HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Spikes och stativare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

poppop
Member

460 Posts

Posted - 2003/07/10 :  14:22:01  Show Profile Send poppop a Private Message
Kollade Reference Audios hemsida idag och deras tekniska rekomendasioner... Dom skriver att om man använder stativ till sina högtalare så ska man ha dämpkuddar mellan stativen och högtalarna. Man skall INTE använda spikes... Skarevaså? Jag som funderat på Soundcare Superspikes... Ska jag testa dämpkuddar istället och låta stativen stå direkt mot golvet? Nån som kan reda ut detta?

Mono är underskattat!

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/10 :  14:27:51  Show Profile Send Bravo a Private Message
Stativen skall väl stå på spikes mot golvet.

Jag tror att mycket beror på underlaget, man måste prova sig fram.

Bravo
Go to Top of Page

poppop
Member

460 Posts

Posted - 2003/07/10 :  14:32:23  Show Profile Send poppop a Private Message
Man kanske skulle hänga upp högtalarna i ett snöre i taket? (obs! skämtsamt... men varför inte förresten?)

Mono är underskattat!
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2003/07/10 :  14:35:59  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Ett billigt och bra sätt är att använda bluetac, eller häftmassa, mellan högtalarna och stativen.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/10 :  14:49:25  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag har använt bluetac i många år och det har fungerat hur bra som helst. Sativen kan ha spikes neråt eller nån annan lösning för att eliminera vibrationer, men som sagt det beror på underlaget. Jag har spikes på mina stativ, men jag har tagit en betongplatta mellan trägolvet och spikarna. Gör man inte så så måste man ha några hårda underlägg mellan spikarna och trägolvet eller underlaget.
Go to Top of Page

poppop
Member

460 Posts

Posted - 2003/07/10 :  14:56:15  Show Profile Send poppop a Private Message
Jo, jag använder häftmassa och spikes men med enkronor under... Så vitsen försvinner med dom. Men dom häringa Soundcare Superspikes verkar väldigt trevliga...

Mono är underskattat!
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2003/07/10 :  17:12:18  Show Profile Send crion a Private Message
Spikes med enkrona under är inget fel.. Bättre än att göra hål i golvet, men mindre elegant lösning än Soundcare superspikes.

Ang vad man skall använda mellan stativet och högtalaren. Högtalarn skall stå stadigt av egen tyngd, sedan kan du komplettera med något som gör att den sitter fast. Jag tycker inte det är lysande att använda dämpkuddar därimellan, då står inte högtalarn lika stadigt längre och ljudet borde bli mindre fast bas och diskant.

På trägolv är det viktigt att inte låta golvet sjunga med alltförmycket, då föreslår jag att man lägger till en Townshend Audio Seismic Sink, den gör väldig nytta på trägolv, den gör mindre nytta på cement:

Fullrangehögtalare
spikes
Townshend Audio Seismic Sink

stativhögtalare
tunt fästmaterial
stativ
spikes
Townshend Audio Seismic Sink
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/07/10 :  17:24:15  Show Profile Send marbrink a Private Message
jag kör med atacama nexus 6 med soundcare superspikes under stativen och häftmassa under högtalarna. Funkar otroligt bra!
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/10 :  17:31:21  Show Profile Send Bravo a Private Message
Soundcares Superspikes är riktiga höjdare, fungerar bra och räddar golvet.

Bravo
Go to Top of Page

Meyer
SW-hantering

209 Posts

Posted - 2003/07/10 :  21:44:21  Show Profile  Visit Meyer's Homepage Send Meyer a Private Message
Jag kör åxå soundcare superspikes på mina golvare + subben :)
Fungerar mycket bra!

lyssna först, bedöm sedan.
Go to Top of Page

Putteman
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/07/11 :  08:30:41  Show Profile Send Putteman a Private Message
Finns det någon handlare på nätet som säljer superspikesen så man kan titta lite på dom?

//Putteman
"Mannen som blev en gris..."
Go to Top of Page

bambadoo
Member

197 Posts

Posted - 2003/07/11 :  08:52:34  Show Profile Send bambadoo a Private Message
Prøv med Oasis. Det er det grønne stoffet som en bruker i blomsterpotter. Det er det beste tweaket for meg. Bedre enn spikes og bluetac.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/07/11 :  09:05:34  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Oj vad konstigt! Reference Audio snackar säkert helt i nattmössan att döma av alla tidigare svar!

Poppop, om man har vibrationsisolatorer mellan högtalare och stativet, så spelar det mycket liten roll vad man har mellan stativet och golvet. En grundregel är dock att stativet bör stå hufsat stadigt på golvet så att det inte kan vicka och glappa.

/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

poppop
Member

460 Posts

Posted - 2003/07/11 :  10:18:49  Show Profile Send poppop a Private Message
Knoppen, Med vibrationsisolatorer menar du förståss inte häftmassa som jag kör med... Ska jag göra så att jag kör med anpassade dämpkuddar från butik, samt tar bort spikesen från atacamastativen och låter dessa stå direkt på golvet? Hur blir det då med säkerheten på högtalarna? Ramlar inte dom i golvet (hemska tanke) om man råkar putta till dom på nån fest, eller om man har barn på besök?

Mono är underskattat!
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/07/11 :  13:16:45  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Med vibrationsisolatorer menar jag vibrationsisolatorer. "Anpassade dämpkuddar från butik" kan vara vad som helst. Fråga butiken om de vet vad kuddarna har för fjäderkonstant t ex. Du lär inte få svar.

Visst blir det mer "gungigt" med högtalarna vibrationsisolerade, förutsatt att man lagt det svängande systemet på den första resonansfrekvensen långt under 20 Hz. Men vissa vibrationsisolatorer är lite klibbiga på ytan så att högtalaren hålls fast en aning ändå. Om man är orolig för att barna ska välta dem, så kan man ju överväga golvhögtalare istället. Parantes: De mest instabila högtalarstativen jag hade, var ett par Linnstativ med endast tre spikar uppåt mot högtalaren. Högtalare på dessa stativ kunde lätt trilla ned!

Själv bryr jag mig inte om det är bra eller dåligt med vibrationsisolatorer eller spikfötter. Jag har ställt mina högtalare på handdukar för att det är lätt att finjustera dem då. Både spikar och vibrationsisolatorer "hugger" fast i golvet. Handdukarna funkar troligen till viss del som vibrationsisolering, men det är inte så viktigt eftersom mina högtalare är mycket tunga. Orkar inte mäta upp det...

Go to Top of Page

poppop
Member

460 Posts

Posted - 2003/07/11 :  13:24:16  Show Profile Send poppop a Private Message
När jag läser ditt senaste inlägg så känns det som om du menar att jag ska ha vibrationsisolatorerna mellan stativen och golvet (vibrationsisolatorer "hugger" fast i golvet).
Är det så du menar? Inte mellan stativen och högtalarna?

Mono är underskattat!
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/07/11 :  13:32:14  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Jaha oj, just när jag skrev så tänkte jag nog mest på golvhögtalare bara... Jag menar förstås att de är brukar vara lite klibbiga mellan vilka två ytor de än ligger emellan, kan alltså vara både mellan högtalare och stativ, eller mellan högtalare och golv.

Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/11 :  14:52:06  Show Profile Send Bravo a Private Message
Jag vill påminna mig om att jmlab på sina miniutopior kör spikar både mot golv och mellan högtalare och platta.
Allt verkar möjligt, man får nog prova sig fram till vad som låter bäst i det enskilda fallet.

Bravo
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000