HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 CDP/transport + DAC. S.A.T. CDfix/TEAC/Audiomeca?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Nemo
Member

157 Posts

Posted - 2003/07/05 :  14:58:39  Show Profile Send Nemo a Private Message
Hejsan!

Jag behöver rekommendationer om en balanserad begagnad CD-spelare för max. 9000 kr (gärna lite billigare) eller en transport för max. 5500 kr eller en CD/DVD-spelare för max 3000 kr, som är lämplig att modda (hos Harmony Design) för användning som transport.

Jag funderar bl.a. på följande makapärer:

* S.A.T. CDfix: begagnad integrerad balanserad CD-spelare

* Alchemist Nexus: begagnad CD-spelare från 1997 (för användning som transport)
* Sony CDP-X3000ES: begagnad CD-spelare (för användning som transport)

* Audiomeca Kreatura: begagnad transport från 1996
* Teac P700: begagnad transport från 1995

Hur länge till kan en transport från mitten av nittiotalet förväntas fungera bra?

Jag hade en moddad Arcam DiVA CD72T tidigare och vill gärna ha en CD-spelare alt. transport + DAC med liknande ljudkaraktär (fast bättre så klart ). Jag värdesätter musikalitet, driv och rytm, samt nyansering, mikrodynamik och stereoperspektiv. Det får inte låta vasst eller kyligt; gärna neutralt eller något mjukt och/eller varmt.



Edited by - Nemo on 2003/07/06 16:15:17

hsivp
Gissa vad min förkortning betyder!

623 Posts

Posted - 2003/07/06 :  15:57:37  Show Profile  Visit hsivp's Homepage Send hsivp a Private Message
art dio dac en då? väldigt populär att modda tydligen.. =)
Go to Top of Page

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2003/07/06 :  16:18:13  Show Profile Send Hotspur a Private Message
quote:
Teac P700: begagnad transport från 1995

Sveriges Radio kan inte ha fel? Fyndläge?!
Go to Top of Page

Nemo
Member

157 Posts

Posted - 2003/07/06 :  23:26:25  Show Profile Send Nemo a Private Message
fridefors: Så du menar att SR använder TEAC P700?

hsivp: Jag har beställt en annan liknande DAC från Tyskland: M-Audio SuperDAC 2496. Den är balanserad och torde låta bra även utan moddning och kostar ungefär lika mycket som Art DI/O. Jag har dock inte hört av tyskarna sedan jag beställde den i tisdags, så de kanske har problem med att ordna en åt mig. Jag beställde en från Musikbörsen tidigare och fick svaret att den utgått ur deras sortiment. Art DI/O har väl inte balanserade utgångar, eller?

Om jag inte lyckas få hem en SuperDAC på öppet köp, eller liknande, så har jag tänkt skaffa en integrerad CD-spelare istället, så kom gärna med förslag på och omdömen om sådana också. Den bör ha balanserade utgångar och vara i samma kvalitetsklass som SAT CDfix.

Ingen som vet något om Audiomeca-grejen?



Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000