HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 DIY stativ ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

rowa
Member

569 Posts

Posted - 2003/07/10 :  00:49:34  Show Profile Send rowa a Private Message
Köper förmodligen ett par mycket läckra stativhögtalare med valnötsfaner och skinn/läderbaffel den 25:e...

Någon som har tipps på nå fina DIY stativ som kan passa till dessa ??

Har klurat lite på trädgårdplattor och avloppsrör som sandfylls och målas, sen en platta på varje ende. Borde bli bra tungt och stabilt(?). Men tror att det skulle bli allt för fult och tråkigt..

MVH/ Niklas
ICQ: 21211745

PelleW
Member

311 Posts

Posted - 2003/07/10 :  01:11:33  Show Profile Send PelleW a Private Message
Håller själv på med ett par som består av två stycken gjutna betongrör som är 10 cm i diam med genomgående gängstav som sedan skall skruvas i en över- och underplatta. Hur det blir vet jag inte ännu, förhoppningsvis blir jag klar inom en snar framtid då de behövs till mina nybyggda stativare. Risken för mig är att den blir ostabil i sidled då jag tänkte placera ett betongrör fram och det andra bak. Ett sätt att avhjälpa detta är dock att gjuta tre rör per stativ och sätta dem i en triangel. Rören var mycket enkla att gjuta, bara att ta ett avloppsrör i lämplig storlek och kapa isär det med en sticksåg. Sedan sätter du rörklammer modell större eller tejp runt röret så det inte åker isär när man sedan fyller det med betong. Själv kapade jag ut runda skivor i mdf som jag satte som lock i botten och toppen på röret så inte betongen skulle rinna ut. Dessa fungerade också ypperligt att ha för att centrera gängstången i röret. Matchvikt per betongrör, cirka 12kg.

-Pelle

Edited by - PelleW on 2003/07/10 01:13:07
Go to Top of Page

bambadoo
Member

197 Posts

Posted - 2003/07/10 :  10:05:19  Show Profile Send bambadoo a Private Message
http://194.248.247.76/images/anlegg.jpg
Go to Top of Page

Revisorn
Member

380 Posts

Posted - 2003/07/10 :  10:07:25  Show Profile Send Revisorn a Private Message
Bambaddo; vilken räkfrossa!

Rowa - Du borde klona Sonus egna:




Edited by - Revisorn on 2003/07/10 10:11:46
Go to Top of Page

rowa
Member

569 Posts

Posted - 2003/07/10 :  11:52:24  Show Profile Send rowa a Private Message
Pellew: Det låter ganska intressant, iom att jag själv går byggprogrammet och min låtsaspappa är snickare så ska det inte vara nå problem att gjuta ett par stänger. Armerade du dina på något vis ?

Revisorn: Mkt läckra!! Men då bör man ha någon ritning av något slag ?

MVH/ Niklas
ICQ: 21211745

Go to Top of Page

PelleW
Member

311 Posts

Posted - 2003/07/10 :  14:47:57  Show Profile Send PelleW a Private Message
rowa:
armerade inte mer än med gängstången som är genomgående. Om de håller får tiden utvisa. Risken är väl att de kanske spricker någonstans. Men eftersom de var så enkla att tillverka så kan jag ta att jag får göra om ett rör.
Kan fixa en bild på dem senare ikväll om du vill se.

-Pelle
Go to Top of Page

Revisorn
Member

380 Posts

Posted - 2003/07/10 :  15:13:45  Show Profile Send Revisorn a Private Message
Jag har tyvärr ingen ritning, men de ser ju inte ut som de alltför svåra att kopiera. Med tex ek-limfog och betsning kan de nog bli ganska valnötslika. Höjden på stativen borde dessutom kunna gå att göra justerbar om man tittar på bilden.

/Björn
Go to Top of Page

rowa
Member

569 Posts

Posted - 2003/07/10 :  15:20:49  Show Profile Send rowa a Private Message
Det är nog inte allt för svårt att göra ett par liknande, det svåra är nog som du säger att få ytan rätt.

MVH/ Niklas
ICQ: 21211745

Go to Top of Page

mac
Member

286 Posts

Posted - 2003/07/10 :  15:26:39  Show Profile Send mac a Private Message
http://audionova.nu/docs/STATIV.htm

Enkelt så det förslår. Välj material efter tycke och smak. Jag byggde i limträ med genomgående synliga träplugg. Klarlack på det. Blev ganska snyggt.
Go to Top of Page

PelleW
Member

311 Posts

Posted - 2003/07/16 :  00:10:09  Show Profile Send PelleW a Private Message
rowa,
här är mina stativ under konstruktion:


Ska sen slipa och spackla spånskivorna och sedan klä dem i faner. Betongrören kommer jag att låta se ut som dom gör, tycker det ser rätt snyggt ut.
Dessa blev dessutom rätt tunga och stabila. Vikten slutade på 23 kg styck.

-Pelle

Edited by - PelleW on 2003/07/16 00:11:18
Go to Top of Page

thrap
Starting Member

14 Posts

Posted - 2003/07/16 :  00:21:24  Show Profile Send thrap a Private Message
Här är en bild på mina DIY stativ.

Stativen är tillverkade av ett 60 mm och två 34 mm järnrör som är sandfyllda, som botten och topplatta har jag använt 6 mm plåt som är utskuren med cnc-vattenskärmaskin(går säkert att få det bra utan CNC-maskin). Till "fötter" används Soundcare SuperSpikes som är fastskruvade med kupolmuttrar.
Go to Top of Page

PelleW
Member

311 Posts

Posted - 2003/07/19 :  12:10:06  Show Profile Send PelleW a Private Message
Här är de färdiga stativen:



-Pelle
Go to Top of Page

Belker
Member

504 Posts

Posted - 2003/07/19 :  13:10:49  Show Profile Send Belker a Private Message
Snyggt jobbat! Hur ska SD-fötterna sitta
Go to Top of Page

pricer
Member

176 Posts

Posted - 2003/07/23 :  15:08:02  Show Profile Send pricer a Private Message
Kanonsnygga stativ Pelle!

Vart kan man få tag i betongrör kapade i rätt längd?

Har du gjort tunn nerfräsning i plattan för rören eller står de direkt på ytan?

Har du kvar hålen för muttern så man kan efterdra och montera isär vid behov?

Edited by - pricer on 2003/07/23 15:22:48
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/07/23 :  15:35:13  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Betongrör är väll i själva verket papprör? Dom är enkla å kapa till själv, sedan fyllar man dem bara med cement...

Borde gå å köpa på ex. Bauhaus. Där borde de gå å kapa till om du inte har möjlighet att kapa själv.

Pelle; mkt snyggt! Gillar också att du lät betongen vara "naturfärgad" , snyggt!

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/07/24 :  01:31:38  Show Profile Send divander a Private Message
Man blir lite gjutsugen. Jag har aldrig testat men det verkar ju inte så svårt. Finns det olika cement som är bättre eller sämre för detta ändamål?

Oops! I did it again
Go to Top of Page

PelleW
Member

311 Posts

Posted - 2003/07/24 :  01:58:54  Show Profile Send PelleW a Private Message
Betongrören är gjutna i avloppsrör av plast som jag kapat en längsgående skåra i. Sen sätter man slangklammer runt röret och gör några runda plattor i t.ex. 22mm mdf som man pluggar igen röret med i botten. Borra ett 10mm hål i denna platta så är den perfekt att ha för att centrera gängstången i. Fyll på med cement och gör en likadan platta som håller gängstången centrerad uppe i röret. Gör man med papprör är risken att man aldrig får bort all papp från cementen. Blir rören lite för korta är det lätt att kapa en 5 cm lång rörbit som man trär på det färdiga betongröret, sedan skjuter man rörbiten tills det att toppen på den är på den längd man vill ha röret. Sen är det bara att ta fram plastic padding och spackla upp röret de milimeter som saknas.

Jag tog 2 stycken 22mm spånskivor till varje topp och botten av stativet. Sen borrade jag 2 stycken 30 mm:s hål i en skivorna som är nedsänkningen av mutter. Sen limmade jag ihop skivorna och fräste bort cirka 8 mm där betongrören blir nedsänkta. Sen fanerade jag allt och skar upp för hålen. Så det går att plocka isär stativen om man vill. Jag har även lagt en 4 mm tjock gummiskiva mellan betongrören och topp och botten för att jämna ut eventuella höjdskillnader och ojämnheter i betongen.

När ni gjuter, se till att vibbrera det ordentligt annars blir det inte snyggt, man måste få betongen att rinna ut i alla små skrymslen. Jag tog även en pinne som man kör ner i betongen som man hällt i röret för att få bort luftfickor.

Jag tror förresten det heter finbetong det jag gjöt med. Det är enligt de jag pratade med den finaste man kan få tag på i normal handel, och jag tycker den fungerade perfekt. Kostade cirka 90:- för 25kg som räcker till drygt 2 betongrör.

-Pelle



Edited by - PelleW on 2003/07/24 02:01:52
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.84 sekunder. Snitz Forums 2000