Author |
Topic |
|
Sakeo
Member
60 Posts |
Posted - 2003/07/08 : 14:53:09
|
Hej!
Jag har ett problem med akustiken i min ny lägenhet med betong väggar och öppen planlösning mot köket, det är så att basljudet inte infinner sig vid min lyssnings position utan ca en meter bakom den hur kan det komma sig? Ena högtalaren(Canton RC-L) har en portal vid sin sida där ljudet försvinner ut den andra högtlaren står vid en väg och hörn. högtalarna är utdragna en meter från vägen(baksidan av baffeln). Skulle det hjälpa något med att sätta upp ett drapperi i öppningarna mot köket?
/ Johan |
/johan |
|
Knoppen
Member
3244 Posts |
Posted - 2003/07/08 : 17:56:56
|
Tyvärr, draperier hjälper föga mot stående vågor. Dvs stående vågor är problemet hos dig.
Prova primärt att göra ommöbleringar av högtalare och lyssningsposition.
Det går att göra om öppningen till en resistiv basabsorbent. Den skulle isåfall bli MINST 30 cm tjock, jag förmodar att det kanske inte är vad du har tänkt dig. Man kan också göra andra typer av basabsorbenter på andra ställen. Obs! Ej "tubetraps"! Men för att göra en korrekt bedömning för att dimensionera korrekta åtgärder så måste man mäta ljudtrycksnivå som funktion av frekvens i rummet, efterklangstid och lite annat...
/Johan |
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
|
|
Sentinel
Member
180 Posts |
Posted - 2003/07/08 : 20:24:58
|
Bör väl vara ganska snabbt fixat. |
...sunkiga parasolldrinkar, billigt rödvin samt hifi. Det är livet det.. |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2003/07/08 : 20:43:07
|
Prova o sätt högtalarna närmare väggen o se om basen försvinner vid lyssnings position. Försök annars med att flyta dom lite i sidled. Funkar inget av det så får du göra som knoppen skriver. |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
Sakeo
Member
60 Posts |
Posted - 2003/07/09 : 19:32:54
|
Tack för era förslag. Hade bi-wire förut men kör nu single-wire(Tara Labs phase 3) och bara av det vart ljudet bättre, lugnare diskant och mer kontrollerad bas, jag som trodde det var bättre med bi-wire!? Jag får fortsätta att bygga basabsorbenter, men inte bygga igen öppningen, (hyresrätt)hade jag ägt lägenheten så gjort en sådan där basabsorbenter i öppningen. |
/johan |
|
|
|
Topic |
|