HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 en liten datasub skulle va bra ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

MadMan
Member

540 Posts

Posted - 2003/07/13 :  02:48:49  Show Profile Send MadMan a Private Message
måste bygga en datasub på max 7-11 L.,

Behöver:
tips till bra 5-6.5" bas(/mellanR) (budget)
steg / med transfo .... ca 35-70w


basen behöver inte vara av nått värre märke ..alltså inte en monacor sph-165KEP eller dylikt.. hur lågt kan man ta ner en 5-6 "bas ?

förstärkare, kan vara bilsteg som man kopplar till mono.. eller liknande... hur gör man detta ? någon som har bra lösning?



Nice from a far, but far from nice.

knabsol
Member

164 Posts

Posted - 2003/07/15 :  16:16:43  Show Profile Send knabsol a Private Message
Kika i Allt om elektronik, tror det var 3-4 nummer sedan där det byggde ett par aktiva högtalare plus en aktiv sub just till datorn. Kommer inte ihåg hur stor den var men tror det kan passa dig. De hade schema och PCB på steget så det mesta var färdigt. Säg till om du inte hittar tidningen så kan jag skicka dej en kopia kanske.
Go to Top of Page

anelar
Member

151 Posts

Posted - 2003/07/15 :  16:19:09  Show Profile Send anelar a Private Message
Tror den var på 25 liter, men det verkade vara ett bra projekt annars. Elementen vet jag gick att beställa från tyskland (reichelt.de).
Go to Top of Page

knabsol
Member

164 Posts

Posted - 2003/07/15 :  16:29:48  Show Profile Send knabsol a Private Message
Japp anelar du hade rätt!
den hade två element med en total volym på ca 50 liter men man kunde även köra med ett element på 25 liter. Fast tyckte inte 50liters-lådan såg så hemskt stor ut ändå. Men siktar man på max 11l kan det ju vara de . Iafl är det smidigt eftersom de har byggt filter och tonkontroller med mera till just detta bygge..men som tur är har man ju semester och sommarlov just för att knåpa ihop egna burkar?!
Lycka till och som sagt säg till om du vill ha ritningarna så kan jag väl kopiera dom till dig om du inte hittar tidningen
Go to Top of Page

MadMan
Member

540 Posts

Posted - 2003/07/15 :  22:32:49  Show Profile Send MadMan a Private Message
nej jag hitta inte tidningen... 25 liter är kanske inte så stort..
man kan använda den som fotpall då =)

ja schema till steget är alltid intressant... det skulle du kunna skicka(skickar du en print av det med mail till mig då?)

Nice from a far, but far from nice.
Go to Top of Page

knabsol
Member

164 Posts

Posted - 2003/07/16 :  11:15:02  Show Profile Send knabsol a Private Message
MadMan: Du har PM
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2003/07/16 :  11:48:42  Show Profile Send fidelityn a Private Message
Mini subwoofer som kanske kan passa dig http://members.hometown.aol.com/_ht_a/lmdmkm/mini-sub/mini-sub.htm
Go to Top of Page

MadMan
Member

540 Posts

Posted - 2003/07/16 :  11:58:59  Show Profile Send MadMan a Private Message
tack... den där subwoofer var cool =)
Go to Top of Page

944Driver
Member

159 Posts

Posted - 2003/07/16 :  22:24:30  Show Profile Send 944Driver a Private Message
Ska man bygga en liten sub med muskler krävs det mycket effekt tyvärr. Jag testa förstärkaren i AOE's projekt till att driva en billig bas i bilen i en liten låda och det låter inte mycket innan den klipper. Cirka 15W vid 14,4V räcker inte till mycket om inte lådan är lättdriven... jag kan dock tänka mig att deras låda på 50 liter med hyfsade element kan låta lite mer.

//Magnus
Go to Top of Page

MadMan
Member

540 Posts

Posted - 2003/07/17 :  00:21:21  Show Profile Send MadMan a Private Message
mmm okej... får se vad jag siktar in mig på då...



dom sa även på sidan jag läste att om dom bara hade en 10" (ungefär så sa dom iallafall ) ( länken )
har kollat på GAS alpha 104 (www.brl.se) å deras parametrar verkar mysko.... hur kan jag få reda på riktiga parametrar till den 10:an ??
För den skulle få plats i 11 L och ha -f3 på ca 65hz.. med lite eq på den då så borde den duga som dator/multimedia sub.. och förstärkare på kanske 25-75w......10:an borde väll vara ganska bra för man lyckas då aldrig bottna den... det är ju aldrig fel




har även en LM3886 och en LM1876 liggandes här nånstans å skräpar.. fick aldrig igång dem.. har inte orkat plocka ihop dom sen.. får se om jag använder dom istället

Nice from a far, but far from nice.
Go to Top of Page

MadMan
Member

540 Posts

Posted - 2003/07/17 :  12:15:09  Show Profile Send MadMan a Private Message
fick hem ritningarna idag... att en 50liter låda kan se så liten ut =)
och att dom 6.5" var inte alls illa pinkade =)
bäst man kollar upp dom högtalarna.,
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000