HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Cd med varibla utgångar?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mono
Member

53 Posts

Posted - 2003/07/08 :  18:03:58  Show Profile Send mono a Private Message
Nån som kan ge förslag på en vettig cd med volymkontroll. Har nämligen tänkt använde mig av cdn som försteg och som slutsteg tänker jag använda mig av vincent sp996.
Pris på cd får inte överstiga 7500kr om inte det finns någon bra anledning
tack på förhand

Mvh Mono

Ät gul snö, det kan vara öl

ésm
Member

256 Posts

Posted - 2003/07/08 :  18:12:12  Show Profile Send ésm a Private Message
AH! Njoee Tjoeb 4000 fick ju bra kritik i senaste HF. Jag har inte hört cdn så jag kan inte uttala mig ljudmässigt om den. Den är, som jag förstått det, uppgraderingsbar. Då borde du kunna hitta en prisklass som passar dig. Den har behandlats i tråden http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=15046

Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/07/08 :  19:39:04  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Pris på cd får inte överstiga 7500kr om inte det finns någon bra anledning

Eh, hur menar du då?

mvh

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

mono
Member

53 Posts

Posted - 2003/07/08 :  20:39:17  Show Profile Send mono a Private Message
Jag menar att om en tusing extra gör ett jätte lyft så kan jag väll överskrida min budget.

Ät gul snö, det kan vara öl
Go to Top of Page

odling
Starting Member

23 Posts

Posted - 2003/07/08 :  20:46:06  Show Profile Send odling a Private Message
Mitt förslag ligger 3000 kronor över, men det finns en bra anledning faktiskt.
Kolla in Quad 99 CD-P som kostar 10500 kronor. Jag sitter just nu och lyssnar på den som försteg med en Denon PMA 2000 IV som slutsteg och det låter helt ljuvligt.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/08 :  21:46:37  Show Profile Send MartinH a Private Message
Det är tyvärr inte många cdspelare som har en "bra" variabel utgång, den enda som jag vet har en bra sådan är Wadia, och dom är lite över din budget tror jag.
Sen så är det där med ingångsimpedans och så med slustegen, inte alla cdspelare orkar driva alla slusteg, tyvärr vet jag inte hur mycket som behövs och sånt, men jag vet att det kan bli lite problem ibland.

Och tyvärr är det inte den bästa kvaliten på den variabla delen, så resultatet blir inte det bästa. Visst ljud får man, men inte ens i närheten av vad man kan få av ett billigt försteg...

/M
Go to Top of Page

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/07/08 :  22:28:52  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
Accuphase har väl med variabel utgång? Hade förr i alla fall. Sopar banan med wadia, det lovar jag. Designen är dessutom i en klass för sig. Tyvärr är ju priset helt fel, men ändå.

Men jag tror en MartinH kan ha en poäng. Varför inte prova det där norska billiga försteget? Folk hade ju testat det och verkade väldigt nöjda.
Go to Top of Page

odling
Starting Member

23 Posts

Posted - 2003/07/08 :  22:38:05  Show Profile Send odling a Private Message
"Bra" variabel utgäng? Jag vill hävda att Quad 99 CD-P har en sådan även och den fungerar perfekt som försteg.
Jag har jämfört med direktkoppling mellan Quad 99 CD-P och Denon AVR-3802 som inte lät speciellt bra, sedan till Denon PMA 2000 IV som lät oerhört mycket bättre och sedan med direktkoppling mellan Quad 99 CD-P (som försteg) och Denon PMA 2000 IV och då lät det helt underbart utan att kosta skjortan (som det gör med Wadia och andra snobbmärken).
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/07/08 :  22:53:51  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
Quad 99 CDP är en bra CD-spelare med variabel utgång... Den enda nackdelen är att den inte har några analoga ingångar, utan endast digitala... men det är väl inget problem om man enbart använder digitala signalkällor... vilket du kanske gör?

//jakob

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/07/08 :  23:23:56  Show Profile Send f95toli a Private Message
odling: Menar du att du kopplade CDn till "pre-in" på förstärkaren? Lät det verkligen bättre att koppla förbi försteget i PMA2000 IV?
Go to Top of Page

odling
Starting Member

23 Posts

Posted - 2003/07/08 :  23:59:57  Show Profile Send odling a Private Message
Till f95toli: Jag kopplade inte alls så, utan Quad Cd 99-P till Power Amp-in på Denon-förstärkaren och använde sedan den inbyggda volymkontrollen i Quad 99 CD-P för att variera ljudet.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/07/09 :  00:17:56  Show Profile Send f95toli a Private Message
Det är väl ungefär vad jag menade. Dvs, du använde inte försteget i förstärkaren utan bara slutstegs-delen.
Att det blev bättre var lite oväntat.

Go to Top of Page

odling
Starting Member

23 Posts

Posted - 2003/07/09 :  00:25:10  Show Profile Send odling a Private Message
Jo, försteget i Quad 99 CD-P och slutsteget i Denon PM;A-2000 IV. Inget annat och det lät fantastiskt. Annars kan man använda den vanliga cd-ingången ochse hur de låter.
Go to Top of Page

JohnB
Member

182 Posts

Posted - 2003/07/09 :  01:51:13  Show Profile Send JohnB a Private Message
Till f95toli, varför anser du att det var oväntat bra resultat när försteget kopplades förbi? Det enda ett försteg gör ljudmässigt att att färga signalen och i vissa fall försärka den en aning, såvida det inte är passivt.
Så förutsatt att in och utimpedansen mellan signalkälla och slutsteg är välmatchat så är detta den bästa lösningen rent ljudmässigt.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/09 :  03:26:46  Show Profile Send Bravo a Private Message
Normalt så brukar det väl bli bättre om man kan koppla förbi ett steg i kedjan. (Om än inte alltid)

Bravo
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/07/09 :  09:27:25  Show Profile Send f95toli a Private Message
Men nu användes ju försteget i CDn istället så det blev väl inte färre steg i kedjan? Vill du ha bort förteget helt så får du gömma både volymkontroll, impedansanpassning+använda en CD-spelare som kan driva slutsteget effektivt.

Blev bara lite förvånad att försteget i CDn var bättre än i förstärkaren, PMA 2000 är ju en rätt bra förstärkare.

Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/07/09 :  09:37:52  Show Profile Send Knoppen a Private Message
JohnB, jag skulle vilja vända på dina ordavl istället till detta:

Det enda ett försteg gör ljudmässigt är att förstärka den en aning men i vissa fall så färgas ljudet. (Eller att minska nivån vilket är det allrs vanligaste)

Bravo, i fallet med försteg så är det inte säkert att det blir bättre bara för att man tar bort en pryl. T ex är impedansanpassningen mellan apparater viktig, för att minska kablars inverkan. Därför kan det bli _bättre_ ljud om man kopplar till ett försteg som har en lägre utimpedans än den anslutna CD-spelaren. (iofs hade du en liten reservation inlagd redan)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000