HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Krell fråga till Björn
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2002/08/13 :  23:25:50  Show Profile Send David A a Private Message
Hej Björn, undrar om det är någon skillnad på äldre FPB serien och den med nya utseendet förutom CASTen?


"THE LEADER IN AUDIO ENGINEERING"

bjorn
senior advisor

390 Posts

Posted - 2002/08/13 :  23:47:25  Show Profile Send bjorn a Private Message
Hej David,

Mellan första generationens FPB serie och "C"-serien skiljer lite mer än CAST kortet då ingångssteget ändrades i samband med införandet av CAST. Ljudmässigt upplever jag skillnaden som att "C"-seriens förstärkare är lite mer nyanserade och än mer musikaliska i jämförelse med ursprungsserien.

Martin Collums recenserade FPB 400cx i senaste numret av Hifi News. Där nämner han även tidigare erfarenheter av föregångarna FPB 300 och FPB 300c. Enligt en subjektiv poängskala han använder för att ranka förstärkare, hamnade den ursprungliga FPB 300 på 35 poäng, medan efterföljaren FPB 300c fick 42 poäng. Dagens aktuella modell, FPB 400cx fick 60 poäng...

Rent tekniskt har man ett nytt ingångskort, infört CAST II och en effektivare bias justering, (numera 10 nivåer istället för 6, om jag inte minns fel). Detta resulterar i en bättre drivförmåga vid låga impedanser och en högre uteffekt.

mvh

Björn

Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2002/08/13 :  23:57:14  Show Profile Send David A a Private Message
Men det går även att uppgradera dom äldsta FPB till nyaste förutom utseendet har jag för mig att du sa tidigare.
Eller?
Törs man fråga vad en uppgradering till en FPB-600 skulle gå på?



"THE LEADER IN AUDIO ENGINEERING"
Go to Top of Page

bjorn
senior advisor

390 Posts

Posted - 2002/08/14 :  08:13:59  Show Profile Send bjorn a Private Message
Hej David,

Det går att uppdatera alla tidigare FPB modeller till senaste version, prestandamässigt. Den första generationen kan man dock inte uppdatera utseendemässigt. Då priset varierar från modell till modell, kan jag inte på rak arm ange kostnaden för en FPB 600 till FPB 700cx uppgraderingen, men jag återkommer ifrågan.

mvh

Björn

Go to Top of Page

Yps
Member

180 Posts

Posted - 2002/08/14 :  19:59:49  Show Profile Send Yps a Private Message
Då får jag också passa på och fråga en Krell fråga. Går det att uppdatera KAV-250a till något? Pris isåfall.
Det jag var ute efter är en extra kanal, och har sett att det finns/fanns en annan modell KAV-250a/3 som hade 3 kanaler.

Go to Top of Page

bjorn
senior advisor

390 Posts

Posted - 2002/08/14 :  20:21:40  Show Profile Send bjorn a Private Message
Hej YPS,

Mej veterligen går det inte att göra några uppgraderingar på KAV 250, varken till KAV 250/3 eller någon annan modell.

mvh

Björn

Go to Top of Page

Yps
Member

180 Posts

Posted - 2002/08/14 :  23:42:55  Show Profile Send Yps a Private Message
Ok, tack för infon.
Någon som kan rekommendera ett monosteg (för center-högtalaren) som matchar KAV-250a ljudmässigt fast i en något lägre prisklass ?

Go to Top of Page

bjorn
senior advisor

390 Posts

Posted - 2002/08/15 :  08:55:53  Show Profile Send bjorn a Private Message
Hej YPS,

Jag tror det är svårt att hitta en billigare förstärkare som till fullo liknar din KAV 250a i klang och prestanda.

Varför inte försöka hitta en KAV 250/3 att ersätta den befintliga KAV 250a med? Pengarna du får när du säljer 2-kanalaren borde göra kostnaden för extra kanalen anständig.

mvh

Björn


Go to Top of Page

Yps
Member

180 Posts

Posted - 2002/08/17 :  10:13:36  Show Profile Send Yps a Private Message
Jo, det är ju en lösning, däremot så finns det ju inte så många 3 kanaliga varianter på begagnad marknaden. Jag antar att den har ett nypris på ca 70-75k då? Om den nu går att köpa fortfarande ?

Mvh Magnus

Go to Top of Page

bjorn
senior advisor

390 Posts

Posted - 2002/08/17 :  20:13:41  Show Profile Send bjorn a Private Message
Hej YPS,

Jag minns inte priset exakt för KAV 250/3, men någonstans kring 65.000:-, vill jag minnas det var. Dagens motsvarighet, (KAV 3250 3x 250W), kostar 75.000:-.

mvh

Björn

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000