Kika i Allt om elektronik, tror det var 3-4 nummer sedan där det byggde ett par aktiva högtalare plus en aktiv sub just till datorn. Kommer inte ihåg hur stor den var men tror det kan passa dig. De hade schema och PCB på steget så det mesta var färdigt. Säg till om du inte hittar tidningen så kan jag skicka dej en kopia kanske.
Japp anelar du hade rätt! den hade två element med en total volym på ca 50 liter men man kunde även köra med ett element på 25 liter. Fast tyckte inte 50liters-lådan såg så hemskt stor ut ändå. Men siktar man på max 11l kan det ju vara de . Iafl är det smidigt eftersom de har byggt filter och tonkontroller med mera till just detta bygge..men som tur är har man ju semester och sommarlov just för att knåpa ihop egna burkar?! Lycka till och som sagt säg till om du vill ha ritningarna så kan jag väl kopiera dom till dig om du inte hittar tidningen
Ska man bygga en liten sub med muskler krävs det mycket effekt tyvärr. Jag testa förstärkaren i AOE's projekt till att driva en billig bas i bilen i en liten låda och det låter inte mycket innan den klipper. Cirka 15W vid 14,4V räcker inte till mycket om inte lådan är lättdriven... jag kan dock tänka mig att deras låda på 50 liter med hyfsade element kan låta lite mer.
dom sa även på sidan jag läste att om dom bara hade en 10" (ungefär så sa dom iallafall ) ( länken ) har kollat på GAS alpha 104 (www.brl.se) å deras parametrar verkar mysko.... hur kan jag få reda på riktiga parametrar till den 10:an ?? För den skulle få plats i 11 L och ha -f3 på ca 65hz.. med lite eq på den då så borde den duga som dator/multimedia sub.. och förstärkare på kanske 25-75w......10:an borde väll vara ganska bra för man lyckas då aldrig bottna den... det är ju aldrig fel
har även en LM3886 och en LM1876 liggandes här nånstans å skräpar.. fick aldrig igång dem.. har inte orkat plocka ihop dom sen.. får se om jag använder dom istället
fick hem ritningarna idag... att en 50liter låda kan se så liten ut =) och att dom 6.5" var inte alls illa pinkade =) bäst man kollar upp dom högtalarna.,