HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Högtalarkablar med sep + & - kablar...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

K-man
Member

795 Posts

Posted - 2003/07/05 :  15:20:09  Show Profile Send K-man a Private Message
...för det första... ja... alla har separata + och - ledare, men jag syftar här på de där plus och minus inte ligger i samma kabel...

Har starkt för mig att jag läst i någon tråd här att det skulle vara ngn "självklar" nackdel med detta... men jag hittar inte... någon som har tankar runt detta?

Någon parameter som är "standard" på den typ av konstruktion?

...jo jag skall lyssna..... men lite intressant att ha teori oxå...även om jag struntar i den om det låter bäst...

\\K-man

Edited by - K-man on 2003/07/05 15:21:11

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/07/05 :  17:45:47  Show Profile Send Aton a Private Message
Jag tror att induktansen automatiskt blir högre om man skiljer ledarna åt (mer än nödvändigt, kortslutning är väl inte idealiskt). Titta t ex på Ixos. De flätar ledarna runt varandra, som jag förstått det är det i syfte att minska induktansen.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/07/05 :  20:32:58  Show Profile Send f95toli a Private Message
Induktasen blir högre och kablarna blir mer känsliga för störningar. Jag kan inte se någon poäng med att använda kablar där ledarna är seprarerade, vem använder det?
Har iofs sett DIY högtalarkablarkablar gjorda av koax så man borde väl inte bli förvånad.
Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/07/05 :  20:46:05  Show Profile Send peder47 a Private Message
f95toli frågade...*vem använder det?*

En tillverkare som har separata + och - kablar till varje högtalare i sitt sortiment är Purist Audio Design.

Peder

Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/07/05 :  20:47:31  Show Profile Send Aton a Private Message
Då är det väl därför det hörts åsikter om yllefiltar när deras ljudbild diskuterats? Hög induktans ger ju avrullad diskant.
Go to Top of Page

K-man
Member

795 Posts

Posted - 2003/07/05 :  20:51:01  Show Profile Send K-man a Private Message
f95toli frågade...*vem använder det?*

Även Van der Hul... använder sig av det på vissa modeller...

\\K-man
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/07/05 :  22:55:23  Show Profile Send f95toli a Private Message
Och varför har dessa (välkanda) tillverkare valt denna design? Den är ju knappast optimal om man vill minimera induktansen.
Go to Top of Page

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/07/05 :  23:29:22  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
Jag tror dom struntar i induktansen. Är dom bara tillräckligt dyra och har någon "sale hook" så går dom bra att sälja ändå. PAD var ju SÅ hippa för 10 år sedan. Tungvatten-skärmning och kyronetiskt behandlade, vem fan bryr sig om blaj som induktans i ett sånt läge?
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/06 :  01:03:55  Show Profile Send Bravo a Private Message
Jag tycker nog att de fortfarande låter bra förstås!

Bravo
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2003/07/06 :  09:51:06  Show Profile Send matson a Private Message
Tjena K-man!

Det som är lite trist med såna kablar är ju att ljudet ändras beroende på hur du placerar dom på golvet(eftersom C och L är "lösa" parametrar).

Har dock för mig att det finns någon rekommendation om att man skall tvinna dessa kablar ca 3 varv/meter och då borde inte induktansen bli så väldigt hög(det finns i varje fall många kablar med "låda" som har högre) om det är normala längder vi pratar om(2-3 meter).

Kabelkonstruktion handlar mycket om att väga olika parametrar mot varandra och här har ju då tydligen konstruktören prioriterat något annat än extremt låg induktans.

Återkom gärna med lyssningsrapport!


Mvh
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/07/06 :  10:22:55  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Det finns alltid världsmästare både i antiläger och pro-läger....

Här är en länk till ett gäng som funderat lite på helheten:

http://www.transparentcable.com/design/destech_techtalk.html

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

K-man
Member

795 Posts

Posted - 2003/07/06 :  10:26:18  Show Profile Send K-man a Private Message
OK, då har jag fått lite tankar...och har hittat lite annat på nätet oxå...så nu skall det jämföras... har en hög med olika kablar på golvet....och fler lär det bli innan man är klar...

matson: jag har oxå hört det där med att tvinna dem lite lätt...så det skall jag testa oxå...sedan får vi se om det kanske är annat som är VÄLDIGT godis på den kabeln....eller om det blir kablar med "lådor" som vinner?

Tackar.... får väl se om jag inte kan få ihop lite lyssningsintryck oxå....

\\K-man
Go to Top of Page

K-man
Member

795 Posts

Posted - 2003/07/06 :  10:27:48  Show Profile Send K-man a Private Message
Sladd,

den texten har jag läst allt för många gånger redan

....var och fick med lite fler kablar i förrgår...

\\K-man
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/06 :  12:42:54  Show Profile Send Bravo a Private Message
Sanningen är väl om jag förstått saken rätt, att flera parametrar i en högtalarkabel är oförenliga av typen, lite av det ena får du mer av något annat. Tillverkaren får helt enkelt bestämma vilka parametrar som är viktigast att åtgärda eller kompromissa sig fram.

Bravo
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/06 :  12:51:50  Show Profile Send Bravo a Private Message
Fast jag hade glömt bort det där med tvinnigen, dags att skrida till verket igen.

Bravo
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2003/07/06 :  22:33:00  Show Profile Send matson a Private Message
Tvinningen är nog ett måste för att det ska bli bra, men det borde finnas rekommendationer från tillverkaren.

Vad har Transparents kablar i denna tråd att göra?

Mvh
Go to Top of Page

bjorn
senior advisor

390 Posts

Posted - 2003/07/06 :  22:47:21  Show Profile Send bjorn a Private Message
Hej,

Om vi nu skall börja göra reklam för våra produkter i trådarna kan jag ju rekommendera Nordosts white papers på följande adress:

http://www.nordost.com/products/techpapers.html

Där förklarar man tankarna bakom sina konstruktioner och materialval.

Mvh

Björn Wiman
Audionord AB

Verksam i HiFi-branchen sedan 1987.

Edited by - bjorn on 2003/07/07 11:03:49
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/07/07 :  07:09:01  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Hej Matson:

Transparent är en kabeltillverkare, detta är en tråd om kablar. Man har på sin hemsida en ganska lättfattlig genomgång av olika parametrar vilka påverkar det slutliga resultatet. Naturligtvis är det skrivet och vinklat på ett sätt som bäst passar Transparent (eftersom detta är de parametrar som de själva ser som viktigast och tillverkar sina produkter efter) men sådana självklarheter får man ju överse med. Poängen är att det är sällsynt utförlig sida för de som vill sätta sig in i kabelfilsosofi, dvs allt är inte bara bättre för att det låter bättre utan man försöker ge en fysikalisk förklaring bakom detta.

Hur stämmer deras resonemang med Era erfarenheter? Är det bara induktansen som påverkar om en kabel är ljus eller mörk t ex? Jag har aldrig hört om en kabels resonansfrekvens i diskussionerna här på forumet. Inte heller om bandbredd kontra överföringshastighet.

Tycker också det verkar konstigt att köra med separata + och -, det enklaste sättet att fixa det mesta av elektromagnetisk skräp är ju att tvinna så att + och - "nollar" ut sig själva. De som har denna separata metod måste ju ha en förklaring? Nackdelen verkar ju vara väl känd menar jag.

Ofta när det pratas kablar så verkar allt så självklart och enkelt för Er. Om så vore skulle verkligen alla tillverkare göra på samma sätt.

Vilket inte är fallet som man kan utläsa av länken Björn gav för att bidra till den konstruktiva sidan av denna diskussion.

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

K-man
Member

795 Posts

Posted - 2003/07/07 :  11:03:52  Show Profile Send K-man a Private Message
bjorn, tack för ännu en bra länk! Om ni inte gör lite reklam lär man ju (eller iallfall jag...)missa en del gott....!

både den och "sladds" Transp-länk är trevlig lektyr!

\\K-man
Go to Top of Page

robban
Audio Concept

491 Posts

Posted - 2003/07/07 :  11:22:02  Show Profile  Visit robban's Homepage Send robban a Private Message
Hej,

Och för de av er som känner att ni bara måste läsa om kabeldesign adderar vi gärna ett par länkar ytterligare. Läs här om hur Analysis Plus och Audience filosoferar kring deras design.

Analysis Plus

http://www.analysis-plus.com/Pages/thedesign.htm


Audience

http://www.audience-av.com/cabledescription.htm


mvh, robban

  Ansvarar för distribution och försäljning av HIFI produkter via,
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/07/07 :  12:42:56  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Och om ni vill bli riktigt snurriga så läs alla dessa sidor som är länkade härifrån

http://w1.314.telia.com/~u31400390/lank3.html

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

K-man
Member

795 Posts

Posted - 2003/07/07 :  14:01:33  Show Profile Send K-man a Private Message
Massa länkar att läsa! Underbart! Kvällen....och några dagar till...är räddade! Tackar!

\\K-man
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/07/07 :  14:13:15  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Ja där ser man vad som händer så fort det ens andas om "reklam"...



Vi får ta kabeldesign - oavsett vem som tillverkar - i en annan tråd, om 23 år eller så.

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000