HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Dvd som cd-transport?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Nabru
Starting Member

16 Posts

Posted - 2002/08/15 :  10:20:12  Show Profile Send Nabru a Private Message
Först och främst måste jag bara säga vilken oerhört användbart forum det här är med mycket förtroendeingivande medlemmar, en guldgruva för en newbie som jag.

Nu till min fundering:

Hur bra fungerar en dvd som cd transport i förhållande till en cd. Finns det några skillnader i t ex felkorrigering eller timing med tanke på att den ena är optimerad för dvd-avläsning medan den andra är optimerad för cd.
Det jag är ute efter är om det är den inbyggda dacen i dvd-spelare som är av sämre klass eller om det är själva transporten. Jag menar man hör ju ofta att det är svårt att få ut bra ljud ur en dvd-spelare.
Hur många på det här forumet kör med en dvd som transport och vad har ni för erfarenheter?
Funderar på att köpa en dac till min Pioneer 646A men vet inte om det är bortkastade pengar.

/Nabru



Edited by - Nabru on 2002/08/15 10:35:4

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2002/08/15 :  10:29:33  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:

Hur många på det här forumet kör med en dvd som transport och vad har nu för erfarenheter?
Funderar på att köpa en dac till min Pioneer 646A men vet inte om det är bortkastade pengar.



Intressant frågeställning! Jag använder för närvarande min DVD som CD. Jag måste säga på en gång att jag inte alls är nöjd med ljudet från DVD'n. Har därför seriösa funderingar på att uppgradera DVD:n till en lite dyrare och bättre CD. Visseligen så använder jag den inbyggda DAC:en i min DVD och din frågeställning är därför ytterst intressant även i mitt fall. Jag har inte alls tänkte i dessa banor ... Om jag kan få bättre ljud i min DVD-spelare genom att använda den som transport och komplettera med en extern DAC för CD-ljudet så kanske det är tillräckligt för mina behov



Go to Top of Page

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2002/08/15 :  11:10:11  Show Profile Send Terminator a Private Message
Jag har också funderat i de här banorna. Problemet för mig har varit att hitta en DAC (till rimliga pengar) med koaxial in- och utgång eftersom jag bara har en sådan utgång på min DVD.

Terminator
Professor Audiofil
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/08/15 :  11:21:05  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Hej Nabru,

jag har bl a gjort ett stort test för Musik och Ljudteknik där det deltog totalt nio CD- och DVD-spelare blandat. Det som framgick med stor tydlighet var att det som de flesta HiFi-tidningar skiver om att en billig CD-spelare alltid brukar ha bättre CD-ljud än en dyrare DVD-spelare, stämmer INTE. Vissa DVD-spelare var bättre eller sämre än vissa CD-spelare. Det fanns heller inget tydligt samband mellan pris och prestanda. Jag mätte också jitter på digitalutgångarna och det var ungefär lika högt från samtliga.

Personligen använder jag en CD-spelare som transport eftersom DVD-spelare av någon underlig anledning brukar ta så lång tid på sig att få igång skivan. Å andra sidan brukar ju numera DVD-spelare kunna läsa MP3-filer brända på CD, vilket är kan vara trevligt.

En bra D/A-omvandlare tar hand om jitter på ett tillfredställande vis. Se till att du köper en D/A-omvandlare med multibitars D/A-omvandlarchip, de är vanligtvis klart bättre än enbitars dito.

I testet deltog CD-spelare från:
JVC
Denon (2 st)
Sony 930QS nå´nting

och DVD-spelare:
Samsung (2 st)
Sony 535
JVC DVD-Audio (den första som kom)


Och en till apparat som jag inte kommer ihåg vilken det var.


/Johan



Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/08/15 :  12:02:23  Show Profile Send mag a Private Message
Det borde kunna funka ypperligt, har för mig att What Hifi testade en combi av Pioneer 717 och MSB DAC mot en 20000:- Copland cd, dom föredrog DVD-DAC combon. Dert här är dock ett par år sen men det är ju tveksamt att dom liknande dvd spelarna har blivit sämre.

Om du är osäker kan du ju köpa en jitter ätare från MonarchyAudio den ska tydligen få den enklaste cd/DVD spelare att bete sig som en "tungviktare" bla Steriophile har testat.
http://www.monarchyaudio.com/ klicka på digital interface processor.
Finns ett svenskt test på http://www.fivechannels.com/ också.

Viktigas är nog att DACen håller hög kvalitet dock, det går att hitta ganska gammla DACar som ändå håller mycket högklass om du bara planerar att lyssna på vanliga CD (16/44).


//Magnu
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2002/08/15 :  12:37:57  Show Profile Send Margaux a Private Message
quote:
Personligen använder jag en CD-spelare som transport eftersom DVD-spelare av någon underlig anledning brukar ta så lång tid på sig att få igång skivan


Det är för att i en CD spelare så förväntar sig apparaten bara en CD.
I en DVD spelare vet apparaten inte om vad som kommer. Därför börjar den med fel varvtal för CD. Tar ett tag innan den kommer fram till vad det är...

quote:
Det borde kunna funka ypperligt, har för mig att What Hifi testade en combi av Pioneer 717 och MSB DAC mot en 20000:- Copland cd, dom föredrog DVD-DAC combon.


Jag ägde 717:an i ett år som CD-Transport till AV32R Tag Mclaren (som har jittermummsare,buffert,PLL m.m). Detta lät mkt bra. 717 var/är känd som den bästa DVD-Transporten för CD. Digitalutgången var mkt bra. Trots detta blev ljudet ännu bättre när jag uppgraderade till DVD32R. Ännu mindre jitter....

**********
Varför är chokladmilkshaken nästan alltid slut på McDonalds
Go to Top of Page

Nabru
Starting Member

16 Posts

Posted - 2002/08/16 :  13:02:31  Show Profile Send Nabru a Private Message
Okej, tack ska ni ha för hjälpen.

Hittade den här länken på en som körde audio notes dac med en dv-525

http://www.positive-feedback.com/Issue2/andac.htm

Det verkar helt klart att en dac är den rätta uppgraderingen för mig, men vad köpa? Begad msb link eller audio note kanske vore något?
Har ni några andra förslag så vorde det kul att höra dom.

/Nabru

Go to Top of Page

Yps
Member

180 Posts

Posted - 2002/08/16 :  17:40:16  Show Profile Send Yps a Private Message
Margaux:
Har du jämfört DVD32R mot några andra CD-spelare? Jag är lite sugen på DVD32R, men tyvärr är den sjukt dyr. Har själv datorn som transport idag till AV32Ran nämligen.

Mvh Magnus

Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2002/08/16 :  19:33:03  Show Profile Send Margaux a Private Message
Hej Y

quote:
Har du jämfört DVD32R mot några andra CD-spelare? Jag är lite sugen på DVD32R, men tyvärr är den sjukt dyr. Har själv datorn som transport idag till AV32Ran


Kul att även du spanat in DVD32R. Dyr är den - för att vara en transport utan DACar !!!. Nu ännu dyrare än när jag köpte den för (38') en gång i tiden. Enligt Tag så kommer den att höjas till 60 000 pund nåt år (puh).

Det värsta var att när jag köpte den fanns den inte. Det var 10 månaders leveranstid. När jag till sist fick den så åkte Pioneeren ut och DVD32A in. I sanningens namn har jag inte jämfört den med någon annan CD-spelare. På sätt och vis bra för min själsro....när man köpt grisen i säcken.

Det enda stället som jag känner till som man kan lyssna och titta på på apparaten är Reference Audio i Sthlm. Titta in där och jämför.

Kan jag rekommendera denna apparat? Det beror på vad man är ute efter.

Den är enligt tester obesegrad vad gäller bild kvalitet (standard - interlaced). Man kan dock vad jag har förstått få en ännu bättre bild med en HTPC med inbyggd scaling och deinterlacing (progressiv bild). Kanske lite orättvist med tanke på att Tag har en egen nylanserad modul med deinterlacing som vad jag har förstått (ej sett själv) skall vara state of the art. Om en HTPC kan ge denna progressiva bild en match återstår att se. Och en HTPC är ju inte heller gratis...

Vad gäller ljudet så kan jag egentligen bara rekommendera den om man har en AV32R. Anledningen är att Tags sync signal som gör att DAC:en i processorn tar över transportens egen klocka. Resultatet är strålande med ett myller av mikrodetaljer och fastare bas. Det märks lika tydligt vid CD,Dolby Digital m.m.

Om man inte har en AV32R så drar man inte nytta av den påkostade spjutspets arkitekturen i DVD32R. Då borde det finnas annat som är lika bra till lägre pris.

Testerna är just lite orättvisa mot AV32R:an (även om denna står sig mkt bra) eftersom denna testas med en standard transport av annat fabrikat. Så bra som den låter med DVD32R låter den inte med någon annan transport i världen.

Sen e den ju rätt snygg...och toppmatningen ger lite vinylkänsla



**********
Varför är chokladmilkshaken nästan alltid slut på McDonalds?

Edited by - Margaux on 2002/08/16 20:05:5
Go to Top of Page

VälLjud
F.d. Affe

116 Posts

Posted - 2002/08/16 :  20:04:03  Show Profile Send VälLjud a Private Message
quote:

Först och främst måste jag bara säga vilken oerhört användbart forum det här är med mycket förtroendeingivande medlemmar, en guldgruva för en newbie som jag.

Nu till min fundering:

Hur bra fungerar en dvd som cd transport i förhållande till en cd. Finns det några skillnader i t ex felkorrigering eller timing med tanke på att den ena är optimerad för dvd-avläsning medan den andra är optimerad för cd.
Det jag är ute efter är om det är den inbyggda dacen i dvd-spelare som är av sämre klass eller om det är själva transporten. Jag menar man hör ju ofta att det är svårt att få ut bra ljud ur en dvd-spelare.
Hur många på det här forumet kör med en dvd som transport och vad har ni för erfarenheter?
Funderar på att köpa en dac till min Pioneer 646A men vet inte om det är bortkastade pengar.

/Nabru



Edited by - Nabru on 2002/08/15 10:35:42



Hej!

Varför inte Musical Fidelitys nya A3/24 DAC. Tror den har fått Stereophile klass A rating och för 13 000 borde den vara ett bra köp.

Mvh

Affe

Go to Top of Page

dax
Member

644 Posts

Posted - 2002/08/16 :  20:56:37  Show Profile Send dax a Private Message
Harmony design har väl några varianter. De brukar dyka upp på begagnatmarknaden med jämna mellanrum. Har för mig att jag såg en nyligen, kommer bara inte ihåg var!

Go to Top of Page

Yps
Member

180 Posts

Posted - 2002/08/16 :  21:25:08  Show Profile Send Yps a Private Message
Margaux: Dröjer nog ett tag innan man skulle få råd med en sådan isåfall. Det är ju pratats mycket om DVD32R att den har svårt att läsa vissa skivor? Du har inte märkt något sådant då?

Mvh Magnus

Go to Top of Page

n/a
deleted

552 Posts

Posted - 2002/08/16 :  21:27:57  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej, jag har en 646a och den fungerar bra som transport. Tidigare
hade jag en 525a och den var inget vidare på digitalutgången men
med 646 är den digitala signalen ren och omfångsrik även på musik CD. Men med min CD spelare (NAD C541i) som transport blir dock signalen ännu renare och bättre så det lönar sig kanske att gå upp en nivå för att få en lite bättre DVD-transport om man är riktigt kräsen...


Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2002/08/16 :  21:45:45  Show Profile Send Margaux a Private Message
Hej Y,

jag köpte den på det gamla glada år 2000 när börsen var lite roligare än idag. Tack och lov får jag säga, annars hade pengarna ändå varit borta

DVD32R har inga problem att läsa CD skivor. Sedan min första CD-spelare (En liten svart sony 1986) har jag väl avverkat en 5-6 st spelare inkl Pioneer 717. DVD32R är den som läser bäst av alla. Av mina 1000+ skivor är det endast 2-3 som ger kroniska problem. Fast jo - nu när det är så varmt (27 grader i lägenheten) mår inte spelaren så bra av att stå i On-läge hela tiden. Då får faktiskt spelaren problem ibland!!!

Vissa användare har haft problem med att spela DVD men även detta är överdrivet. Av mina 200 DVD skivor kan jag inte dra mig till minnes en enda som inte går att spela...

Problemet som DVD32R hade (barnsjukdom) var att dörren slirade på de första apparaterna - (min ). Det gick på garantin men spelaren var borta i 5 veckor.

Men visst är AV32R:an nimm? Den är nog mitt bästa köp någonsin...

**********
Varför är chokladmilkshaken nästan alltid slut på McDonalds
Go to Top of Page

Yps
Member

180 Posts

Posted - 2002/08/16 :  22:10:24  Show Profile Send Yps a Private Message
M: Ok, jag köpte precis AV32REX begagnad, har bara haft den i 2 månadar. Men vilken grymt fin produkt det är, kanon ljud, snygg, uppgraderingsbar, (fick med DPL2 och DTS Neo på köpet).
Precis som du, så ska jag flytta från lägenheten nu om 2 veckor och flytta in i ett gavelradhus istället. Tyvärr blir det inget separat hemmabio/hifi rum, utan det får bli i vardagsrummet istället, men det är däremot rätt stort. Behöver investeras i en hel del annat också då, nya hifi-möbler tex, för att få plats med centern som kom för några veckor sedan.

Magnus

Go to Top of Page

Nabru
Starting Member

16 Posts

Posted - 2002/08/19 :  14:06:01  Show Profile Send Nabru a Private Message
Okej, nu blir det en separat dac och valet verkar ha hamnat på MF:s x-24k. Visserligen har den några år på nacken och tillverkas inte längre men den verkar vara den som passar mig bäst både vad avser pris och lyssningsrum (något ljust).

Det verkar ganska vanligt att använda dvd:n som transport, i vart fall om man tittar på recensionerna på Audio Review.

Om det är någon som har en X-24k till fösäljning så skicka ett mail.

/Nabru



Go to Top of Page

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2002/08/19 :  14:14:51  Show Profile Send Terminator a Private Message
Finns på rea hos Reference Audio.

www.referenceaudio.se

Terminator
Professor Audiofil
Go to Top of Page

Nabru
Starting Member

16 Posts

Posted - 2002/08/19 :  14:55:26  Show Profile Send Nabru a Private Message
Jo, jag såg det terminator tänkte ändå att prova begatmarknaden först men tack för the heads up.

/Nabru

Go to Top of Page

StefanN
Starting Member

28 Posts

Posted - 2002/08/19 :  15:08:59  Show Profile Send StefanN a Private Message
Som en parentes i lägre prisklasser kan nämnas att det t.o.m. kan löna sig att använda DAC'en i en mellanklass bioreciver för att få det bättre. Jag kör en Philips 711(?), prisklass ca 2.500, 2.5 år. Kanon för priset, men ingen vidare CD-spelare på egen hand. Blir klart bättre om jag låter recivern (Sony mellanklass, Dolby Digital, ~5000:-, 3 år) koda av digitalsignalen. Kör dock med separat CD-spelare.

Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/08/19 :  15:11:41  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Har en MF X-24K som står i garderoben. Inte till salu, ännu.

Den är testad en kortis på Studio Blue. Den klingade något ljusare än Sentec DiAna. Fast den är inte blindtestad ordentligt, så jag kan inte svära på detta.

För övrigt kan jag inte höra någon skillnad på Marantz CD6000 och X-24K i min hemmastereo.

Thomas

"När hon sade att hon älskade mig rörde jag inte en min, för jag var redan glad" - Jan Stenmar
Go to Top of Page

Hifitrollet
Member

251 Posts

Posted - 2002/08/19 :  15:18:14  Show Profile Send Hifitrollet a Private Message
quote:

quote:

Först och främst måste jag bara säga vilken oerhört användbart forum det här är med mycket förtroendeingivande medlemmar, en guldgruva för en newbie som jag.

Nu till min fundering:

Hur bra fungerar en dvd som cd transport i förhållande till en cd. Finns det några skillnader i t ex felkorrigering eller timing med tanke på att den ena är optimerad för dvd-avläsning medan den andra är optimerad för cd.
Det jag är ute efter är om det är den inbyggda dacen i dvd-spelare som är av sämre klass eller om det är själva transporten. Jag menar man hör ju ofta att det är svårt att få ut bra ljud ur en dvd-spelare.
Hur många på det här forumet kör med en dvd som transport och vad har ni för erfarenheter?
Funderar på att köpa en dac till min Pioneer 646A men vet inte om det är bortkastade pengar.

/Nabru



Edited by - Nabru on 2002/08/15 10:35:42



Hej!

Varför inte Musical Fidelitys nya A3/24 DAC. Tror den har fått Stereophile klass A rating och för 13 000 borde den vara ett bra köp.

Mvh

Affe





En MKT trevlig Dac, A3/24. Jag har själv haft den hemma för att prova hur det lät, och OJ vilken skilnad. Jag använder då en Pionner 737 som drive. Ett MKT trevligt och behagligt ljud som man kan tro har kostat mångdubbelt pengarna.
Hade samtidigt hemma en TAG McLaren Audio F3 DAC20 för Ca 10000:- och jämnförde med. Vist var det stor skilnad där oxå men, kort sagt så spelar dom inte i samma Div.
737 är dessutom helt Ok som drive tycker jag, både snabb och tyst om man jämnför med andra i samma prisklass.
Så en Beg 737 och en ny A3/24 Dac bör man få hem under 18000:-
" Ett fynd, 18000:-. Allt är ju relativt"
Mvh.



Go to Top of Page

Amund
Fisherman

682 Posts

Posted - 2002/09/24 :  04:26:27  Show Profile Send Amund a Private Message
Grävde upp en gammal tråd...
Jag undrar lite vad ni tycker jag borde göra.
Jag avänder idag en DV-717 som cd men funderar som så många andra på att köpa en Dac. Min fråga är om det kanske är bättre att börja med att uppgradera dvd:n med ny klocka osv hos tex harmony design?
vad tror ni som brukar veta ?
Go to Top of Page

Krokodilen
Member

169 Posts

Posted - 2002/09/24 :  08:46:56  Show Profile Send Krokodilen a Private Message
Intressant tråd det här. Apropå DACar är det någon som vet hur en Linn Numerik står sig idag? Jag funderar på att köpa en sån till min Sony CDP930QS. Jag var på vippen att köpa en Linn Genki men har bestämt mig för att vänta ett tag, av olika anledningar. Tills jag har bestämt mig för vilken CD eller DVD det blir, tänkte jag antingen Modda min Sony eller hänga på en DAC. Vad tror ni?
Go to Top of Page

CDP
Member

212 Posts

Posted - 2002/09/24 :  09:13:09  Show Profile Send CDP a Private Message
Jag tror att "olika anledningar" är att du väntar ut den nya versionen av Genki. -Har jag rätt?

Go to Top of Page

Krokodilen
Member

169 Posts

Posted - 2002/09/24 :  09:15:09  Show Profile Send Krokodilen a Private Message
Va jasså är det på en gång en ny? Berätta mer, nej det visste jag faktiskt inte.

Go to Top of Page

Amund
Fisherman

682 Posts

Posted - 2002/09/24 :  11:19:05  Show Profile Send Amund a Private Message
Upp
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000