HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Lämplig uppgradering?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

misterx28
Member

86 Posts

Posted - 2003/07/04 :  13:58:33  Show Profile Send misterx28 a Private Message
Hade en tråd uppe här förut där jag frågade om råd. Den slutliga kombinationen blev. HK/670, Cambridge 500, QUAD 12L. Det är alltså den jag sitter och lyssnar till nu, och jag är inte riktigt nöjd. Ljudet är hyggligt mjukt och behagligt. Detaljerna är nog ok. I basen fattas det en del. Men jag bor i lägenhet,så det känns tillräckligt med bas trots allt. Det mest negativa som jag känner är att rösterna känns aningen dova och instängda. Förstår också att högtalarns uppgift är att förmedla "original ljudet", men jag tycker ändå inte att rösterna får den klang som dom förtjänar.


Som en sammanfattning kan nämnas att ljudet inte är nog kvalitativt helt enkelt. Detta trots att jag i princip endast haft "allt i ett anläggningar förut". Hur skulle ni ställa er angående en uppgradering till ett bättre ljud? Det får bli denna anläggning ett tag till ändå, men så småningom måste jag nog ändå börja tänka till angående en uppgradering. Eftersom ljudet inte känns nog bra. Jag ska först och främst nu finjustera detaljer såsom akustik osv. Men frågan är vad jag sen ska uppgradera till, och hur mycket det kostar?

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/07/04 :  14:08:01  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Tråkigt att köpa en ny anläggning och inte bli nöjd. Jag misstänker att Quadarna är boven i dramat. Quad-grejer brukar ofta beskrivas som runda och mjuka i ljudet och det kan nog upplevas som dovt och instängt. Detta är dock bara en gissning från min sida. Pröva att låna hem lite olika högtalare att jämföra med.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/04 :  14:10:53  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag skulle titta lite på kablage i anläggningen.. Du kan få en större förbättring än vad många tror !! Sen är det lite svårt att säga vad det är som gör att du får lite dovt mellanregister, det kan vara vilken del som helst i anläggningen.
Om dina högtalare är nya så kan det helt enkelt vara så att dom inte är inspelade riktigt än. Just mellanregistret kan släppa ordentligt på vissa högtalare när dom körts ett tag..

Sen har jag aldrig varit en stor fan av H/K, så en bättre störkare från nån utav de engelska firmorna skulle nog passa bättre. Men titta lite på kablarna och se vad som kan hända där, låna hem och pröva !!

Lycka till/Martin
Go to Top of Page

misterx28
Member

86 Posts

Posted - 2003/07/04 :  14:45:20  Show Profile Send misterx28 a Private Message
Jag ska beakta era synpunkter, tack. Ska ge det här tid att lägga sig. Men om jag inte blir nöjd med detta, kan skillnaden då tänkas bli markant, om jag gångrar investeringen med tre?

Jag har också tänkt på dessa martin logan och liknande. Det heter väl någonting i stil med elektro magnetiska högtalare? Vad blir skillnaden med sådana?

Edited by - misterx28 on 2003/07/04 14:49:56
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/07/04 :  14:52:26  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
elektrostater låter oftast öppet & luftigt, men om du inte köper ett par av de större modellerna kommer du sakna bas även från dem.

//jakob

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page

misterx28
Member

86 Posts

Posted - 2003/07/04 :  15:00:32  Show Profile Send misterx28 a Private Message
Ok, ja. Jag måste även passa på att berömma högtalarna/anläggningen, utan att ha några direkta referenser vill säga. Ljudet tåls att upprepas återigen att det är mjukt och passar säkert till jazz(?) Om man inte har allt för stora krav vill säga. Det är riktigt behagligt att lyssna på en del instrumental musik, även med lite högra ljud. Jag upplever ej att det skär sig.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/04 :  15:00:58  Show Profile Send MartinH a Private Message
Du kan få lika lufftigt och öppet ljud med många vanlig lådhögtalare, och elektrostater ( Martin L ) är trevliga men kan kräva stora rum och ganska bra med effekt för att låta bra..

Dock så har Martin L en vanlig bas, så du kommer inte sakna speciellt mucket bas där inte, men skule du ta n högtalare från Magneplanar så är det en magnetostat och då kan du få lite sämmre bas..även om jag inte saknat det direkt i dom 1,6 som jag lyssnat mycket till..
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/07/04 :  15:02:39  Show Profile Send henricsson a Private Message
Har du flyttat omkring dem ordentligt? Kablar gör sitt men jämfört med en ordentlig matta & lite lulllull på väggarna så tycker iaf jag kablar ligger fett i lä per investerad krona.

EDIT: Hur ser rummet ut?

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet


Edited by - henricsson on 2003/07/04 15:03:22
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/07/04 :  15:03:28  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
underbart! JAG själv upplever att det här med röster ofta är svårt att få till i billigare anläggningar... du måste nästan springa upp på betydligt högre prisnivå för att få till det bra. en högtalare som jag tycker presenterar röster väldigt bra är amphion xenon... men den kostar runt 30kkr. :/ med den är det dock så att man börjar lyssna på texten i musiken utan att tänka på det... just för att det låter så naturligt & är så lätt att höra vad de säger/sjunger.

//jakob

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/07/04 :  15:06:53  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
MartinH, de små ML-högtalarna presterar en högst beskedlig bas i jämförelse med vanliga lådhögtalare i samma prisklass. Tycker åtminstone jag... Sedan när du hoppar på de större modellerna, med 10-tums basar eller så... då är det klart att det blir rätt bra bas... men då kostar det en del.

//jakob

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/07/04 :  15:07:23  Show Profile Send henricsson a Private Message
Amphions lilla Helium+ är inte alls tokig heller, tror den ligger kring 7kkr. Där snackar vi tung bas fr en Seas 4½:a. Urmysig Focal-diskant, nu var systemet omsorgsfullt balanserat. Men som det lät.


Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet


Edited by - henricsson on 2003/07/04 15:16:05
Go to Top of Page

misterx28
Member

86 Posts

Posted - 2003/07/04 :  16:49:29  Show Profile Send misterx28 a Private Message
henricsson. 17-18kvm. Utnyttjar dock inte hela rummet, utan har högtalarna efter långsidan, i mitten på rummet. Ca. 2 meter isär, och jag sitter ca. 3m ifrån. Visst jag kan också tänka mig att kablar, möblering mm. lyfter anläggningen, absolut. Jag ska åtminstone försöka justera en aning.. Sen så hoppas jag att rösterna klingar ut en aning, allt eftersom högtalarna blir inspelade.

Jakob S. Mycket intressant att höra dina synpunkter på detta. Jag hade ett par "vindsförråds" högtalare och testade med lite innan jag fick dessa QUAD. Dom var sämre än QUAD, för att inte säga betydligt sämre. Men en sak märkte jag tydligt som skiljer dessa högtalare åt, när man lyssnar. Dom sämre högtalarna är golvhögtalare skall nämnas också. Jo, ialla fall.. När jag lyssnar på dom nya så lyssnar jag till musiken, och när jag lyssnar till dom gamla, så lyssnar jag mest till sången. Med det menar jag inte att rösterna återges på ett bättre sätt med dom gamla, men faktum kvarstår att det är "långt" kvar till en njutbar nivå på Quad 12L. Vad jag tycker, och till den musik jag lyssnar på.
Go to Top of Page

misterx28
Member

86 Posts

Posted - 2003/07/04 :  17:51:16  Show Profile Send misterx28 a Private Message
Jag måste tjata lite ytterligare. Nu har jag på Jakob Hellman på stereon, och frustrationen är påtaglig. Ljudet är instängt, och framförallt rösterna då. Men också musiken märker jag nu. Men det är ju tydligt att det inte räcker med denna måttliga prisklass som jag gav. Ljudet är mjukare och mera detaljerat än på en mycket billig anläggning, men nån skönsång är det ju definitivt inte. Om jag inte visste bättre, så skulle jag tro att Hellman sjunger. Vi ska ha det billigt, bara billigt, istället för: Vi ska bara vara vänner..

Tror också att man behöver ha större utrymme för musik. Det ursäktar åtminstone en aning.. Nej, nu vill det förbaske mig till att man fördelar lite budget til musiken. Och börjar trixa med både det ena ochd et andra för att få det bra. Men att ändra och trixa kan ju också göra en människa nervös. Speciellt mig, som har tummen mitt i handen, och känsliga öron.


Jakob S. Såg här nu att det var golvarna som du rekommenderade. Kanske var för att jag sa att basen var klen Nja, om det blir golvare så är jag nog ute fortare än kvickt, med värden i samma trappupgång dessutom.

Edited by - misterx28 on 2003/07/04 18:25:04
Go to Top of Page

SubZer0
Member

132 Posts

Posted - 2003/07/04 :  18:33:19  Show Profile Send SubZer0 a Private Message
Ungefär hur många timmar har högtalarna spelat? Nu vet jag inte hur det med Quad men många högtalare behöver 100h+ för att bli klokt inspelade. Samma gäller även för electronik och kablar.

//SubZer0
Go to Top of Page

optimus
Member

398 Posts

Posted - 2003/07/04 :  18:43:04  Show Profile Send optimus a Private Message
Det kan inte vara så att du har lite för stort rum till dessa små stativare?
Det gör säkert på sig en del...
Sen som SubZer0 säger så krävs det ganska lång inspelningstid innan det börjar släppa!
Go to Top of Page

misterx28
Member

86 Posts

Posted - 2003/07/04 :  19:22:21  Show Profile Send misterx28 a Private Message
Har spelat ca. 20 timmar. Dom är ju inte så förbaskat små egentligen, men det är klart att några golvare är det ju inte. Jag tror dock inte att rummet är för stort. Det mäter 5.75*3.75, och är rektangulärt, med ett sovavskiljningsutrymme(exempelvis). Jag spelar dom ungefär mitt på långsidan vända tvärs över rummet(3.75m). Har dom som sagt ca. 2m isär, och jag sitter ca. 3m ifrån.

Har märkt en annan intressant sak, när jag ligger i sängen och lyssnar. Som är placerad jämns med högtalarna, upplever jag tydligare röster, och kanske också ett behagligare ljud. Jag kommer kanske aningen närmare till där sången förmedlas. Men efter ett intuitivt dividerande, har jag kommit fram til att det inte kan vara hela fallet. Kanske nån ljudteoretiker kan komma fram med ett vetenskapligt/praktiskt svar till detta fenomen? Om man upplever ljudet bättre ifrån sidan om anläggningen är det väl ute med en , antar jag, "skratt". Men detta är bara en hastig reflektion, och inget som jag slutiltigt beöver tycka.

Nu hittade jag en ny knapp på förstärkaren. "Source direct". Jag tryckte in den, och jag tycker mig känna ett bättre tryck i musiken. Kan det stämma?

Edited by - misterx28 on 2003/07/04 19:33:01
Go to Top of Page

optimus
Member

398 Posts

Posted - 2003/07/04 :  19:44:22  Show Profile Send optimus a Private Message
"Source direct" kopplar bort bas och diskant-kontrollerna. Man brukar säga att dessa skall vara bortkopplade (eller ställda på 0) för att komma så nära inspelningsoriginalet som möjligt.
Själv köra jag alltid med dessa av och så gör även de flesta jag känner... Det var innan när man var lite bastokig som man kunde dra på basen lite extra.

Jag tror lite på att h/k'n kanske inte är vad du var ute efter. Känner en kille som kör Quad 12L och
Cambridge A500 och han är jätte nöjd... Har själv aldrig hört denna kombinationen så jag kan inte kommentera.
Go to Top of Page

misterx28
Member

86 Posts

Posted - 2003/07/04 :  19:55:02  Show Profile Send misterx28 a Private Message
Ok, jo. Beställde den förstärkaren först, men returnerade den. Det här med sidolyssningen som jag angav ovan, var inte fullt så konstigt som tycktes. Mina öron blir alltså inte placerade jämns med, utan diagonalt vid sidan om snarare.
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/07/04 :  20:27:03  Show Profile Send Aton a Private Message
Att din HK skulle orsaka ett dovt lite instängt ljud tror jag du kan utesluta. Jag har haft den förstärkaren under en period och den spelade helt öppet. Jag gissar liksom du på högtalarna. Och en instängd ljudkaraktär lär inte försvinna med inspelning, tror jag.
Go to Top of Page

peter_gbg
Member

529 Posts

Posted - 2003/07/04 :  20:35:55  Show Profile Send peter_gbg a Private Message
Du har bara spelat anläggningen i 20 timmar. Jag tycke persnoligen att min anläggning lät riktigt inspelad först efter ca 150 timmar. Har dina högtalare metalelement? I så fall tar det minst 150 timmar innan de är inspelade. Låt stereo stå och gå och bli inspelad. Sen kan jag säga att jag har också haft ett instängt ljud men en bättre nätkabel till cd-spelaren löste detta. Men som sagt spela in först. Laborera med kablar senare när du vet hur det låter och vet åt vilket håll du vill gå.
/Peter

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=53743
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/07/04 :  20:39:14  Show Profile Send henricsson a Private Message
Mitt tips är att du köper två snyggta/stora påslakan eller dito. Köper lika stora plattor gullfiber, 5cm tjockt kanske. Sen kanske du kan placera högtalarna ännu lite närmre sidoväggarna så basen får lite stöd. Det blir inte många kronor.
Jag tror inga kablar i världen fixar stående vågor.

Det ska finnas en smart beräkningsprogram (tysk site) för stående vågor där man matar in dimensionerna o violá får man fram vilka våglängder som är extra jobbiga.
Någon som vet var den finns

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet


Edited by - henricsson on 2003/07/04 20:50:03
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/07/04 :  20:41:41  Show Profile Send henricsson a Private Message
Håller med Aton, hade själv en 670 hemma för ett tag sedan och jag tyckte den för mycket pondus i mellanregistret. Ingen höjdare i mina öron faktiskt, men jag tror inte HKn är den största boven i dramat.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2003/07/04 :  20:57:16  Show Profile Send Roq a Private Message
misterx28: Lugn, lugn... Jag håller med övriga som tycker att allt (framför allt Quadarna) behöver spela in sig ett tag. Jag känner igen mig i din situation - höll på att titta mig omkring efter nya grejer strax efter att jag fått hem en ny CD-spelare och nya högtalare! Nu låter det bra efter inspelning. Om det fortfarande låter skräp om 6 veckor kan du börja fundera på övriga förändringar i systemet.
Mvh Urban
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/07/04 :  22:13:42  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Om man jämför ljudet med mina gamla H/K receiver med min Amplifix var det som att säga att innan lät högtalarna: lite avskalade i toppen, sången lät smal och tunn, basen gick inte riktigt djupt musiken saknade attack och dynamik, etc etc.
Med amplixen lät allt helt fantastiskt bra: Ljudet upplevdes som helt öppet, luftigt och klart från lägsta bas till högsta diskant, sången fick en närvaro och vitalitet som jag inte hade kunnat drömma om och ja, rappheten blev bra mycket påtagligare och dynamiken var fantastisk, det var ett rejält lyft. Så, det kan vara mycket som gör att du inte sitter nöjd.
Men mitt råd är att testa med lite dyrare förstärkare och cd.
För mig gjorde det underverk med högtalarnas ljud
(som jag i och för sig gillade före uppgraderingen också!)
Men det är klart, är dom inte riktigt inspelade så vänta så klart en tid och avvakta.
Billigare högtalare kan låta fantastiskt bra med riktigt bra elektronik, bara dom låter ok i grunden, sen blir det bara bättre o bättre...!
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/07/04 :  22:36:36  Show Profile Send henricsson a Private Message
Visst har inspelning med saken att göra. Men om mannen tycker det låter bra i sängen o inte i sweetspot, hur kan det då rimligtvis bli mycket bättre med inspelade element

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/07/05 :  05:00:02  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
misterx28!

skrämmande det där... att trots att golvhögtalarna är sämre... så upplever du dem som mer lättlyssnade... eller har jag fel?

hur mycket pengar är du beredd att lägga om du skulle uppgradera något?

oinspelade högtalare låter inte lika avslappnat & låter inte ljudet släppa lika lätt från högtalarna som inspelade gör. men att det skulle kunna förändra klangen finner jag lite otroligt.

//jakob

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000