HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Personlig HiFi
 Inspelning av hörlurar?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2003/07/11 :  08:50:36  Show Profile Send matte76 a Private Message
Jag köpte HiFi&Musiks testvinnare Philips SBC HS-900 hörlurar till min bärbara MD igår. Ljudet ska vara rent & detaljerat enligt recensionen, men jag tycker det låter ganska instängt och ljudet lite "långt bort". Kan detta bero på att hörlurar, precis som högtalare måste spelas in? Hur lång inspelningstid kan ett par lurar ha? Annars är lurarna kanon, sitter bra och så, mycket bärbara! Hoppas ljudet blir bättre med tiden. Min fråga är alltså: Behöver hörlurar spelas in, isåfall hur länge?

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - Bernt Jansson on 2004/11/27 05:50:44

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/07/11 :  09:16:05  Show Profile Send Timbre a Private Message

Visst skall dom spelas in men det brukar låta rått och "väldigt nära" i början.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/07/11 :  09:17:39  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Den huvudsakliga ljudkaraktären kommer inte att förändras på det sätt som du kanske önskar! Frekvensgången kommer inte plötsligt att bli korrekt, och distorsionen sjunker inte gradvis till plötsligt ohörbara nivåer.

Hörlurar har generellt mycket dålig ljudkvalitet. Alla typer låter kraftigt olika varandra, vilket tyder på att något är galet. När det gäller högtalare så är det också så, men inte alls i lika stor grad då man närmar sig högtalare som är "bra".

Det som händer en del när det gäller inspelning av lurar är att membranupphängningen mjukas upp något efter ett tag. Det skadar inte att låta dem spela över ett par nätter. Men som sagt, de kommer inte att förvandlas till några referenslurar tack vare inspelning. Men visst kan det bli en viss liten förbättring. Alla mekaniska system behöver lite "motion". T ex nya stora bokhyllor måste "sätta sig", innan dess knarrar det på grund av temperaturväxlingar och fukt i träet innan det slutar, det kan ta ett tag...

Lite OT:
Somliga påstår att Sennhesier HD600 kräver inspelningstid upp till ett halvår, varefter de börjar låta bra. Innan dess ska de tydligen låta "dåligt". Jag har hört ett flertal HD600, både nya och inspelade, alla har haft precis samma ljudkaraktär, inga avgörande skillnader. Mycket av orsaken till sådana utsagor kan handla om att man efter lång användning av dem har anpassat sig till deras ljudkaraktär. Dessutom ska man behöva byta kabeln, annnars är det heller inte bra! Och dessutom sägs de heller inte låta bra om man inte har en speciell hörlursförstärkare! Då är det kanske värt att överväga andra lurar, om man ändå "måste" skaffa tillbehör för mer än vad hörlurarna kostar... suck säger jag bara.

/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..

Edited by - Knoppen on 2003/07/11 09:19:51
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2003/07/11 :  09:17:46  Show Profile Send crion a Private Message
Låt dem ligga på till stereon eller nåt, två dygn borde räcka för att dem skall släppa upp lite. Och en sak till, en recension är en recension är en recension av en kommersiell tidning. Det är dina öron som bestämmer om en produkt är bra eller inte. Inte tidningarnas testpaneler.
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/07/11 :  09:48:19  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Ni får säga vad ni vill, men mina Grado SR325 krävde verkligen inspelningstid,
de fick ligga mellan två mjuka kuddar i 4 nätter, efter det tyckte jag att de
började låta jävulskt bra.

Likaså mina gamla Porta pro från Koss, de krävde också inspelningstid har jag för mig.
Tyvärr blev den bumliga basen bara bumligare..

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2003/07/11 :  12:13:30  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Knoppisen du gillar verkligen inte hd600. :) Jag tycker dom är bra.
Jag bor på irland så min vanliga anlägning står hemma hos mor i Sverige, här
har jag bara en cd, med hörlursstärkare och hd600. Jag tycker att dom låter bra
utan en speciell kabel, men funderar ändå på en ny kabel som du kanske kan se i en
annan post. Det går att byta kabeln på sennheisser, vilket inte är helt vanligt på andra
lurar, därför byter folk och provar runt. Precis som folk gör med sin vanliga hifi.
Andra högtalarkablar, signalkablar, nätkablar, nätfilter, shaktistenar och fan och hans moster.
Sen ska jag nog hålla med om att dom mår bra av en hörlursstärkare, men vilken "high end" lur
gör inte det?
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/07/11 :  12:39:06  Show Profile Send Knoppen a Private Message
C-I:Jag tycker att HD600 är okej lurar. Det jag mest reagerar på är folks skriverier att man måste göra en himla massa förändringar på dem innan det börjar låta bra.

NN: Så efter inspelningen försvann den horribelt vassa diskanten?
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/07/11 :  12:53:59  Show Profile Send Rydberg a Private Message
quote:
Somliga påstår att Sennhesier HD600 kräver inspelningstid upp till ett halvår, varefter de börjar låta bra. Innan dess ska de tydligen låta "dåligt". Jag har hört ett flertal HD600, både nya och inspelade, alla har haft precis samma ljudkaraktär, inga avgörande skillnader. Mycket av orsaken till sådana utsagor kan handla om att man efter lång användning av dem har anpassat sig till deras ljudkaraktär. Dessutom ska man behöva byta kabeln, annnars är det heller inte bra! Och dessutom sägs de heller inte låta bra om man inte har en speciell hörlursförstärkare! Då är det kanske värt att överväga andra lurar, om man ändå "måste" skaffa tillbehör för mer än vad hörlurarna kostar... suck säger jag bara
Mina lät skit i princip första halvåret, skillnaden mellan HD600 inspelad och oinspelade är milsvid. Kan man inte höra det ja då är man..........

I'm not a complete idiot, some parts are missing

Edited by - Rydberg on 2003/07/11 12:54:22
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/07/11 :  13:00:47  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Jo jag vet, jag syftade lite på dig i inlägget ovan faktiskt! Men du är inte ensam om det påståendet.

Oj det var en ny signatur du har!
Om jag skulle ha sådana skulle det nog fylla hela sidan och det vill nog ingen läsa. Och var har du din REL? Den såg jag aldrig! Och var är din Audio Research? Och var är dina Audiovector? Och Arcam... Är detta dina drömprodukter eller? Du glömde Denonloggan! Du har ju en DCD-635! Du glömde också AQ-loggan... Och Meridian... Och B&W... Har du bytt hela stereon eller?

Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2003/07/11 :  13:02:08  Show Profile Send crion a Private Message
Rydberg är du sponsrad eller?
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/07/11 :  13:09:50  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Knoppen, AQ finns med!! jag har inte bemödat mig att hitta Meridian och B&W.

Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2003/07/11 :  13:13:16  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Mina lät skit i princip första halvåret, skillnaden mellan HD600 inspelad och oinspelade är milsvid. Kan man inte höra det ja då är man..........
Härligt, då har jag en helt ENORM förbättring
att vänta på då.
Go to Top of Page

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2003/07/11 :  13:13:38  Show Profile Send Hotspur a Private Message
Den som (liksom jag) inte orkar med alla dessa signaturer kan ju
gå in i "profile" och välja "no" i "View Signatures in Posts?"!
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/07/11 :  13:17:57  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Back to normal!

När jag spelade på mina nyinköpta HD600 trodde jag att jag skulle börja gråta, de lät skit. Det dröjde lååång tid att spela in dem (halvår då jag bara spelade ett par timmar om dagen i snitt). Minst några hundra timmar är att fördra.

Go to Top of Page

rowa
Member

569 Posts

Posted - 2003/07/11 :  13:17:58  Show Profile Send rowa a Private Message
Jag använder ett par Sennheiser HD200 till datorn, funkar klockrent. Har inte märkt av någon inspelningstid, då de mest används till mp3or och spel.

MVH/ Niklas

Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/07/11 :  13:19:20  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Jaha? Å nu är alla märkena borta?

Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/07/11 :  13:23:16  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Japp, de togs bort av ","

Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/07/11 :  13:36:53  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Inspelningstid på ett halvår kan betyda litet vad som helst. T.ex. två timmar i veckan i ett halvår = 50 timmar vilket inte är en särskilt lång inspelningstid. Däremot är jag misstänksam mot märken där man hävdar att produkten måste spelas in flera hundra timmar för att låta bra. Vid det laget har den värsta irritationen över svikna förhoppningar lagt sig.
När det gäller hörlurar är det enklaste att köra in dem 100 timmar så slipper man fundera på om något man inte är nöjd med kanske försvinner eller om de kommer att bli ännu bättre. Jag körde in mina senaste hörlurar i fyra dygn på bordsradion i köket.
När jag köpte mina HD600 var jag mindre avancerad och brände in dem genom lyssning vilket gör det ganska svårt att uttala sig om skillnaderna. Jag tycker dock att de hade samma ljudkaraktär från början men de blev nog litet mer förfinade efter hand.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/07/11 :  13:49:46  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Från början hade mina igen bas alls knappt, de lät tunt och tråkigt, uselt helt enkelt. Min polare lyssnade på dem som nya en gån (inget vidare tyckte han) han provade dem några månader senare ocg då lät det betydligt bättre ansåg han ( och jag med).

Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2003/07/11 :  14:18:47  Show Profile Send Roq a Private Message
Rydberg: Håller med dig här - basen och fylligheten blir bättre med tiden.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/11 :  14:46:27  Show Profile Send Bravo a Private Message
Visst behöver lurarna spelas in, men grundkaraktären brukar kvarstå.
En viss instängdhet kan försvinna när lurarna släpper loss.

Bravo
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2003/07/11 :  19:51:27  Show Profile Send oliver a Private Message
Lite annat om dessa HD 600 när dom ändå är på tapeten, även jag äger ett par sådana.Hur man kan få sälja en så pass dyr lur med fullständigt vanvettiga kontakter till kabeln.Kort efter inköp började det glappa köpte ny kabel (Black Jaspis) som även den började glappa ganska omgående fick ny som kort därefter också glappade.Lessnade och lödde kabel direkt på kabel blecken innanför gallret(Supra dac)så nu funkar dom bra.Och inspelningstid behövde dom dock inte ett halvår vill jag minnas och dom låter faktiskt bättre med Supra Dac kabeln än original och Black Jaspis.
/////// Sven-Åke

Skeptiker
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/07/11 :  20:05:37  Show Profile Send marbrink a Private Message
Jag håller med Anders47, ca 100 timmar inspelning är väl lagom sen bör dom vara inspelade. Jag märkte stor skillnad på mina förra lurar HD590 och mina nuvarande Grado SR225 efter inspelning.
Go to Top of Page

Niklas Nord

6152 Posts

Posted - 2003/07/11 :  20:22:20  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

knoppis: "NN: Så efter inspelningen försvann den horribelt vassa diskanten?"

NN: nej den är faktiskt kvar där

Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/07/11 :  20:57:17  Show Profile Send marbrink a Private Message
NN: SR325 har vass diskant. Men jag tycker ändå inte Grados diskant ger sss-ljud som vissa andra lurar ger som har vass diskant. Har du förresten bytat till HD414 pads? Den bästa uppgraderingen du kan göra till dina grado. Bättre diskant, bas och komfort. De blir minst 20% bättre! kolla länken nästan längst ner på sidan. Där står allt du behöver veta.
http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=12501
Go to Top of Page

Niklas Nord

6152 Posts

Posted - 2003/07/11 :  21:00:13  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

jasså, jo jag har sett de dära padsen och funderat på att sätta i sådanna...
eller rättare sagt, BYTA UT.

mja, jag vet inte hur jag ska säga angående diskanten, jag tycker inte den är påfrestande, men jag har undrat ifall det är nått fel, eller om det skall vara så, de är rätt avsläjande bara kanske.

JAG ÄLSKAR MINA SR325, de är asgrymma! jag undrar om det finns bättre lurar under 5000:- faktiskt. inräknat då är utseendet i betyget !!!

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000