Author |
Topic |
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2003/07/08 : 01:17:03
|
Hej alla intresserade!
Jag har nu stoppat mina nyinköpta ART Q-dampers under mina Mezzoutopia. Det blev ett klart lyft, ljudbilden blev betydligt mer samlad, med ökat djup och lugnare diskant. Det musikaliska flytet ökade. I och för sig hade jag förväntat mig en förbättring, så jag är inte förvånad. Samma fenomen inträffade tidigare när jag bytte spikarna på SF Gran Piano Home mot de norska Superspikes. Dessa är ju justerbara så att de går att ordentligt anpassa alla fyra spikarna mot golvet.
Med andra ord: Högtalarnas stabilitet är av största vikt för att de skall komma till sin rätt. Det skall bli intressant att se om det ändrar sig om något/några dygn.
För övrigt tänker jag prova att se om eco-3 har någon effekt på kablarna. |
Bravo |
|
MacDaxy
Member
250 Posts |
Posted - 2003/07/08 : 01:39:41
|
Q-dampers finns helt klart med i den planerade uppgraderingen! |
Allt som skrivs på internet är sant. |
|
|
Ayn
Member
2799 Posts |
Posted - 2003/07/08 : 02:05:08
|
Det skall bli intressant att se om det ändrar sig om något/några dygn.
Behöver Q-dampers spelas in? |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips! |
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2003/07/08 : 02:31:01
|
Neej "Ayn", men jag tyckte någon påstod att det lät bättre sedan högtalarna satt sig.
Rätt eller fel, inte vet jag. |
Bravo |
|
|
Knoppen
Member
3244 Posts |
Posted - 2003/07/08 : 10:23:03
|
Om du förväntar dig en förbättring, så är det självklart att det _blir_ en förbättring, även om det kanske blivit sämre.
ECO-3: Så du är orolig för elektrostatisk urladdning som ger ett så höjt bakgrundsbrus enligt Nordost? Jag kan garantera dig att inspelningens brus och CD-systemets brus är högre!
/Johan |
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2003/07/08 : 22:05:37
|
Hej "Knoppen"!
Jo, jag hade förväntat mig en förbättring, men självfallet är jag kritisk nog att kontrollera detta. Så jag satte dem först under en högtalare och jämförde, den lät bättre. Det fenomenet kan vara en inbillning ja, men det viktigaste var att sammantaget i en riktig lyssningsposition ökade djupet i scenbilden, röster blev mer fokuserade och instrumenten lättare urskiljbara. Det senare är knappast någon inbillning, franförallt inte att röster från att ha varit obestämt flytande mellan högtalarna nu fick ett bestämt fokus. Detta är, anser jag, ingen försämring.
Gällande eco-3 så är det du som påstår att jag förväntar mig någonting, jag har bara sagr att jag, efter alla diskussioner bl.a på detta forum vill se om de har någon effekt.
MVH |
Bravo |
|
|
|
Topic |
|