| Author |
Topic  |
|
|
Hotspur
fd. Fridefors
23 Posts |
Posted - 2003/07/03 : 17:34:53
|
Jag blir så himla trött. Oftast fungerar det fantastiskt bra att göra hifi-affärer här och hos Hifimagasinet, jag kan göra en lång lista över det ömsesidiga förtroende som florerar mellan hifi-fantaster i vårt avlånga land (som t.ex. då en för mig helt okänd kille i Norrland förskottsbetalade mina Canton Digital 1.1 och sedan lugnt inväntade dessa jätte-paket).
Ibland går det dock snett och just nu är jag oerhört irriterad på vilket sätt en Hififorum-medlem (kallar honom Kalle hädanefter) hanterar en hörlurs-deal. Det började med att jag upplyste denne om att mina lurar var till salu för XXX:-, det tog några dagar innan Kalle hörde av sig med följande rader i ett PM: quote: Sent - 2003/07/02 : 08:54:06 Hej! X50:- inkl. frakt bjuder jag.
Fint, tänkte jag och accepterade genast budet. Jag bifogade mitt kontonummer och förklarade att jag skulle skicka lurarna så fort överföringen var synlig. Det gick två arbetsdagar utan att jag hörde något, då mejlade jag Kalle och frågade om överföringen var gjord? Fick då raskt följande svar: quote: Sent - 2003/07/03 : 16:39:31 Nope! Vill veta skicket samt inköpsdatum. Har hört att kuddarna slits lätt, hur ser dina ut?
Jag blev då sur och förklarade på ett tydligt sätt (utan att vara otrevlig) att man ställer alla frågor innan man lägger ett bud. På detta har jag ännu inte fått någon reaktion men jag räknar med att det löser sig, eftersom lurarna är i absolut nyskick.
Sensmoral: Snälla köp- & säljspekulanter: Skaffa er all nödvändig information innan ni lägger några konkreta bud! I detta fall spelare det väl inte såå himla stor roll, men tänk den dagen man accepterar ett 50K-bud och sedan får frågor och prutförsök som svar...
PS: Kalle är ursäktad, jag vill bara passa på att använda detta exempel för att på ett pedagogiskt (?) sätt förklara hur man inte gör affärer. Här eller någon annanstans. Ett jämförande fiktivt exempel: Säg att du ropar in en Krell på en high end-auktion, tror du att det går att ställa kompletterande frågor och sedan ev. dra sig ur den affären 
MVH Stefan
|
|
|
mabron
Member

572 Posts |
Posted - 2003/07/03 : 18:48:33
|
Kan bara hålla med. En annan sak jag retar mig på är: Om man sätter in en annons om att man vill köpa något so bör man väl orka svara i vilket fall som helst. Även om det inte" passar" |
 |
|
|
Dimitri
Member

1050 Posts |
Posted - 2003/07/03 : 19:48:08
|
En annan reflektion, för att undvika onödiga inlägg som smetar ut annonsbudskapet vore det bra om man skrev direkt att grejen finns i t.ex Gävle. Sedan tror jag att andra frågor kunde avhandlas via PM t.ex "varför säljer du". Jag har svårt att se frågans berättigande. Det går ju inte att svara "för jag tycker att denna förstärkare är kass" även om det hade varit det mest ärliga om man nu tycker så. Dimitri |
 |
|
|
DasKapital
Member

614 Posts |
Posted - 2003/07/03 : 20:06:25
|
| Frågan är om inte ett bud till och med är juridiskt bindande om du som säljare accepterar det inom skälig tid? Nåväl, droppa inte bud omkring er utan att verkligen vilja köpa grejerna, det håller jag verkligen med om. |
Ino Audio for life |
 |
|
|
Jadde
Member

1166 Posts |
Posted - 2003/07/03 : 20:39:13
|
Hej, det är jag som är Kalle
Naturligtvis ska man inte lägga ett bud om man inte är seriös. Jag la budet för att se om du accepterade det, tänkte om du gör det så köper jag dem, om inte har vi sparat tid genom att slippa svara på/skicka diverse PM angående skick etc. Ber så hemskt mycket om ursäkt.
Först:
"Jag blev då sur och förklarade på ett tydligt sätt (utan att vara otrevlig)"
quote:
Sent - 2003/07/03 : 16:48:36 Alltså: Du bjöd X50:- och jag godtog det budet. Frågor ställer man INNAN man lägger ett bud!
Kan tillägga att innan jag skrev:
quote: Sent - 2003/07/03 : 16:39:31 Nope! Vill veta skicket samt inköpsdatum. Har hört att kuddarna slits lätt, hur ser dina ut?
Så hade jag fått:
quote: Sent - 2003/07/03 : 16:22:56 Nå, har du satt in pengar i dag?
Lite provocerande - därav mitt svar.
Tycker personligen inte om att göra affärer via mail, utan föredrar hellre telefon eller personlig kontakt. Små nyanser kan annars feltolkas, vilket jag tror är fallet här. |
Edited by - Jadde on 2003/07/03 21:13:40 |
 |
|
|
Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts |
Posted - 2003/07/03 : 21:03:38
|
Ja det är väl att ni inte kan vara lika kunniga som Hr F när ni gör affärer....
quote: Sent - 2003/07/03 : 16:22:56 Nå, har du satt in pengar i dag? 
Hyffs gäller väl alla...( förutom mig självklart ) |
Konsult hos Consulterna |
 |
|
|
Hotspur
fd. Fridefors
23 Posts |
Posted - 2003/07/03 : 21:15:05
|
Ursäkten är - som sagt - godtagen, Jadde.
Visst kan man tolka dessa gubbar (    ) lite hur man vill men kärnproblemet är budet: Man lägger inte ett bud "för att kolla", det gör man innan man lägger budet. Det är lätt att göra fel, även för mig. Jag frågade just vad en herre ville ha för sina utannonserade (utan pris) high end-prylar, "Vad hade du hoppats få för dessa?" och fick svaret: quote: Endast seriösa spekulanter tack!
Jag skrev inget annat än ovanstående och använde inga gubbar heller, men sättet jag frågade om prisidén räckte för att jag snabbt skulle vara avförd som oseriös... 
|
 |
|
|
Jadde
Member

1166 Posts |
Posted - 2003/07/03 : 21:42:00
|
Håller med, ett bud är gällande. Ville bara ha en bekräftelse på skicket. Ja just det - endast seriösa spekulanter tack!  |
 |
|
|
yahriel
Member

468 Posts |
Posted - 2003/07/04 : 15:17:29
|
Jag tycker det vore förträffligt om alla kunde skriva ämnesraden enligt följande mall:
Märke, modell, säljarens hemort, pris
Exempel
"Cambridge Audio, A500, Stockholm, 1500kr"
eller
"Cambridge Audio, A500, Boden, Bud"
Så skulle man slippa klicka runt så mycket och skulle snabbare kunna "scana" av annonserna efter det man letar efter. |
Edited by - yahriel on 2003/07/04 15:18:23 |
 |
|
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2003/07/04 : 20:29:49
|
| så mycket att irritera sig på och på så kort tid =) |
 |
|