Author |
Topic |
Frode
Member
152 Posts |
Posted - 2003/07/14 : 18:21:28
|
Jeg har vurdert dipol i tillegg til mine Oris horn. Jeg har diskutert dette med mange , blant annet Thorsten Loesch. Han anbefaler meg å bruke 4 gitarelement i en M formet baffel. Her er elementet han anbefaler : http://editweb.iglou.com/eminence/eminence/pages/products02/legend/leg122.htm. Denne dipolen brukes fra 220Hz til 50Hz, hvor en subwoofer tar over.
Frode |
|
|
jan
Hög Fidelitet
701 Posts |
Posted - 2003/07/14 : 20:29:15
|
En mycket konstig enhet? Hög känslighet men kun 2 mm membranvandring och en Qt på 1,5?? Nej jeg tror mera på en stor 15" eller 18" som kan gå ned til minnst 30 Hz och gi bas uten sub. |
Jan Nielsen http://www.pladespilleren.dk
|
|
|
Xover
Member
122 Posts |
Posted - 2003/07/14 : 20:58:08
|
En del påstår att just denna typ av baselement passar bra ihop med långa ribbon drivers.:-) |
|
|
Frode
Member
152 Posts |
|
Peter S
Member
1060 Posts |
Posted - 2003/07/15 : 09:54:56
|
Jag kom inte iväg på semester änd så jag koller lite här. Beträffande dipolbasar utan korrektion. Ni som bor i Gbg. kommer kanske ihåg Bo Hanssons dipoler på Arken-mässan? Dom är stora som huvuddörrar och har 12 stck. 10 tumm basar. Med så stor yta åstedkommer han en plan ljudvåg och klarar sig utan korrektion. Dom låter mycket bra.
Fina tråder du satt i gång Bernt! |
Edited by - Peter S on 2003/07/15 09:56:05 |
|
|
Xover
Member
122 Posts |
Posted - 2003/07/15 : 14:33:18
|
Jag nämner ett namn FORSMAN Norge han har tydligen fixat detta mad baffeln men hur har han gjort det blir jag inte klok på, förvisso patenterat men ändå det kan inte vara världsunikt eller är det??? |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2003/07/15 : 16:19:58
|
Man borde väl kunna få tag på patentet? |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2003/07/19 : 12:03:23
|
Är det någon som har bra tips på 6dB kompensation med rör? Funderar på att lägga ett vanligt aktivt 6dB lågpass vid 20-25 Hz som kompensation för den naturliga avrullningen och ett 12dB lågpass för hela subben vid 50 Hz. Det borde väl funka? Då räcker tre trioder tror jag. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
|
|
|
Isidor
Member
166 Posts |
Posted - 2003/07/19 : 15:21:58
|
Eftersom jag inte kände till honom tidigare, tog jag mig en titt på ovan nämnde Forsman och hans alster här: http://www.forsman.no/produkt.htm
Hela resonemanget om skillnader i impulssvar/fasrespons mellan hans egna konstruktioner och slutna lådor är helt fel. Han gör inte skillnad mellan basreflex (med erkänt sämre impulssvar p.g.a. det fördröjda portbidraget) och sluten låda som i detta avseende inte principiellt skiljer sig från öppen baffel. Informationen på ovanstående sajt är just det kvasivetenskapliga audioskräp som man ser alltför ofta. Man blandar vetenskapligt välkända effekter med sina egna ogrundade påståenden. OBS! Detta betyder inte nödvändigtvis att högtalarna ifråga låter illa. För min del skulle jag ändå väldigt gärna vilja se resultat från en mätning av frekvensgången som jag av lådans utformning att döma starkt misstänker är ganska orolig.
Dipolhögtalare i allmänhet har många nackdelar, men en verklig fördel: utstrålningskarakteristiken. Högtalare av denna typ blir alltid rumsvänliga. Riktningsindex för en dipol är 4.7 dB, vilket innebär att man har nästan 5 dB mindre rumspåverkan än för en monopolkonstruktion (lådhögtalare i lågfrekvensområdet). Andra trevliga egenskaper är att man kan ställa högtalaren direkt vid en sidovägg utan svårare problem tack vare utstrålningsmönstret. Många rescencenter härleder tvyärr felaktigt de rumsvänliga fördelarna till uteblivet "lådljud". En öppen baffel är absolut ingen garanti för minimal ljudavstrålning från strukturen.
Man bör också komma ihåg att en öppen baffel bara kan betraktas som en ideal dipol så länge som baffeln är liten jämfört med våglängden. En större baffel ger naturligtvis mer bas p.g.a. mindre akustisk kortslutning, men också ett lägre riktningsindex. Man behåller dock fördelarna av en dominerande utstrålningsriktning on-axis med total utsläckning i högtalarens plan även för större bafflar / högre frekvenser.
Rent subjektivt ger högtalare med öppna bafflar p.g.a. utstrålningsmönstret som minimerar inverkan av tidiga rumsreflexer och stående vågor i bredd och höjdled, ett mycket luftigt ljud. Frekvensgången blir dock tyvärr ofta lidande och den kraftiga utstrålningen bakåt kan vara ett problem i vissa fall. |
|
|
Xover
Member
122 Posts |
|
celef
sirap i datorn
2422 Posts |
Posted - 2003/07/19 : 15:39:38
|
forsman kör även med knepet att ha olika "upplösningar" på jämförande mätningar, man får intrycket att den ena har mkt mer resistans än den ändra... |
sound pollution |
|
|
celef
sirap i datorn
2422 Posts |
Posted - 2003/07/19 : 15:41:50
|
|
sound pollution |
|
|
Isidor
Member
166 Posts |
Posted - 2003/07/19 : 15:42:18
|
Xover,
Tack. Även om det inte anges för vilken högtalare (BrekkeII Reference?) och under vilka förutsättningar frekvensgången gäller så verkar den ganska orolig. |
|
|
Isidor
Member
166 Posts |
Posted - 2003/07/19 : 15:45:19
|
Celef,
Tittar man noga så ser man att även Forsmankabeln har en impedans på 0.12 ohm vid 20 kHz! |
|
|
Xover
Member
122 Posts |
Posted - 2003/07/19 : 17:45:46
|
Ja bara detta med att hålla sig till standards vid högtalarmätningar verkar vara svårt, ibland har dom referensen för frekvensgång uppe i diskantområdet?? ibland inte alls någon refpunkt. Att ange frekvensgång handlar om +/- i förhållande till 1000Hz, för bandspelare är det ofta 315Hz eller 400Hz men är också det enda undantaget.:-|
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2003/07/20 : 10:42:29
|
En riktig lurifax den där Forsman, inte sant! Busigt att ändra skalan sådär. |
MVH Bernt Mitt system
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
|
Xover
Member
122 Posts |
Posted - 2003/07/20 : 12:07:43
|
Jaha det ser ju trevligt ut, jag har skrivit till Forsman och bett honom förklara kabeljämförelsen vi få se vad han svarar.
Men vadå! han har ju gjort ett bra jobb och högtalarna sägs spela bra. Vet dock ej om hans skapelser kommer att tillhöra superklassen, det är ju så här! skall man tjäna pengar så skall produkten tilltala den breda massan hifi-folk, ge publiken det dom vill ha, så några större avsteg från den principen kommer förmodligen aldrig att bli aktuellt. Det är bara dom som är lite egensinniga som köper och bygger t.ex. planarhögtalare ribbondiskanter m.fl. obskyra produkter. |
Edited by - Xover on 2003/07/20 17:08:50 |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2003/07/26 : 01:14:43
|
Jag är nog egensinnig då. Nu har jag äntligen börjat komma någon vart med det här. Har byggt ett enkelt filter till mina dipolsubbar så nu spelar systemet någorlunda. Jag delar lågt, 50Hz 12dB. Kompensation 6dB ner till 24Hz och ett högpass på 6dB vid 20Hz. Låter ganska OK, men det är problem med vinyl om dom är det minsta buckliga. Så högpassen måste vara brantare. Jag kör för tillfället subbarna med ett Dynaco Mk3 slutsteg, nu blir det till att bygga något annat i förstärkarväg som är bättre på bas. |
MVH Bernt Mitt system
|
Edited by - Bernt Jansson on 2003/07/26 01:16:15 |
|
|
flintan
Member
663 Posts |
Posted - 2003/08/06 : 02:13:48
|
Vad använder du för element? Är det fortfarande dom billiga test elementen? |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2003/08/06 : 21:53:44
|
Ja, men det här låter långt bättre än vad jag förväntat mig! Pro Audio SW12 coatade med underredsmassa för att få ner Fs, ligger nu på ca 22 Hz. Se även http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=16987 |
MVH Bernt Mitt system
|
|
|
flintan
Member
663 Posts |
Posted - 2003/08/07 : 18:43:06
|
Ja den tråden har jag också läst. Tycker svalanders bygge är riktigt häftigt. Fast det är ju lite utrymmeskrävande. Jag är lite sugen själv på att eperimentera med sånna billiga basar och öppen baffel eller någon dipolsub pryl. Fast för tillfället har jag inga slutsteg, så då måste jag bygga eller köpa det först. Och sen har jag några andra projekt också. Men snart kommer ju skatteåterbäringen så då kanske det blir läge... En fråga, hur mycket coating har du smetat på konen? Borde inte Qts höjas ännu mer då, det är ju väldigt högt redan också. |
|
|
jan
Hög Fidelitet
701 Posts |
Posted - 2003/08/07 : 20:08:56
|
Enligt min erfaring er en hög Qt inte altid önskelig. Vist kan du unnlade equalisering, men om man foredrag det "snabba" og det rigtige "kick" som kommer från bra bas dipoler da tror jeg 0,6 - 0,7 er helt OK. Se ochså Linkwitch - han bruker Peerless XLS som er nete på omkring 0,2!
Mina dipoler ligger omkring 0,55 och med rumhävning er det kun få dB der skal kompenseras for, for at få frekvenser ned til Fs omkring de 30 Hz.
Noget helt annet er at anvendes dipoler som sub-woofere. Her tror jeg andre systemer (lukket, basreflex eller slave) er mere passende - specielt med hensyn til kobling til rummet och skabe det korrekte "tryck" som dipoler inte har. Mit kommende projekt bliver faktisk nya baffler der dækker områtet från 200 Hz ned til 40-50 Hz och så äkte sub-woofere herunder (sandsynligen Peerles XLS med slave).
|
Jan Nielsen http://www.pladespilleren.dk
|
|
|
Erik Johansson
70-tals OA!!!!!
873 Posts |
Posted - 2003/08/07 : 20:36:49
|
Hur tror ni att de nya Peerless SLS elementen skulle funka i dipol-subbar? Kanske för högt Fs?
Har funderat på att bygga ett par vanliga subbar med SLS 10 (eventuellt SLS 12) då de verkar minst sagt prisvärda. Dipol kan ju också vara intressant att prova.
/Erik |
Edited by - Erik Johansson on 2003/08/07 21:06:17 |
|
|
dkxdn
Starting Member
20 Posts |
Posted - 2003/08/08 : 14:41:25
|
Dipole er sagen og jeg er helt ening at især i den øvre bas/ nedre mellemtone er dipole i særklasse - Det er især her herrestemmer befinder sig og tit bliver mudret pga af rum resonanser. Jeg bruger selv dipole i området 80 - 600 hz se videre på min site:
http://home10.inet.tele.dk/dion/
og kig også under links
- Dion |
- Dion |
|
|
Topic |
|