Thiel 1.5 hade inte alls samma förmåga att spela med fokus och definition utanför högtalarna.

Ska bli intressant att se vad tidningarna skriver om 1.4 och 3.4 då de tas upp på test. Jag har sagt det tidigare, men det tål att uppprepas: drakdödare!

Det finns inga genvägar...
Go to Top of Page

Marcus007
Member

72 Posts

Posted - 2003/07/14 :  01:50:54  Show Profile Send Marcus007 a Private Message
Det skulle vara intressant att veta hur den förhåller sig till 1.3se? Är det någon som har jämfört dessa två högtalare? Är det samma ljudideal eller är det helt enkelt frågan om en helt ny högtalare? Skulle vara roligt att veta...
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/14 :  02:39:06  Show Profile Send MartinH a Private Message
Undrar varför dom har vänt den upp och ner ?? Den ser lite lustig ut tycker jag ( även om den säkert låter bra )

Jag har ofta märkt att modeller med diskanten på detta sätt har lite svårare att få den där luftigheten i toppen, så det ska bli intressant och jämföra med andra modeller som är vända "rätt".. Nu menar jag inte att den inte har bra toppregister, utan att den kan få svårare att få ljudbilden att bli luftig och stor..
Men vi får se..
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/07/14 :  09:39:51  Show Profile Send henricsson a Private Message
Tror det är därför, inte säker dock.



EDIT: Ex NHT & Amphion gör så m ganska lyckat resultat.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet


Edited by - henricsson on 2003/07/14 09:40:29
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/14 :  21:50:44  Show Profile Send MartinH a Private Message
Förstod inte bilden där..såg ut som att det skulle vara nån form av tidskorrigerin av elementen, men det är det nog inte i dynaudios fall...

Vad jag tänkte var att om diskanten sitter mitt på så får den mer baffel runt sig och att man då kan få en mindre luftig ljudbild i höjd och djup...Och om man har ett lägre stativ så kan det kännas som man får en låg ljudbild..
Go to Top of Page

Marcus007
Member

72 Posts

Posted - 2003/07/15 :  01:58:01  Show Profile Send Marcus007 a Private Message
Hmmmm, undrar om de är lika öppna som 1.3se. Eller är det så att artisten krymper till en liten dvärg? Det verkar som om man har placerat diskanten alldeles intill mellanregistret, man kanske får en mer integrerad ljudbild då?
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/07/15 :  10:21:38  Show Profile Send henricsson a Private Message
quote:
Förstod inte bilden där..såg ut som att det skulle vara nån form av tidskorrigerin av elementen, men det är det nog inte i dynaudios fall...

Vad jag tänkte var att om diskanten sitter mitt på så får den mer baffel runt sig och att man då kan få en mindre luftig ljudbild i höjd och djup...Och om man har ett lägre stativ så kan det kännas som man får en låg ljudbild..

Jag kan ha varit lite snabb där. Tror mig ha sett det nånstans. Försökte hitta men icke.. därför målade jag min eminenta bild.
Nä, inte tidskompensering. Det verkar Dynaudio så gott som alltid göra elektriskt.
Har en simulator hemma där man kan simulera hur diffraktioneffekterna ter sig efter baffelform & placering. Är tyvärr inte där på ett tag.

quote:
Det verkar som om man har placerat diskanten alldeles intill mellanregistret, man kanske får en mer integrerad ljudbild då?

Trodde först S1.4 var väldigt högt delad, men det var den inte.
Har nog m fas & spridning att göra.


Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/15 :  14:01:35  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag förstår inte riktigt varför man gjort så där på den nya..På en stro högtalare kan det vara fördelaktigt då man har fler element och vill få en mer sammansatt ljudbild..Men på en liten så ser jag inte nån direkt fördel ?!?
Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2003/07/16 :  22:43:33  Show Profile Send arcam a Private Message
VAd kostar denna


Go to Top of Page

knas
Starting Member

47 Posts

Posted - 2003/07/16 :  22:49:39  Show Profile Send knas a Private Message
arcam: Kring 21000kr
Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2003/07/16 :  22:59:45  Show Profile Send arcam a Private Message
Knas tack för snabbt svar...

Go to Top of Page

Marcus007
Member

72 Posts

Posted - 2003/07/17 :  01:52:31  Show Profile Send Marcus007 a Private Message
Alltså är den billligare än 1.3se, dock verkar den ha en bättre låda (stabilare bygge) än den gamla 1.3se. Har för mig att den väger mer också... Tja, man får väl ta och lyssna på den helt enkelt!
Go to Top of Page

Anton
Klubbmästare eoJeud

1219 Posts

Posted - 2003/07/17 :  15:55:17  Show Profile Send Anton a Private Message
Tja, kan tillägga att jag inte lyssnat på 1.3se, då de inte rymdes i min budget kändes det dumt (dessutom tror jag ej att det går att lyssna på dem någonstans i skåne).

Vad gäller placeringen av elementen så finns det en hel del andra tillverkare som använder sig av samma idé, så helt uselt borde det inte vara.
Fler lyssningsintryck är på väg...!

Go to Top of Page

Marcus007
Member

72 Posts

Posted - 2003/07/18 :  01:43:41  Show Profile Send Marcus007 a Private Message
Anton, hur funkar det att driva med Primare 30.1? Vet med mig att 1.4s är ganska trögdrivna. Funderar själv på att införskaffa just den stärkaren, vad har du att säga om den? Väntar på din recension...
Go to Top of Page

Anton
Klubbmästare eoJeud

1219 Posts

Posted - 2003/07/18 :  14:48:45  Show Profile Send Anton a Private Message
Marcus007: Det fungerar alldeles utmärkt att driva dem med Primaren, dock märks det att s1.4 har lägre känslighet än mina tidigare högtalare för man får skruva upp aningens mer! Men hittills har jag kunnat spela på de nivåer jag vill utan märkbar andnöd hos förstärkaren.

Jag kan dock tänka mig att ett biffigt slutsteg inte skulle bli direkt sämre, men då skall man ju slanta upp rejält också...!

/A

(recension kommer så snart de är inspelade ordentligt, nästa vecka eller så...)
Go to Top of Page

Marcus007
Member

72 Posts

Posted - 2003/07/18 :  19:49:19  Show Profile Send Marcus007 a Private Message
Anton - Det är en stärkare som du skulle rekommendera, eller? Det går alltså att spela på lite högre volym utan att ljudet blir stressigt eller att det flyter ut? Har Primaren bra separation? Anledningen till att jag undrar är att jag skall byta min stärkare, funderar eventuellt på just en 30.1. Vet ej vad det finns för bättre alternativ för runt just 10 papp beg, verkar vara en vettig stärkare.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/19 :  15:21:52  Show Profile Send MartinH a Private Message
Ett bra allternativ till 30.1 är Roksans Caspian..Ligger på 12500:- och är hur bra som helst.. Bra värme och detaljer i en fint uppmålad ljudbild..
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/07/19 :  15:42:49  Show Profile Send Snutten a Private Message
De där dynaudioburkarna kräver nog sin stärkare, MartinH, varför inte rekommendera en Simaudio i-3 på en gång . Ok dyrare men bättre.

Hehe blev visst "Sinaudio" istället för Simaudio. Syndigt bra ljud kanske?

Edited by - Snutten on 2003/07/19 16:10:03
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/19 :  15:51:06  Show Profile Send MartinH a Private Message
Absolut !!! I-3 är nog ett bättre men som sagt, lite dyrare allternativ.. Men sååå bra för sina pengar. Hoppas den kommer testas i nån skandinavisk tidning snart, så alla får se hur bra den är..*L*
Go to Top of Page

Marcus007
Member

72 Posts

Posted - 2003/07/21 :  01:18:11  Show Profile Send Marcus007 a Private Message
Ok, vad ligger I-3 på i nypris. Vad får man ge för en begagnad?
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/21 :  02:25:51  Show Profile Send MartinH a Private Message
I-3 ligger på runt 20000:- idag... Vet inte om det finns några begagnade på marknaden än, den är inte så gammal och jag tror ingen har tröttnat på sin än.. För det är en kanonstärkare !!!
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/07/21 :  11:21:58  Show Profile Send Sanoj a Private Message
quote:
I-3 ligger på runt 20000:- idag... Vet inte om det finns några begagnade på marknaden än, den är inte så gammal och jag tror ingen har tröttnat på sin än.. För det är en kanonstärkare !!!

Och var säljs denna mirakelmaskin då ..kan det vara på Hifi Art

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/21 :  13:11:08  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jo det gör den, och sen så har du Sim hos Bossanova i Luleå...
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000