| Author |
Topic  |
|
neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts |
Posted - 2002/08/16 : 00:21:28
|
quote:
Ursäkta att jag går in här.Kan bara säga OTROLIGT OTROLIGT snygga horn
EAR,
Tack för dina vänliga ord   !
|
 |
|
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/08/16 : 00:23:59
|
Är dessa några drivers som du har erfarenhet av, Flint
Nej jag har ingen egen erfarenhet av 2"drivers alls. Bara några 1"are. Däremot har jag pratat med Löfving om dom och han lät så övertygande så jag trodde honom. Jag har också hört någon mer berömma dom men kommer inte ihåg i vilket sammanhang.
|
 |
|
|
Kraniet
Member

686 Posts |
Posted - 2002/08/16 : 00:41:09
|
Hur bra är det att använda vanligt massivt trä till horn? Borde man ite få en hel del resonanser i själva hornet? Jag tycker nånstans att trä är till musikinstrument och inte högtalare men det kanske bara är en ogrundad åsikt?
Nån plastkomposit borde väl vara mer optimalt? Typ som det Wilson använder och B&Ws Marlan som dom har i käglorna till nautilus högtalarna
Linn Genki NAD 1400 NAD 2200 Linn Tukan
Edited by - Kraniet on 2002/08/16 00:42:0 |
 |
|
|
malare
Member

273 Posts |
Posted - 2002/08/16 : 08:18:28
|
neriks
quote:
Är du snickare?
Finsnickare heter det visst när man gör såna saker som jag gör.
Det är inte så dumt att heta Målare när man är snickare för då kommer alla ihåg mig
Om du ska svarva stora diametrar så leta efter en svarv där du kan sätta en planskiva på baksidan av spindeln.
Mvh. Per Målar |
 |
|
|
neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts |
Posted - 2002/08/16 : 08:19:00
|
quote:
Hur bra är det att använda vanligt massivt trä till horn? Borde man ite få en hel del resonanser i själva hornet? Jag tycker nånstans att trä är till musikinstrument och inte högtalare men det kanske bara är en ogrundad åsikt?
Nån plastkomposit borde väl vara mer optimalt? Typ som det Wilson använder och B&Ws Marlan som dom har i käglorna till nautilus högtalarna
Japp, du har helt rätt! Trä medför faktiskt en hel del otäcka resonanser. Jag har dock inte upplevt några vid de lyssningstest som jag hittills har gjort. Vi får väl se om dessa upptäder när jag mäter upp hornet ...
|
 |
|
|
malare
Member

273 Posts |
Posted - 2002/08/16 : 08:23:33
|
quote:
Japp, du har helt rätt! Trä medför faktiskt en hel del otäcka resonanser. Jag har dock inte upplevt några vid de lyssningstest som jag hittills har gjort. Vi får väl se om dessa upptäder när jag mäter upp hornet ...
Det kan inte bli några resonanser i så tjock ek. I ett musikinstrument är trätjockleken bara några millimeter för att materialet ska kunna vibrera.
Mvh. Per Målar |
 |
|
|
neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts |
Posted - 2002/08/16 : 09:12:27
|
quote:
Det kan inte bli några resonanser i så tjock ek. I ett musikinstrument är trätjockleken bara några millimeter för att materialet ska kunna vibrera.
Per Målare,
Du är alltså snickare! Kul ! Vilket drömjobb du har, måste jag säga. Jag älskar trä, dess egenskaperoch olika former trähantverk. Min pappa är snickare och han har lite svårt att förstå min entusiasm. Han är för övrigt ganska trött på alla mina olika högtalarbyggen vid det här laget, eftersom det är hans vekstad som jag utnyttjar 
När det gäller resonanserna så är det förmodligen som du säger, åtminstone när det gäller så pass massiva trähorn som dessa. TAD TH-4001 används t.o.m i flera musikstudios vilket borde borga för bra ljudkvalitet!? Däremot så pratade jag med en ljudtekniker som hade mätit upp ganska mycket resonanser i ett trähorn som inte var byggd så pass massivt som mina horn eller TAD's horn. Rena fiol-lådan alltså ...
Kolla gärna in JK Audio Co i Taiwan (http://www.jkaudio.com.tw). De tillverkar verkligen härliga högtalare ... 

|
 |
|
|
Kraniet
Member

686 Posts |
Posted - 2002/08/16 : 15:32:52
|
Men alla material har resonanser. Även massivt trä. MDF har också resonanser precis som de allra flesta material. De enda undantagen är de speciella kompositmaterialen som är gjorda för optimal dämpning och stabilitet..
Linn Genki NAD 1400 NAD 2200 Linn Tukan |
 |
|
|
Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts |
Posted - 2002/08/17 : 16:42:09
|
quote:
quote:
Per Målare,
Du är alltså snickare! Kul ! Vilket drömjobb du har, måste jag säga. Jag älskar trä, dess egenskaperoch olika former trähantverk. Min pappa är snickare och han har lite svårt att förstå min entusiasm. Han är för övrigt ganska trött på alla mina olika högtalarbyggen vid det här laget, eftersom det är hans vekstad som jag utnyttjar 
När det gäller resonanserna så är det förmodligen som du säger, åtminstone när det gäller så pass massiva trähorn som dessa. TAD TH-4001 används t.o.m i flera musikstudios vilket borde borga för bra ljudkvalitet!? Däremot så pratade jag med en ljudtekniker som hade mätit upp ganska mycket resonanser i ett trähorn som inte var byggd så pass massivt som mina horn eller TAD's horn. Rena fiol-lådan alltså ...
Kolla gärna in JK Audio Co i Taiwan (http://www.jkaudio.com.tw). De tillverkar verkligen härliga högtalare ... 
Det där måste vara något av det vackraste jag sett i högtalarväg, tillsammans med dina.
/Erik
|
 |
|
|
neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts |
Posted - 2002/08/18 : 12:36:09
|
quote:
Det där måste vara något av det vackraste jag sett i högtalarväg, tillsammans med dina.
Tack !
|
 |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20863 Posts |
Posted - 2002/08/18 : 13:23:04
|
Neriks Det låter som om du skulle kunna starta upp en liten rörelse här. Då jag är lika nedgrävd i Jbl som du så lär du få en beställning från mig.
Vad jag verkligen gillar med dig o dina högtalare är att det verkligen ser proffset ut , jag kan bara drömma om hur det låter. Men jag har K2 kvar i minnet så jag får väl tänka på dom medans jag dreglar över bilderna.
Så ta nu ett FETT bank lån o dra igång tillverkningen !

Ha det bäst Joha |
 |
|
|
neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts |
Posted - 2002/08/18 : 15:07:40
|
quote:
Neriks Det låter som om du skulle kunna starta upp en liten rörelse här. Då jag är lika nedgrävd i Jbl som du så lär du få en beställning från mig.
Vad jag verkligen gillar med dig o dina högtalare är att det verkligen ser proffset ut , jag kan bara drömma om hur det låter. Men jag har K2 kvar i minnet så jag får väl tänka på dom medans jag dreglar över bilderna.
Så ta nu ett FETT bank lån o dra igång tillverkningen !
johan_björklund,
Kul att du gillar utseendet på högtalarna . Du skulle säker uppskatta ljudet oxå om du lyssnade på dem . Det finns faktiskt en del ganska långt gående planer på att starta upp en verksamhet där dessa högtalare är en del av planerna ... Problemet för mig idagsläget är tyvärr tid! Men det kanske löser sig framöver ... vem vet  
K2 är minsann inte några dåliga högtalare heller !
|
 |
|
Topic  |
|