HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 låter bara ur en kanal på förstärkaren...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

NiclasLundberg
Member

231 Posts

Posted - 2003/07/03 :  20:14:22  Show Profile Send NiclasLundberg a Private Message
Hej


Skulle spela en skiva idag och upptäcker direkt att det bara låter ur höger högtalare. Stänger genast av och byter höger/vänster och A/B på kablarna på förstärkaren. Då låter bara den vänstra..

Så det är tydligt att det är förstärkaren som det har hänt något med. Räknar inte med att få något exakt svar på vad det kan vara för fel men jag frågar er ändå.. Alla idéer och tips är välkomna!


mvh en något orolig Niclas..

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/07/03 :  20:34:18  Show Profile Send Flint a Private Message
Kanske oxid. Vrid lite fram och tillbaka på signalväljare och alla knappar och funktioner du kan hitta om du har sånt. Med lite otur så kanske en kanal har havererat. Kanske en säkring. Kablar hade du ju skiftat så det bör ju vara förstärkaren. ?
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/07/03 :  21:00:04  Show Profile Send brumel a Private Message
Eh om du skiftar kablar mellan kanalerna och det resulterar i en förändring kan det ju vara kablar/kontakter/högtalare också. Vore ena kanalen död så borde det framgå genom att koppla korsvis mellan a/b paren fram och tillbaka. Ingen förändring - en kanal är kaput. Ja du kan ju testa hörlurar också.

edit: jag dabbade mig Höger kanal till vänster högtalare. Tyst
Vänster kanal till höger. Ljud. Tvärtom. Ingen förändring. Möjlig orsak: högtalare eller kablar.
Om höger högtalare plötsligt får liv om du kör den med höger kanal så är kablaget eller högtalaren friskrivna.
Så är det. Skifta signalkablar för att kolla källan. Händer ingenting är det förstärkaren.

Hifiarkeologen

Edited by - brumel on 2003/07/03 21:56:18
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/07/03 :  21:15:36  Show Profile Send yalpa a Private Message
och så kolla källan också...kanske den är död...
Go to Top of Page

NiclasLundberg
Member

231 Posts

Posted - 2003/07/03 :  21:32:31  Show Profile Send NiclasLundberg a Private Message
Hehe..

Ni får ursäkta mitt inlägg. Kollade garantin på förstärkaren och cd som jag köpte samtidigt. Garantin går ut om ca en vecka. Tur i oturen att den gick sönder nu måste jag nog säga :). Ska lämna in alltihop för genomgång.

Tack för era svar ändå!


mvh Niclas
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000