HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Portar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Amazon
fd. arne

490 Posts

Posted - 2003/07/12 :  14:50:37  Show Profile Send Amazon a Private Message
Skall ha 3 st 4'' eller 2 st 6'' portar i min låda... Har hört att Aeroport skall vara bra. Någon som har andra erfarenheter eller tips? Hade tänkt att stämma av lådan vid ca 26 hz. Kör man 3 st 4'' portar och använder det 30 cm långa röret som följer med utan att korta av det så blir det 28,5 hz ungefär vilket kanske får duga. Men använder man 2 st 6'' portar så måste röret vara 52 cm långt. Tyvärr så följer det bara med ett 30 cm rör om man köper hos ljudia. Tillverkaren rekommenderar att man skall använda 2 st 6'' portar men enligt mina simuleringar så blir inte hastigheten i röret så enormt mycket högre om man kör med 3 st 4'' portar. Vet någon vart man kan köpa längre rör till Aeroport eller andra portar med rör som är längre? Om någon är sugen på att simulera så är det en stroker 18 d2 jag snackar om. Hade tänkt mig en 200 liters låda.

http://www.ljudia.se/cgi-bin/se/online/ljudia-online.cgi?id=930296%20&cart_id=

Edited by - Amazon on 2003/07/12 14:53:07

stef
Member

241 Posts

Posted - 2003/07/12 :  15:54:40  Show Profile  Visit stef's Homepage Send stef a Private Message
dls rörkitet som de säljer på hifikit är längre 40 cm men det hjälper ju inte så mycket kanske. men de har också rör som man kan köpa löst som är längre med olika diametrar

kolla www.hifikit.se

| Hemsidan |
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2003/07/13 :  00:00:27  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
sammanlagda diametern på de olika portalternativen blir ju exakt samma så luftahastigheten borde väl också vara exakt samma?

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Amazon
fd. arne

490 Posts

Posted - 2003/07/13 :  10:52:31  Show Profile Send Amazon a Private Message
Nej, bara för att diametern är densamma så är inte arean densamma vilket den måste vara för att luftflödet skall bli densamma.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000