HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Buffert till gainclone?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

iffe
Member

352 Posts

Posted - 2003/07/05 :  00:31:15  Show Profile Send iffe a Private Message
Har noterat att fler än jag är intresserade av Joe Rasmussens version av en Gainclone. Det som utmärker hans variant är en rörbuffert innan potten (volymkontrollen). Jag har lite svårt att hänga med i alla teoretiska resonemang med inverterade kretsar hit och dit, men försöker återuppväcka lite begravda gymnasiekunskaper. Då det finns många som verkar kunna riktigt mycket om elektronik här har jag en fråga, borde det inte relativt lätt gå att ersätta rörbufferten med en IC-variant? Tänkte försöka bygga kompakt, och strömförsörjningen blir väl jobbig med alla transformatorer hit och dit i rörhybridversionen. Eller är jag ute och cyklar? Förklara isåfall varför.

Är för övrigt i en väldig ekonomisk knipa, så jag försöker kompensera att jag inte har råd att köpa delar med att försöka förstå och lära mig mer om hur saker funkar ;)

Joe Rasmussens rörhybridgainclonesida:
http://members.ozemail.com.au/~lisaras/

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2003/07/05 :  01:17:53  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
Men varför inte en version utan rör eller buffer, på så sätt gör man ju två flugor på smällen.
http://members.ozemail.com.au/~lisaras/sanstube.htm

Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page

iffe
Member

352 Posts

Posted - 2003/07/05 :  08:01:46  Show Profile Send iffe a Private Message
Tja, buffern fyller ju en funktion så det vore ju trevligt att behålla den även utan rör. Det var visserligen den versionen du länkar till jag hade planerat att bygga till en början, men har man inte råd kan man alltid lägga lite tid på olika funderingar.
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2003/07/05 :  12:43:51  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
Klart man kan lägga in en IC som buffer istället för röret. Men då måste man in med ett par spänningsregulatorer oxå. Allt beror ju på om du klarar att driva 10k inimpedans eller inte.
Klarar man 10k kan man bygga utan buffer, annars bör man köra buffrat.

Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page

Jesper_Nilsson
Member

494 Posts

Posted - 2003/07/05 :  13:10:13  Show Profile Send Jesper_Nilsson a Private Message
Jag håller på att utverdera en variant av "gainclone" som är uppdelade i flera moduler. En ingångsbufert med inverterande och icke inverternade utgång, en del bestående av endast själva effektsteget och glättningskondingar, en strömförsöjningsdel till effektsteget (i princip bara likbryggor) och en stabilicerad strömförsörjning till ingångsbufferten. Med detta kan jag sätta ihop allt från en vanlig gainclone utan ingångsbuffert till en ingångsbuffrad högeffekts gainclone med brygg-paralell kopplade utgångssteg.

/Jesper
Go to Top of Page

iffe
Member

352 Posts

Posted - 2003/07/05 :  13:45:47  Show Profile Send iffe a Private Message
Skrutten: Spänningsregulatorer måste ju dit om man kör med rör också å andra sidan (om jag inte missminner mig). Har ingen direkt koll på hur man implementerar en IC-buffer i praktiken, men jag tycker att tanken är intressant. Men visst, i de flesta fall funkar det antagligen utmärkt i Joe Rasmussens version utan rör.

Jesper: Det låter mycket trevligt, jag hoppas att du håller forumet uppdaterat i hur det går. Törs lova att det är fler än jag som vill veta.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000