HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Gainclone hmm... Tripath yes!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/04 :  23:06:07  Show Profile Send Xover a Private Message
Nu vet jag! man skall inte bygga en Gainclone eller Shitclone eller Bullclone varför? jo därför att det är gammmalt och mögligt luktar unket ungefär som en QUAD från GB dessa burkar från Mr Walker som levererades med en mängd lödfel.

Edited by - Xover on 2003/07/04 23:45:00

iffe
Member

352 Posts

Posted - 2003/07/04 :  23:24:14  Show Profile Send iffe a Private Message
Jag som hade planer på att bygga en gainclone, men nu har du med din slagkraftiga argumentation fått mig att inse att det är en dålig idé.
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/04 :  23:29:39  Show Profile Send Xover a Private Message
Precis gå till Tripath hemsida och kolla vad som är på gång knåpa ihop en sjuhelvetes stor nätdel och skruva fast en Tripathmodul, tro inte att BeO har den slutgiltiga lösningen på digitala slutsteg.

Edited by - Xover on 2003/07/04 23:46:24
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/07/04 :  23:41:57  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Xover:
Bör nog vara bättre rubrik på denna tråd...som jag inte ens förstår vad den handlar om!

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/04 :  23:45:46  Show Profile Send Xover a Private Message
Bytt är bytt och kommer inte igen!
Go to Top of Page

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2003/07/05 :  02:02:36  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
återkom när du byggt den-jag är nyfiken i en strut...


/rickard

I m only in it for the DIY
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/05 :  10:51:11  Show Profile Send Xover a Private Message
Jag är klart intresserad av att prova ett bygge med en HE och lämplig Tripathmodul undrar vem som kränger dessa komponenter.
Dom hade en färdig modul till PC alltså kort som passade i PCI portarna gav ca 10W
Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2003/07/05 :  11:11:26  Show Profile Send n/a a Private Message

Tripath? Är det digitala kretsar? Någon som har länk för mer info?

Gainclone gammalt och mögligt

Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/05 :  11:23:23  Show Profile Send Xover a Private Message
Ja Gainclone känns lite unket för mig


http://www.tripath.com/

Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/05 :  11:36:15  Show Profile Send Xover a Private Message
Denna krets TDA7293V har dom hos Schuro är det en variant på IC till Gainclone? för min del känns det som sagt lite unket detta är ju kretsar som dom har i alltiett stereo varför bygger man med sådant är det verkligen så bra att det är värt besväret.
De små digitala modulerna från Tripath har ju kretskort allt är klart för att skruvas fast i låda dessutom finns dom för batteridrift alternativt nätadapter.

http://www.schuro.de/Daten/STM/TDA7293V.pdf
Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2003/07/05 :  12:39:56  Show Profile Send n/a a Private Message

Tripath verkar ganska intressant. Är det någon speciell krets du är ute efter Xover?
Go to Top of Page

Jesper_Nilsson
Member

494 Posts

Posted - 2003/07/05 :  12:59:22  Show Profile Send Jesper_Nilsson a Private Message
I min mening är Gainclone klart värt besväret. Visst är det gammal teknik men de låter bra, är enkla att sätta ihop och det blir litet och kompakt.



Jag håller med om att digitala förstärkare är mycket intressanta, främst för att det blir mer naturligt att sköta all signalprocessering digitalt, ex filtrering, element/rumskorregering. Tripath har analog input. Smidigt och enklet men ger inte mycket mer fördelar än hög verkningsgrad. De låter säkert bra, med det finns det AB steg som gör med, gainclone tex.

/Jesper
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/05 :  13:22:19  Show Profile Send Xover a Private Message
Jomen så är det nog! Gainclone ser ju iallafall ut att vara Ok, om det skall vara till nått mindre krävande ändamål så är det ju relativt enkelt att få till ett slutsteg,lite komponenter blir det.
Jag blev intresserad av de digitala modulerna eftersom möjlighet fanns att driva dom från batteri eftersom jag har en idé liggande jag behöver en bra microanläggning till min laptop och ibland vill man lyssna på musik där det inte finns 230V två hål i väggen.
I min lilla värld tänker jag mig en High End preamp med digitalt slutsteg samt ett par bra högtalarlådor med hyfsad verkningsgrad.
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/05 :  16:46:35  Show Profile Send Xover a Private Message
Snygga kort kan du lägga ut layouten eller finns den att få på annat ställe, vill nog helst köpa om det finns.
Go to Top of Page

Jesper_Nilsson
Member

494 Posts

Posted - 2003/07/06 :  11:54:52  Show Profile Send Jesper_Nilsson a Private Message
Xover: du kan få köpa dessa (eller mycket liknande) mönsterkort av mig, se http://goto.glocalnet.net/audiosite.html/ Är du intresserad så skicka ett mail så vi kan komma överens om betalningsätt, frakt mm.

Annars kan du vänta någon vecka tills jag har utverderat en annan variant. I denna har jag särat på effektsteg och strömförsörjning till var sitt kort, sedan har jag en ingångsbuffert med inverternde och icke inverterande utgång, samt en strömförsörjning till dennna. Med dessa moduler kan man bygga lite vad man vill från vanlig gainclone till högefekts brygg-parallel kopplat steg ala Jeff Rowland Concentra.

/Jesper


Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/06 :  23:05:43  Show Profile Send Xover a Private Message
Det är mycket just nu eventuellt skall jag köpa en cnc fräs så jag ligger lågt med korten ett tag.
Go to Top of Page

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2003/07/06 :  23:08:39  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
CNC fräs ? lyllo dig :)

antar att du vill sälja dina tjänster då? typ frontpanels utfräsning :) :) :)

/rickard

I m only in it for the DIY
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/06 :  23:16:40  Show Profile Send Xover a Private Message
Vi får se vad det blir, det blir nog en för hobbybruk, men den lär gå att både fräsa ur plåtar och gravera med inte dåligt http://www.rcmodels.net/cnc/hobby/cnc.html
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/07/06 :  23:24:10  Show Profile Send henricsson a Private Message
Hur mycket måste man pröjsa för 1st sådan

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/06 :  23:39:30  Show Profile Send Xover a Private Message
Det beror på prislista finns på sajten men ca 6000:- beroende på om man kan hitta stegmotorer billigt och kanske kan göra elektroniken själv.

Men å andra sidan så kan man göra kretskort, lådor och gravera paneler åt sig själv, samt tjäna på att göra dörrskyltar till folk och fä som extraknäck.
Go to Top of Page

iffe
Member

352 Posts

Posted - 2003/07/07 :  15:57:11  Show Profile Send iffe a Private Message
Fascinerande, där snackar vi diy på en rätt hög nivå. Jag jobbar själv på en mekanisk verkstad, men ett dylikt projekt vore nog att ta sig vatten överhuvudet för min del.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000