HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Pinsamt Dali 8008!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Rishna
Member

185 Posts

Posted - 2003/07/05 :  20:48:56  Show Profile Send Rishna a Private Message
Hemma hos en god vän i helgen blev jag ombedd att ta en titt på hans högtalare som börjat uppträda underligt. Att diskanten ibland försvann berodde på att bi-wire-bläcken mellan terminalerna satt löst och det är väl normalt efter några års användande. Vad som däremot fick mig att höja på ögonbrynen var att det ena baselementet i höger högtalare var tyst som natten. Det sitter två baselement i var högtalare med varsin "egen" låda att spela i. Det nedre elementet var som sagt tyst och jag frågade min vän om han utsatt elementet för någon form av ringa misshandel och han svarade att ett föremål hamnat i närheten av elementet på nån fest men att det fungerat efter det. Jaja, jag drog ut(!) basreflexporten som precis bara satt instucken i den centimetertjocka baffeln. Väl inne i högtalarlådan kände jag efter med handen och min första reaktion på vad jag kände var att det av någon anledning satt någon form av slavbaselement i lådan. Märkligt men det kan väl vara möjligt. Jag lyssnade på den andra högtalaren och där satt minsann ingen slavbas utan en helt vanlig bashögtalare med magnet.

Aningen förbryllad kände jag vidare på det egendomliga elementet och tyckte mig känna vad som skulle visa sig vara talspolen. Men var var då magneten??? En närmare titt in i basreflexhålet avslöjade magneten som prydligt vilade i botten på högtalaren, mysigt omgiven av polyestervadd. Ut med magneten i dagens ljus och ett gott skratt!

Jag plockade loss elementet från lådan och fick nästa skratt, om än med en aning sympati för min kompis som tittade på. maken till skräp har jag då aldrig sett, inte ens på billigare lågprisvaruhus bilstereoavdelning. Elementkorgen var helt av tunn och bräcklig plast och den lilla magneten fastlimmad i plasten. Urusel kvalitet på hela elementet rakt igenom med klena detaljer och ett talspolegap så väl tilltaget att det med lätthet gick att föra talspolen flera millimeter i sidled utan att röra vid magnetväggarna. Att limma ihop elementet igen gick utan problem eftersom det inte krävdes någon som helst precision och inte heller spelade någon roll om magneten roterades ur sitt ursprungliga läge på plastkorgen. Kontaktlim och några decimeter hushållstejp och elementet spelade igen precis som innan det "tappat" magneten.

Slutsats: Min kompis har köpt ett par nya högtalare för 8000:- med löfte om att de är av hög kvalitet och spelar såväl rock/pop som klassiskt. Snygg finish och genomgående hög kvalitet var vad som användes som säljargument av såväl säljare som fabrikörens produktbeskrivning. Högtalarna kan inte ha kostat mer än en bråkdel av försäljningsbeloppet och Dali har bevisligen ingen som helst yrkesstolthet eller kvalitativt tänkande när de säljer sådant skräp till det oförskämda priset av 8000:-

Beklagligt!

rowa
Member

569 Posts

Posted - 2003/07/05 :  20:57:15  Show Profile Send rowa a Private Message
Jag hade ett par Dali 808.
Blev nyfiken på hur lådan var konstruerad och hur elementen såg ut.
Skruva låss alla element och granskade lådan.
22mm MDF i baffeln.
Helgjutna elementkorgar (?).
Enligt mig så verkade det vara av mycket bra kvalité.
Och ingen dålig kvalité, men han kanske fick ett söndagsex ?

MVH/ Niklas
ICQ: 21211745

Go to Top of Page

hali
Member

374 Posts

Posted - 2003/07/05 :  21:08:20  Show Profile  Visit hali's Homepage Send hali a Private Message
Låter nästan som falskmärkta lowbudget. Så riskigt ska väll inte Dali vara.
Kontrollera serienumret med Dalis fabrik eller liknande.

Inom datorbranschen blir sådant mer och mer vanligt. T.ex. 3com nätverskkort i finns ett antal "counterfit" varianter.

Say's who!?
Go to Top of Page

nokia
Member

145 Posts

Posted - 2003/07/05 :  21:14:42  Show Profile Send nokia a Private Message
Hej.
Vad var det för element?? Jag har haft ett par Dali 808 och i dom satt det ett par Scan Speak element av mycket god kvalite.. Dali 808 Är ju föregångare till 8008 och hade ett lägre pris om jag inte minns fel, det var ju ett tag sedan nu..


Go to Top of Page

jan
Hög Fidelitet

701 Posts

Posted - 2003/07/05 :  21:27:24  Show Profile  Visit jan's Homepage Send jan a Private Message
Sådanne ting er normalen for alle fabrikanter - inte bara Dali. Husk på at när du köper högtalere er der mange som tjener pengar på dem. Fabrikanten skal leva av det, samma gäller importören og butiken!

Den normale regelen er at en högtaleres produktionspris er ca. 12-15% af uttsalgsprisen. For Dalierne altså 500,00-600,00 pr. stk!
Det er inte unormalt at finne en ca. 250,- kroners Seas/Vifa/Peerless diskant (direkte pris från fabrikk om du köper tilstrækkeligen mange) i en högtalere til ca. 15.000,00 Skr. pr. stk.

Der er en helt klar grunn til at mange bygger selv!

Jan Nielsen
http://www.pladespilleren.dk
Go to Top of Page

Majesty
Member

104 Posts

Posted - 2003/07/05 :  21:37:54  Show Profile Send Majesty a Private Message
Korgen till mina Infinity alpha 20 är åxå utav nån sorts plast, men magneten var då rejält tilltagen på 6.5" basarna :)
Men att magneten hade lossnat

Edited by - Majesty on 2003/07/05 21:38:49
Go to Top of Page

Kaleid
fd. "Halbermensch"

733 Posts

Posted - 2003/07/05 :  21:57:51  Show Profile Send Kaleid a Private Message
Mycket intressant info Jan, tack för det.

Hade en gång i tiden Monitor Audio Silver 8i och på ena högtalaren var mellanregistret inte fastskruvat. Föll nästan ner på golvet men hann ta tag i den.

Har även haft ett par billigare Philips högtalare (2.000kr) och där satt kablarna inte ordentligt fast i elementen. Efter flertalet ggr då plötsligt en element la av fick jag nog och skaffade en lödkolv och ordentliga kontakter.

Sen kom jag på att de lät ganska illa...

Denon 2106, Canton le109, Pioneer 656 DVD, Creative Soundblaster AE-5, Denon RCD-M39
Go to Top of Page

Rishna
Member

185 Posts

Posted - 2003/07/05 :  22:09:56  Show Profile Send Rishna a Private Message
Det gick inte att utläsa fabrikatet på elementet, bara att det var tillverkat i Frankrike.
Go to Top of Page

nokia
Member

145 Posts

Posted - 2003/07/05 :  22:23:39  Show Profile Send nokia a Private Message
Okej.. jag tror Scan Speak elementen tillverkas i Tyskland..


Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/07/05 :  23:52:03  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Scan-Speak tillverkas i Danmark.

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/07/06 :  00:30:23  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Skulle det sitta Scan-Speak i Dali 8008? Brukar det inte sitta några av Vifas billigare i dom burkarna?

/Erik

Edited by - Erik Johansson on 2003/07/06 00:32:27
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/06 :  01:00:12  Show Profile Send Bravo a Private Message
Ja, man kan ju undra hur de riktigt billiga burkarna är konstruerade!

Bravo
Go to Top of Page

nokia
Member

145 Posts

Posted - 2003/07/06 :  01:01:24  Show Profile Send nokia a Private Message
Det vet jag inte, men det satt det i minna Dali 808.. Dali har Scan Speak i sina dyrare modeller iaf..


Go to Top of Page

dali
Member

322 Posts

Posted - 2003/07/06 :  09:10:50  Show Profile Send dali a Private Message
quote:
Den normale regelen er at en högtaleres produktionspris er ca. 12-15% af uttsalgsprisen. For Dalierne altså 500,00-600,00 pr. stk!
Intressant! Om det även gäller dyrare högtalare så skulle man alltså (i teorin) kunna bygga egna högtalare för 15.000 kr som innehåller lika bra komponenter som "märkeshögtalare" för 100.000?

Helt plötsligt känns inte högtalare över 10.000 särskilt prisvärda ...

Vill bara understryka att mitt forumnamn inte har någon som helst koppling till Dali högtalare.


--- Den som jämför med något billigare kan ibland känna sig riktigt jävla rålurad ---
--- Har absolut ingen koppling till Dali högtalare ---
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2003/07/06 :  09:31:37  Show Profile Send Cyber a Private Message
Intressant info jan angående tillverkningskostnad och försäljningpris...undrar just hur förhållandet angående tillv.kostnad och försäljningspris är för försteg och slutsteg osv..
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/07/06 :  09:54:54  Show Profile Send matså a Private Message
Mina har inte krånglat ett endaste dugg och mina kostar bara 3100 ute i affärerna (Audio pro Ego 515), bra låter de också. Så bara för att de lite billigare så behöver de inte låta apa.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/07/06 :  10:09:09  Show Profile Send Larsho a Private Message
Det är ju det jag har sagt hela tiden, folk jagar högtalarkablar för 20.000 kr och uppåt men tänker inte på vad som sitter inne i högtalarna, dåligt internkablage, taskiga element och sedan tror man att en svindyr kabel kan lösa alla problem, skit in skit ut

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

dekengren
Member

389 Posts

Posted - 2003/07/06 :  11:35:42  Show Profile Send dekengren a Private Message
Dali, som tur är består en högtalare av *lite* mer än högtalarelementen. Och köper man svenskt ändrar man i alla fall lite på den ekvationen - du får lite mera högtalare för pengarna (har jag inbillat mig).

Larsho, dom personerna kanske inte sitter på ett par Dali8008 får man hoppas? Jag tror inte Wilson Maxx, Audio Physics Avanti III, QRS Neptunus, MD Coltrane och andra på forumet populära högtalare har elementkorgar av plast eller internkablage av lakritssnöre. Fast man vet ju aldrig.
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/07/06 :  12:05:47  Show Profile Send Larsho a Private Message
dekengren

Jag tror man skulle bli mörkrädd om man tog sig en titt
på internkablaget även på mkt dyra högtalare, tyvärr

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/07/06 :  12:22:42  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Ofta har man räknat på interkablagets påverkan varför det kan bli apa om man byter till något "bättre".

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

dali
Member

322 Posts

Posted - 2003/07/06 :  22:13:47  Show Profile Send dali a Private Message
dekengren: Jo, men jag menade alla ingående komponenter. Alltså ett komplett högtalarpar för 15.000, exklusive arbete.


--- Den som jämför med något billigare kan ibland känna sig riktigt jävla rålurad ---
--- Har absolut ingen koppling till Dali högtalare ---
Go to Top of Page

dekengren
Member

389 Posts

Posted - 2003/07/06 :  22:52:43  Show Profile Send dekengren a Private Message
Dali, nä, tittar man på komponenterna så har du rätt i att man kan bli förvånad över hur billiga dom är i inköp. Jag menade bara att tittar man på helheten så består högtalaren av så mycket mer - särskilt high end-högtalare är ju normalt set svåra att klå på fingrarna då konstruktionen och hantverket kräver mängder av arbete och färdighet. Därför återstår nog i alla fall för en klåpare som mig att snällt betala...
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2003/07/06 :  23:21:55  Show Profile Send matson a Private Message
quote:
Ofta har man räknat på interkablagets påverkan varför det kan bli apa om man byter till något "bättre".


Nix! Så kan man inte räkna, om man inte då samtidigt skickar med en extern högtalarkabel eller rekommenderar exakta R och L värden.
Fast det gör ju alla seriösa tillverkare jag känner till iofs....

(Det är Qes som ändras förresten)

Mvh
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/07/06 :  23:27:34  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Ino har gjort det, även räknat med högtalarkabelns påverkan.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/06 :  23:28:50  Show Profile Send Xover a Private Message
Jag har råkat ut en liknande händelse med ett par LINN Index bashögatalarnas spiders var bara limmade en bit så mer än hälften av den var lös ?? Dynaudio ett par små tvåvägare kommer inte ihåg typen men gummikanterna hade lossnat från korgen pga dålig limning, Audax halva gummikanten på ett par 7" var inte limmade, KEFB139 1977 två styck talspolar som satt snett, på den tiden gick dom att justera men iallafall dålig koll har nog en del
Nu så här efteråt så kanske man skulle ha sparat fadäserna, jag var på besök i Motala Luxor för drygt 10 år sedan på den tiden tillverkade man högtalarelement, när vi kom hade nattskiftet limmat en pall små 4" felaktigt det var bara att slänga.

Edited by - Xover on 2003/07/06 23:33:44
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/07/07 :  02:01:15  Show Profile Send marens a Private Message
När jag öppnade ett par Dali 808 satt det specialtillverkade peerless basar/mellanregister samt vifadiskanter i dem. Även stora filterkomponenter av bra kvalitet direktlödda och limmade på en tjock träskiva samt feta "fåtrådiga" kablar.

Inte lät de något vidare bra för det.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000